| کد مطلب: ۱۲۷۳۲

رایزنی برای لیست واحد میانه‌روها

علی مطهری و مسعود پزشکیان مواضع انتخاباتی خود را اعلام کردند

علی مطهری و مسعود پزشکیان، نواب رئیس مجلس دوره دهم و از اعضای شاخص فراکسیون امید دوره قبل پارلمان که برای انتخابات مجلس دوازدهم تاییدصلاحیت شده‌اند، در یک نشست مشترک رسانه‌ای بر شکل‌گیری ائتلافی از چهره‌های میانه‌رو و عقل‌گرا و واقعیت‌گرا برای انتخابات یازدهم اسفند تاکید کردند. پزشکیان و مطهری در این نشست که در دفتر سایت «انصاف‌نیوز» برگزار شد، شکل‌گیری اقلیت میانه‌روها در مجلس آینده را اثرگذار دانستند.

 

مطهری: تندروها مانع احیای برجام شدند

علی مطهری در‌این‌باره گفت: «طیف‌های مختلف جریان میانه‌روها برای ایجاد یک ائتلاف در انتخابات پیش رو درحال رایزنی و مشورت هستند. این امید وجود دارد که رایزنی‌های صورت‌گرفته به نتیجه‌ی مثبتی برای ارائه یک لیست واحد منجر شود». به گفته وی، «میانه‌روها افراد عقل‌گرا و معتدلی هستند که واقعیت‌گرا بوده و به دنبال شعارگرایی نیستند. آنها در پی اصلاح امورند و خود را در مقابل افراط و تفریط تعریف می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند که سمت تفریط کردن و بی‌تفاوتی نباشند و از طرف دیگر در مقابل افراطی‌گری‌هایی که در چند سال اخیر مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرد، می‌ایستند. همه‌ کسانی که رویه و تفکری مبتنی بر میانه‌روی دارند و تفکر سیاسی معتدلی را دنبال می‌کنند، ذیل این جریان قرار می‌گیرند. برای نمونه، مدیرانی که قائل به ایجاد توازن میان شرق و غرب هستند و از اینکه به دلیل دشمنی به غرب در دامان شرق بیفتیم، گریزان هستند و یا برعکس، میانه‌رو محسوب می‌شوند. میانه‌روها در پی آن هستند تا با ایجاد توازنی در سیاست خارجی رفع تحریم‌ها را دنبال کنند. در واقع آنها به دنبال این هستند که هرچه زودتر کشور به حالت طبیعی خود بازگردد. آنها برخلاف جریان مقابل‌شان از تحریم‌ها استقبال نخواهند کرد و به‌دنبال این نیستند که به زندگی مردم سختی‌هایی بیش از این را تحمیل کنند. آنها ایجاد رفاهی نسبی برای مردم را در سرلوحه‌ی برنامه‌های خود دارند». مطهری در ادامه با اشاره به مواضع تندروها که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم را در دست دارند، گفت: «در نقطه‌ مقابل میانه‌روها، افرادی هستند که صرفاً شعار می‌دهند و توجهی به عواقبی که کارهایشان برای مردم ایجاد می‌کند ندارند و به همین خاطر، فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهند که نمونه‌های بسیاری از آن را در همین چند سال اخیر شاهد هستیم. برای نمونه، در موضوع برجام در خرداد ۱۴۰۰ تقریباً کار احیای آن به اتمام رسیده بود اما تندروها شعار دادند که می‌خواهیم توافق بهتری را به دست بیاوریم و صبر کنید تا دولت جدید بیاید. پس از روی کار آمدن دولت جدید هم ۹ ماه کار معطل ماند و در نهایت شرایط دنیا تغییر کرد و در عمل فرصت‌ها را از دست داد. این جریان رادیکال سختی‌های غیرضروری را بر مردم تحمیل کرده‌اند و این نوع سختی‌ها بر اثر بی‌تدبیری‌هایی‌ است که بر مردم تحمیل شده است.

پزشکیان: انتخاب میانه‌روها اثرگذارتر از قهر با صندوق

مسعود پزشکیان نیز در تحلیل فضای انتخاباتی گفت: «برخی‌ها از بیرون و البته از داخل در حال تلاش برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند. نوع برخورد دولت آقای رئیسی و ساختارهای نظارتی هم به شکلی است که دانسته یا ندانسته در حال کمک به کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند. این در حالی است که رهبری از ابتدای امسال در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف توصیه و تاکید داشتند که کارها به شکلی انجام شود که انتخابات رقابتی باشد و مشارکت مردم نیز افزایش پیدا کند و اخیراً هم گفتند اجازه دهید نظرات و جریان‌های مختلف وارد صحنه شوند. این وظیفه‌ی مجریان بوده که بستر انتخابات را طوری فراهم کنند که رقابتی که بر آن تاکید شده بود، شکل بگیرد. البته افراد میانه‌رویی در صحنه‌ی انتخابات حضور دارند اما به سادگی نمی‌شود مسائل را حل کرد. اگر افرادی که شناخته‌شده‌تر هستند و در بین مردم اسم و رسمی دارند در صحنه باشند می‌توانند مشارکت جامعه در انتخابات را هم افزایش دهند. اگر فردی انسان بسیار خوبی هم باشد اما ناشناخته باشد، قاعدتاً نمی‌تواند با حضور خود صحنه‌ انتخابات را پرشور کند. کاری که باید دولت و دیگران می‌کردند این بود که این صحنه‌ی انتخابات را پرشور کنند. انتخابات پرشور در حال حاضر و با توجه به وضعیت منطقه‌ای و مسائل دیگر حائز اهمیت بسیاری است. افرادی که در حال حاضر در دولت و مجلس هستند ادعا می‌کردند که وضعیت مملکت به خاطر کارهایی است که گذشتگان کرده بودند. اولین سوال این است که اگر وضعیت مملکت به خاطر کارهای اشتباه آنهاست پس به چه دلیلی دیگر این جشن‌های بزرگداشت و سالگرد انقلاب را می‌گیریم؟! اگر هم دستاوردهایی وجود دارد که به آن افتخار می‌کنید هم کار آنها بوده است. اگر بخواهیم بپذیریم عملکرد گذشتگان یکسره خطا بوده و همه بد بودند، پس دیگر نیازی نیست در سالگرد انقلاب جشن بگیرید و بگویید موفق بودیم». نماینده تبریز با نقد عملکرد دولت سیزدهم تصریح کرد: «آنها وعده داده بودند که با حضورشان در مجلس و دولت سفره‌ی مردم را رنگین خواهند کرد و می‌گفتند «مگر مرغ و گوشت مردم به برجام ارتباطی دارد؟!»؛ آن مرغی که می‌گفتند به برجام ربطی ندارد ۲۰ هزار تومان بود و الان همان مرغ ۱۲۰ هزار تومان شده است! با همین عملکردها قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. اگر قرار است با دنیا تعامل کنیم، برجام و برجام‌ها را لازم داریم. ». وی در ادامه گفت: «پیشنهاد و توصیه‌ی من این است که مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند و در برابر مدعیانی که در این سال‌های اخیر مشخص شده ادعاهایشان درست نبوده به کسانی رای دهند که میانه‌رو هستند حتی اگر در حال حاضر در جامعه شناخت زیادی از آنها وجود نداشته باشد و چهره‌های مشهوری نباشند. انتخاب افراد میانه‌رویی که اهل علم و منطق هستند و به دنبال جار و جنجال نیستند، می‌تواند اثرگذارتر از قهر با صندوق رای باشد».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی