| کد مطلب: ۱۸۹۶۳

مهم‌ترین فرازهای سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف چه بود؟

مانیفست پزشکیان

مانیفست پزشکیان

گروه خبر: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس برگزار شد و مسعود پزشکیان، سوگند درج‌شده قانون اساسی را در پیشگاه نمایندگان ادا کرد.

سران قوا، جمعی از چهره‌های سیاسی و مقامات فعلی و سابق کشور در این مراسم شرکت داشتند. مقامات کشورهای خارجی نیز در سطوح مختلف در مجلس حاضر بودند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و محمد عبدالسّلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز دیگر مهمانانی بودند که در مراسم تحلیف شرکت کردند.

نطق پزشکیان، متن منسجمی بود که چارچوب‌های کلان دولت جدید در حوزه‌های داخلی و خارجی را همچون یک مانیفست تبیین می‌کرد. گفتار رئیس‌جمهور با استقبال حاضران در صحن مجلس و همین‌طور فعالان مجازی همراه شد. رئیس‌جمهور در جریان سخنرانی خود از عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان، وفاق ملی، استفاده از ظرفیت‌های ملت، تعامل با دنیا، اصلاحات ساختاری و بازگشت به سند چشم‌انداز صحبت کرد.

* فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر.

* دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.

 *حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری، به سود همه است.

* وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته، و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز، مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته‌اند؟

* باید به مردم ایران به زنان، به جوانان، به قومیت‌ها به‌عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم.

* من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه، از عزت و منافع ایران و حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

* آماده‌ایم برای مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت‌وگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان، حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.

* تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشورم، بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت، مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود.

*  برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

* ما نوادگان سعدی، آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند.

* با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد.

* ما قدر دوستان روزهای سخت‌مان را خواهیم دانست. با بازیگران نوظهور در جنوب جهان، روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد. برای دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی‌زبان تلاش خواهیم کرد. کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم.

* اگرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است؛ اما توکل به قدرت الهی و توانمندی‌های ایران و ظرفیت انسانی مردم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد. فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ، راه را برای گشودن افق، هموار می‌کند.

* مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی، چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه‌ ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواست ملت است؟

* جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

* ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس‌جمهور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار و در کامل آرامش و همدلی، فصل جدیدی از اداره کشور رقم زدیم.

* دولت من، هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران، باید دولت‌ها طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهدات‌مان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران، به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند.

* بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ، تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم.

* نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی از چنگ اشغال، ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.

* دولت من، خواهان یک منطقه قوی خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی آینده، گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تأمین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی، از آنها ستانده می‌شود.

* منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به ۲ میلیارد مسلمان، صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کنند. اسلام دین سلام است و برای مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را در مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم بودند، برتر بدانند.

در کمک به دولت حضور فعالی خواهیم داشت

اژه ایی

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس‌قوه قضائیه در سخنرانی مراسم تحلیف گفت: «رئیس‌جمهور محترم از ایام انتخابات تا امروز بارها تکرار کرده‌اند که به تأسی از فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام این قدرت را امانت می‌داند نه طعمه؛ و همه همّ خود را در راستای تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهد بست.» اژه‌ای افزود: «همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند قوه قضائیه در هر نقطه‌ای که لازم باشد در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.»

کنار دولت خواهیم بود

قالیباف

محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، گفت: «مجلس شورای اسلامی از تمام ابزارهای تقنینی، نظارتی و مشورتی خود استفاده می‌کند تا از دولت محترم در مسیر دشوار پیش رو برای خدمت صادقانه به ملت شریف ایران حمایت کند.» محمدباقر قالیباف، اضافه کرد: «ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب، موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس‌جمهور محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی، رعایت سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای کشور برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی