| کد مطلب: ۱۹۲۶۳

نباید خود را قیم مردم بدانیم

نباید خود را قیم مردم بدانیم

روز گذشته به مناسبت روز خبرنگار، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نشستی صمیمانه با تعدادی از اصحاب رسانه برگزار کرد. او در این نشست به طرح چند سوال از خبرنگاران در دو زمینه مختلف پرداخت؛ نخست وضعیت خود خبرنگاران و دیگری تعامل دولت با ملت و تحقق شعار وفاق ملی.

عارف در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: «یاد و خاطره همه شهدای عزیز خبرنگار را در این روز گرامی می‌داریم. همچنین شهدای خبرنگار غزه را و این روز را به همه شما تبریک می‌گویم. رسم ما بر این بود که در روز خبرنگار به چند رسانه سر بزنیم، در ۳۶۴ روز سال شما از مسئولین سوال می‌پرسید و امروز هم من از شما سوالی دارم.»

وی در ادامه گفت: «در ارتباط با شغل خبرنگاری همواره معتقد بودم که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است. مانند آنچه که در غزه می‌گذرد، یا باید تسلیم شوید و هر جور که می‌خواهند خبرها را مخابره کنید و یا شهید می‌شوید. این مسئله به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه که آستانه تحمل هم در آنها پایین است اصولاً رخ می‌دهد.»

عارف با اشاره به سختی‌های شغل خبرنگاری گفت: «از وزیر ارشاد درخواست کردم پیشنهادی بیاورند تا ببینیم برای این شغل چه کار کنیم تا جاذبه حداقلی داشته باشد و نیروهای شایسته و نخبه برای روایت دقیق حوادث در این حرفه حضور داشته باشند. در برخی موارد روایت غیردقیق از رویدادی مطرح می‌شود، گاهی مسائل فنی مطرح است و گاهی تحت تاثیر عوامل مختلف خود را در جایگاه قیم مردم می‌گذاریم و تشخیص می‌دهیم که اگر نکته‌ای به مردم گفته شود خیلی بد است و خبر را تخفیف می‌دهیم و یا اصلاً مطرح نمی‌کنیم. گاهی نیز حکومت اجازه نمی‌دهد.»

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با طرح سوالی از خبرنگاران گفت: «واقعیت این است که امروز نگاه جامعه به رسانه‌های خارج از کشور است و اگر بخواهیم این نگاه را برگردانیم، شما به عنوان خبرنگاران چه راهی را پیشنهاد می‌دهید؟»

او با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم سوال دیگری هم درباره نحوه تعامل دولت با مردم مطرح کرد و گفت: «این دولت به‌طور طبیعی و در روندی که در مناظره‌ها و انتخابات شاهد آن بودید، به سمت تفکری پیش رفت و مسئله وفاق ملی مطرح شد. برای اینکه به مفهوم واقعی وفاق ملی برسیم و در حرف نماند چه راهی را پیشنهاد می‌کنید؟ من با توجه به شناحتی که از دکتر پزشکیان دارم شهادت می‌دهم که او به هر چه گفته باور داشته است و هیچ جا موضع سیاسی نگرفته است تا رای جمع کند. اما چقدر می‌تواند این باور را عملیاتی کند؟»

عارف افزود: «امروز حس وفاق و صمیمیتی را در جامعه حس می‌کنیم و دیگر خط‌کشی‌ها و آن مخالفت‌ها و نقدهای خشن و گاهی در آستانه براندازی کمتر دیده می‌شود و نباید این مسئله فقط محدود به یکی دو ماه باشد و دوباره به گذشته برگردیم. برای تقویت وفاق ملی باید چکار کنیم تا مردم این شعار را باور کنند؟»

وی در ادامه گفت:«یکی از اولین رویدادهای پیش روی ما انتخابات شوراها است، آیا می‌توانیم کاری کنیم که مشارکت را در این انتخابات بالا ببریم؟ ما باید در یک فضای صمیمانه و با صداقت با مردم برخورد کنیم و خود را قیم مردم ندانیم. اما چکار کنیم که این وفاق تقویت شود و دلبستگی مردم به دولت بیشتر شود و دولت نه در حرف که در عمل پاسخگو باشد؟»

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان گفت:«سازوکار پاسخ به مطالبات و کاهش مشکلات چیست؟ مردم انتظار دارند روند کاهش را ببینند. مردم وقتی روند کار دولت را ببینند و احساس کنند که واقعاً دارد به آنها خدمت می‌شود همسو خواهند شد.»

پس از صحبت‌های عارف، تعدادی از خبرنگاران نیز پاسخ‌های خود به سوالات معاون رئیس‌جمهور را مطرح و از دغدغه‌های حرفه خود و دغدغه‌های جامعه سخن گفتند. تاکید بر صداقت در گفتار اعضای دولت، پرهیز از انتشار اخباری که در نهایت تکذیب شود و عمل به وعده‌های انتخاباتی و توجه به دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی مردم مهمترین نکاتی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد. در پایان این نشست نیز عارف از خبرنگاران حوزه دولت تقدیر کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی