۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند
روز گذشته غرفه هممیهن در بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران میزبان فریدون صدیقی، استاد روزنامهنگاری، سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران و شهاب طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان بود. نشستهای مختلفی نیز برگزار شد که مهمترین نشست خبری نیز شاید با حضور محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزارت کشور برگزار شد. چراکه او اولین آمارهای انتخاباتی را ارائه و اعلام کرد که وزارت کشور براساس ۴راهبرد مقام رهبری مبنی بر «سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت» اقدامات خود را پیش خواهد برد.
برخورد با تخلفات انتخاباتی
محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور درباره آمار واجدین شرایط رای، تاکید کرد: «۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط داریم. محاسبه آن نیز تا ۱۱ اسفندماه است. آقایان ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر و خانمها ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر هستند. از سوی دیگر ۱۲۱۸ حوزه انتخابی اصلی و فرعی داریم. تا آخر وقت به آمار تاییدشدگان اضافه میشود. حدود ۱۵ هزار نفر تاکنون تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد خانمها و ۸۸ درصد آقایان هستند. خبرگان رهبری نیز ۱۴۴ نفر شورای نگهبان تأیید شده نهایی اعلام کرده است.»
او درباره رایگیری الکترونیکی نیز اعلام کرد: «از مجموع این 1218 حوزه انتخابی در ۴ حوزه آبادان، ملایر، قم، رشت و خمام رایگیری به صورت الکترونیکی انجام میشود.» شاهچراغی با بیان اینکه آخرین وضعیت شعب در ۳۱ استان کشور حدود ۵۹ هزار شعبه پیشبینی شده است، افزود: «۴۴ هزار شعبه ثابت و ۱۵ هزار شعبه به صورت سیار است. سیارها در مراکز صنعتی، بیمارستانها و... هستند. از این ۵۵ هزار شعبه ۳۵ هزار شعبه شهری و ۲۴هزار شعبه روستایی داریم.» او درباره آخرین وضعیت جابهجایی حوزه انتخابی داوطلبان نیز تاکید کرد: «تاکنون شورای نگهبان با جابهجایی 491 نفر از کاندیداها موافقت کرده است. قانون جدید براساس بررسیهای انجامشده نسبت به وضعیت انتخابات گذشته و درخواست مردم است. مانند عدالت انتخاباتی که ویژگی قانون جدید است. امکانات داوطلبان با هم متفاوت است و در قانون جدید دولت میتواند از امکانات خود که در هیئتهای نظارت تبلیغات استانی شکل گرفته، استفاده کند. مدارس و فضاهای عمومی احصا و دستهبندی شده است. صداوسیما نیز ۲۰۰ شبکه محلی دارد. از سوی دیگر وزارت ارتباطات با پیامرسانهای داخلی هماهنگ کرده تا با تخفیف مناسب خدمات ارائه شود و تمام ظرفیتهای دولت و بخش خصوصی که قابلیت استفاده توسط داوطلبان را دارد در اختیارشان قرار گیرد.»
او به هزینههای نامزدهای انتخاباتی نیز اشاره کرده و افزود: «مردم میگفتند ریخت و پاش زیادی اتفاق میافتد. برابر قانون جدید قرار شد سامانه شفافیت مالی توسط وزارت کشور ایجاد شود. هر هزینهای که داوطلبان میکنند در این سامانه بارگذاری میشود. تعرفهها چاپ و به استانها ارسال شده است. آموزش مردم برابر قانون جدید توسط رسانهها و به صورت میدانی باید انجام شود.»
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره شفافسازی در تبلیغات، بیان کرد: «قانون فقط برای یک کارت بانکی داوطلبان تعریف نشده بلکه موضوعات را دقیق پیشبینی کرده است. هیچ داوطلبی نمیتواند پشتیبان خارجی داشته باشد و پشتیبانیها باید از داخل کشور باشد. نقدی و غیرنقدی هزینهها باید در سامانه ثبت شود. اگر کسی اقدام نکرد طی مراحلی تکلیف مشخص شده است و بخشی از آن جرمانگاری شده است. اگر گزارشی اثبات شود هزینههای صورتگرفته و داوطلب با اختیار ثبت نکرده به مراجع قضایی میرود و از دو دوره ورود به کاندیداتوری منع میشود.» شاهچراغی درباره احتمال ردصلاحیت داوطلبان در دوره انتخابات، تاکید کرد: «این موضوع در حیطه وظایف شورای نگهبان است. تبلیغات رسمی از سوم اسفند شروع میشود. اگر ستاد انتخابات استانها به نتیجه برسد اقدام داوطلبی خارج از قانون بوده، به او تذکر داده و اگر ادامه یافت، پرونده به هیئت نظارت ارسال میشود.»
علی مطهری سرلیست اصلاحطلبان است
شهاب طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان از جمله مهمانان دیروز غرفه هممیهن بود که درباره شرایط انتخاباتی اصلاحطلبان گفت: «پیشبینی میشود، احزاب و گروههای اصلاحطلب بتوانند لیستی 30 نفره در تهران و 110 نامزد در حوزههای انتخابیه شهرستانها معرفی کنند که تعداد قابلتوجهی از آنها دارای سابقه سیاسی اصلاحطلبانه هستند و بهویژه در شهرستانها زمینه رایآوری مناسبی دارند. علی مطهری سرلیست تهران خواهد بود و ما از آن لیست حمایت میکنیم.» او با اشاره به اینکه انشعاب از جبهه اصلاحات وجود ندارد، افزود: «البته برخی اختلاف دیدگاه وجود دارد که گروههای سیاسی را از هم متمایز میکند. کل جریان اصلاحات بر اصلاح امور از داخل و دورن نظام اعتقاد دارد ولی ممکن است تاکتیکهای مختلفی به کار بگیرد. پیشثبتنام انتخابات موجب غافلگیری جریانهای سیاسی شد و فرصت اقناع بسیاری از نخبگان برای حضور در انتخابات را گرفت که وزارت کشور بانی این قضیه بود. سپس ردصلاحیت گسترده انجام شد ولی در نهایت تعدادی از افراد متعلق به جبهه اصلاحات تایید شدند.» او درباره رایآوری لیست اصلاحطلبان، گفت: «رایآوری لیست مورد نظر ما به مشارکت مردم بستگی دارد. همه دلایل ما برای مشارکت مردم در بیانیه ۱۱۰ نفره روزنهگشایی آمده و مردم و نخبگان سیاسی این بیانیه را بدون پیشداوری و بدون توجه به نامها، با توجه به ایده بیانیه و با محوریت حل مسئله و رویکرد اصلاحطلبانه بخوانند.»
با وجود دشواریها تحلیلهای خوبی دارید
فریدون صدیقی، استاد روزنامهنگاری نیز در دیدار با سردبیر و اعضای تحریریه روزنامه در غرفه هممیهن تاکید کرد: «من [روزنامه] شما را میبینم. خوب مینویسید و در زیست کنونی رسانهای وجود روزنامهای مانند هممیهن خوب است.» او با اشاره به اینکه هممیهن جمع و تحریریه خوبی دارد، افزود: «نگاه سیاسی بر فضای رسانهها غالب شده است. حرف زدن برای آنها سخت است. من سیاسی نیستم و تمام کارهایم اجتماعی بوده است و این فضا آدم را دچار لکنت میکند. نمیپذیرند که من از زاویه خودم به موضوعات بپردازم. نوشتن دشوار است اما شما تحلیلهای خوبی دارید.» سردبیر هممیهن نیز در این دیدار توضیحاتی درباره اقدامات روزنامه و تلاشهای انجامگرفته برای احیای تحریریه و روزنامهنگاری حرفهای در روزنامه هممیهن و استفاده از نظرات و دیدگاههای پیشکسوتان و استادان روزنامهنگاری ارائه کرد.
تاریخ مصرف رویاپردازی کوتاه است
جعفری تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز درباره موضوعات شهری در غرفه هممیهن به گفتوگو نشست. شهردار تهران اعلام کرده که برای واردات اتوبوس، واگن مترو، تاکسی و موتورسیکلت، شهرداری نیاز به 12 میلیارد یورو دارد. تشکریهاشمی در رابطه با این موضوع، در پاسخ به این سوال که آیا دولت این پول را در اختیار شهرداری قرار میدهد یا خیر؟ گفت: «اگر برای این 12میلیارد یورو از کلمه آرزو استفاده نکنیم میتوان گفت که خواست مدیران شهری است و میخواهند که این اتفاق بیفتد. طرف داخلی و خارجی هنوز این منابع را درنظر نگرفتهاند. اصولاً میدانیم که چنین ارقامی در اقتصاد کشور ما امکانپذیر نیست و بنابراین این موضوعات به عنوان یک ایده خوب است و شورای شهر تهران از بخشهای قابل اجرا و درست آن حمایت میکند. اما خیلی از این موضوعات در حد حرف است و نشدنی، چراکه اقتصاد کشور اجازه چنین حجمی برای اختصاص به یک شهر را نمیدهد و اگر این اقدام صورت گیرد حتماً تبعاتی منفی در حوزه اقتصاد دارد و اقتصاددانان چنین چیزی را تجویز نمیکنند.» او راجع به کارهایی که باید انجام شود، گفت: «کارهای خوبی که در این زمینه انجام شد، پیگیری خرید واگنهای مترو به قرارداد از طرف دولت است. امیدواریم از اواخر سال آینده به تدریج طی 5 سال متوالی بعد از آن، این واگنها وارد کشور شود. در مورد اتوبوس برقی، موتورسیکلت و خودرو نیز شهرداری بررسیهایی انجام داده است اما اینکه چقدر منجر به نتیجه شود، مهم است. همانطور که من در صحن علنی شورای شهر از شهردار تهران سوال کردم که از 12 میلیارد یورو کدام منجر به قرارداد شده است؟ شهردار تهران گفت: 2500 اتوبوس برقی، 27هزار سواری تاکسی و 25هزار دستگاه ون قرارداد بسته شده. البته این قراردادها هنوز به شورای شهر تهران ارائه و تصویب نشده است. روی این 12 میلیارد یورو حساب نکنید.» تشکریهاشمی تاکید کرد: «روی خرید داخلی یا خارجی هم نباید حساسیت نشان داد. در وهله اول باید تا جایی که سازنده داخلی میتواند تعهد واقعی بدهد (نه آنکه به تعهد خود عمل نکنند و پیشپرداخت را پس ندهند.) کسری اتوبوس را باید از طریق شرکتهای خارجی تامین کرد. البته شهرداری نباید مستقیماً وارد این موضوع شود چراکه صلاحیت ثبت سفارش، واردات، ایجاد شرکت و کارخانه را ندارد. باید یک شرکت ایرانی به شرکت خارجی معرفی شود تا نمایندگی، خدمات پس از فروش، گارانتی، قطعات یدکی، آموزش، تجهیزات، تولید در داخل و... را به شرکت ایرانی بدهد. پیگیر هستیم تا خرید اتوبوسهای داخلی و خارجی حتماً محقق شود. در مورد تاکسی در جلسه با رؤسای کمیسیونها گفتم شهرداری حق و صلاحیت خرید تاکسی را ندارد. خودروسازان باید تاکسی را وارد کنند نه شهرداری و رانندگان. مدیران شهری، باید خدمات حمایتی مانند تسهیلات به تاکسیرانان بدهند. مطمئنم در شورای شهر تهران اجازه نمیدهیم شهرداری تاکسی بخرد. گرچه شورای شهر 21 رای دارد و هر وقت به اکثریت برسند هر کاری که میخواهند انجام میشود. اما نسبت به قرار گرفتن در مسیر درست، تلاش میکنیم.» او در واکنش به این سوال که مردم در خیابان و عذاب ماندهاند و شعارها انتظار آنها را برانگیخته است، گفت: «ما باید واقعگرا باشیم. تاریخ مصرف کسانی که رویایی فکر میکنند و حرفهای رویایی میزنند کوتاه است و مردم متوجه این موضوع هستند. واقعیت این است که در سال جاری 7200 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده است. برای سال آینده نیز حدود 12 میلیارد تومان پیشبینی کردیم. با این پول میتوان 2500 اتوبوس دیزلی خرید و اگر بخواهیم اتوبوس برقی خریداری کنیم تعداد آن یکسوم میشود. درست است که منابع ما همین است اما کفایت میکند و حتماً تهران از بحران اتوبوس بیرون میآید.»