| کد مطلب: ۱۹۲۵۶

دستگاه‌های دولتی شکایت از روزنامه‌نگاران را پس می‌گیرند

دستگاه‌های دولتی شکایت از روزنامه‌نگاران را پس می‌گیرند

دیروز روز پرخبری برای خبرنگاران بود، در 17 مردادماه، روزی که به‌نام آنها نامگذاری شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری و محمدرضا عارف، معاون اول او برای خبرنگاران پیام فرستادند و بعد خبر رسید که بنا به درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از مسعود پزشکیان و موافقت او، همه شکایت‌های حقوقی دستگاه‌های دولتی از خبرنگاران پس گرفته می‌شود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران دیروز به‌نقل از علی‌اکبر منتجبی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گزارش داد: «هفته پیش طی نامه‌ای از رئیس‌جمهوری درخواست کردیم که همزمان با روز خبرنگار و باتوجه به شعارهای انتخاباتی دکتر پزشکیان در شروع دولت چهاردهم، شکایت‌های دوایر دولتی از خبرنگاران پس گرفته شود. امروز مطلع شدیم رئیس‌جمهوری با این تقاضا موافقت کرده‌اند.

همچنین انجمن پیگیر اجرایی‌شدن این دستور خواهد بود.» در نامه انجمن به رئیس‌جمهوری آمده بود: «همانگونه که احتمالا ًمستحضرید طی سال‌های گذشته شکایات قضایی متعددی از سوی مقامات و نهادهای دولتی از خبرنگاران و اهالی رسانه، عمدتاً به‌دلیل ایفای وظایف حرفه‌ای به عمل آمده است. هرچند ارزیابی دقیقی از تعداد این شکایات وجود ندارد اما به نظر می‌رسد تعداد آنها بسیار زیاد است و از این بابت تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در گیرودار پرونده‌های قضایی، جریمه و حبس هستند. باتوجه به دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی جنابعالی در زمان تبلیغات انتخاباتی و مشی تاکیدشده از سوی شما، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تقاضا دارد طی فرمانی از نهادهای دولتی زیر نظر خود بخواهید، آن دسته از شکایات خود از اهالی رسانه را که به صرف فعالیت رسانه‌ای ایشان صورت گرفته، پس بگیرند. طبیعتاً این اقدام به‌عنوان حسن نظر دولت حضرتعالی به فعالیت رسانه‌های رسمی تلقی می‌شود و معنای محق یا غیرمحق بودن هیچ‌کدام از طرفین را ندارد. این اقدام همچنین به‌عنوان عملی در راستای حمایت دولت محترم از فعالیت آزاد رسانه‌ها تلقی می‌گردد. ما همچنین امیدواریم طی فعالیت دولت چهاردهم، مدیران دولتی با باور به اهمیت فعالیت رسانه‌های مستقل و اصل شفافیت با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران با سعه‌صدر برخورد کنند.»

از طرف دیگر دیروز  مسعود پزشکیان در پیامی با تبریک روز خبرنگار، این مناسبت را فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به کوشش خستگی‌ناپذیر پاسداران حقیقت و وجدان‌های بیدار جامعه دانست که با قلم توانا و بیان رسای‌شان، نقشی حیاتی در روشنگری، تنویر افکار عمومی و امیدآفرینی ایفا می‌کنند. او ادامه داد که مسیر پرفراز خبرنگاری کمتر از جهاد نیست: «در عصری که سیل خروشان اخبار، مخاطب و جامعه را در تشخیص حقیقت و گزینش راستی‌ها با چالش‌های پیچیده روبه‌رو ساخته و حقیقت در هزارتوی ناراستی‌ها محجوب گشته، این خبرنگاران هستند که با تکیه بر شجاعت و دانش ژرف خود، به اعماق پنهان حقیقت رخنه کرده و رسالت عظیم آگاهی‌بخشی و هوشیاری اجتماعی را به منصه ظهور می‌رسانند. بی‌گمان، این مسیر پرفراز و نشیب، کمتر از جهاد در راه حق و حقیقت نیست.»

در ادامه این پیام آمده است: «هفدهم مردادماه، فرصتی مغتنم برای ارج‌نهادن به کوشش خستگی‌ناپذیر پاسداران حقیقت و وجدان‌های بیدار جامعه است؛ آنان که با قلم توانا و بیان رسای‌شان، نقشی حیاتی در روشنگری، تنویر افکار عمومی و امیدآفرینی ایفا می‌کنند. شأن و منزلت والای خبرنگاران از آن روست که در انجام رسالت خطیر خویش و خدمت به مردم و اطلاع‌رسانی صادقانه، همت خود را فداکارانه به کار می‌بندند و تمام توان و استعداد خویش را در طبق اخلاص می‌نهند.»

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس دولت چهاردهم هم دیروز با انتشار پستی در شبکه ایکس، روز خبرنگاران را به اصحاب رسانه تبریک گفت: «صدای بی‌صدایان بودن و پلی برای آگاهی و روشنگری، گوهری است که شُکرانه‌ی آن، نگاهبانی شرافتمندانه از این موهبت است. روز خبرنگار که فرصتی مغتنم برای قدرشناسی از تلاش‌ها و روشنگری‌های اصحاب رسانه است را به اهالی قلم، رسانه و خبر تبریک می‌گویم و یاد و خاطره شهدای خبرنگار را گرامی می‌دارم.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی