| کد مطلب: ۲۰۱۵۰

در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات:

محدودیت‏‌ها در فضای مجازی اثری ندارد

محدودیت‏‌ها در فضای مجازی اثری ندارد

گروه خبر: روز گذشته مراسم تودیع و معارفه عیسی زارع‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهم و سیدستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم- با حضور محمدرضا عارف- معاون اول رئیس‌جمهور - و جمعی از فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، در این مراسم گفت:«مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود به حکمرانی قانونی فضای مجازی اشاره داشتند. پرونده محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد. این یک واقعیت است. این واقعیت از زمانی که فناوری‌های نوین در حال پیشرفت بود، خیلی واضح بود. تنها کاری که می‌کند افزایش هزینه مصرف‌کننده و فرارهای امنیتی ایجاد می‌کند. ما اشراف اطلاعاتی را یک اصل می‌دانیم و بی‌تعارف همه‌جا می‌گوییم.»  

او افزود: «بخش امنیتی هم راضی نیست و تعجب می‌کنم در مورد این محدودیت‌ها نهادهای امنیتی هیچ وقت اعتراض نمی‌کنند چون اشرافی ندارند. شرکت‌های تامین‌کننده VPN جایگزین نهادهای امنیتی می‌شوند. مردم هم پول بیشتری می‌دهند به سرویس‌های با کیفیت بد و تمرد از قانون را یاد می‌دهیم. متاسفانه در طول این چهار دهه قوانینی تصویب شده که همه اذعان ‌دارند باید لغو شود ولی کسی جرأت نمی‌کند پا جلو بگذارد. آنتن ماهواره ممنوع است اما کدام خانه است که نداشته باشد؟  الان که دیش بشقابی که دیگر معنا ندارد. سند راهبردی فضای مجازی باید تدوین شود و به حکمرانی قانونی فضای مجازی کمک کنیم و این ذهنیت را که هر اتفاقی در فضای مجازی می‌افتد که بعضاً ارتباطی هم به فیلترینگ ندارد، گردن فیلترینگ می‌اندازند.»

فیلترینگ به نفع هیچ‌کس نیست

سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: «دغدغه اصلی من احیای حکمرانی در فضای مجازی است که به حق رهبر عزیز انقلاب در دیدار چند روز قبل فرمودند:«مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد». فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت حقیقی مردم است. واقعیتی که همه ما هر روز داریم آن را زندگی می‌کنیم و در آن نفس می‌کشیم.

واقعیت آن است که هم باید با کمک نهادهای قانونگذار از طریق وضع قوانین روزآمد حکمرانی خوب داشته باشیم، و هم خوب حکمرانی کنیم: یعنی قوانین را با شیوه‌های روزآمد، دقیق و شفاف به بهترین شکل اجرا کنیم و کاری کنیم که مردم از حکمرانی ما راضی باشند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، همواره سرمان برای قانونمند کردن این فضا در برابر مردم عزیز بالاست و برای سوالات آن‌ها همیشه پاسخ خواهیم داشت. باید بپذیریم که یکی از ویژگی‌های حکمرانی دیجیتال، قانونگذاری و اجرای آن در اتاق شیشه‌ای است. یعنی افکار عمومی همیشه دارند ما را می‌بینند، قضاوت می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند؛ خدا نکند این واکنش موجب سلب اعتماد جامعه از تصمیمات ما بشود.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:«وظیفه ما به‌عنوان حاکمیت این است که بهترین شرایط زندگی دیجیتال را برای مردم فراهم کنیم، به آن‌ها آگاهی بدهیم، کیفیت کاربری را بالا ببریم و ایران آینده را برای آن‌ها که قصد و هدف‌شان ناامن کردن برای اقشار مختلف جامعه به‌خصوص کودکان و نوجوانان است، ناامن کنیم. حاکمیت برای بهبود جایگاه حکمرانی خود نیاز به ابزارهای قوی دارد. ابزارهایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربری را برای مردم تضمین کند و امنیت را بر مرزهای دیجیتال ایران برقرار کند.»

او با اشاره به اینکه فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچ‌کس نیست، توضیح داد:  هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سوال برده، هم امنیت خانواده‌ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کارها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند.

این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند. باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و سیاست‌های کلی، شرایط موجود را به نفع رشد کسب و کارها و جلب رضایت مردم تغییر داد. در این مسیر سخت، پرچالش و پر از تلاطم برای بازنگری در این سیاست‌ها، به همیاری همه دستگاه‌های کشوری، لشگری و حاکمیتی از یک سو، و همکاری همه فعالان این صنعت مهم در لایه‌های مختلف از سوی دیگر نیاز داریم؛ که اگر این همیاری نباشد، دستور رهبرمان، تدابیر رئیس‌جمهوری، انتظارات نمایندگان محترم مجلس و مطالبات مردم عزیز بر زمین خواهد ماند: چشم‌ها را باید شست.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی