| کد مطلب: ۲۲۹۷۵

اهمیت انتخابات آمریکا برای اوکراین

اهمیت انتخابات آمریکا برای اوکراین

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر می‌تواند اثر بسیار محسوسی بر نتیجه جنگ در اوکراین داشته باشد و در نتیجه اثر مستقیمی بر آینده امنیت اروپا خواهد داشت.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر می‌تواند اثر بسیار محسوسی بر نتیجه جنگ در اوکراین داشته باشد و  در نتیجه اثر مستقیمی بر آینده امنیت اروپا خواهد داشت. کامالا هریس و دونالد ترامپ نامزدهای ریاست‌جمهوری دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی درباره جنگ دارند که بازتابی از دیدگاه‌های متفاوت آنها در سیاست خارجی آمریکاست. باتوجه به خطراتی که وجود دارد، درک مواضع این نامزدها در مسائل سیاسی اهمیت بسیاری دارد. 

هریس به‌طور کلی اعلام کرده که «اهداف سیاسی» دولت جو بایدن، یعنی کمک به اوکراین برای دفاع از حق حاکمیت خود در عین حال کاهش خطر مشارکت مستقیم ناتو در جنگ علیه روسیه را دنبال می‌کند. هریس چندین بار با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرده و هر بار بر حمایت آمریکا از اوکراین و اهمیت پیروزی در برابر خشونت روسیه تاکید کرده است. 

در عین حال، ترامپ درباره سطح حمایت آمریکا از اوکراین در صورت پیروزی در انتخابات مبهم بوده است. او دو بار از متعهد شدن به حمایت از پیروزی اوکراین در برابر روسیه علناً امتناع کرده است. او در می‌‌۲۰۲۳ گفت که به این جنگ به چشم برد و باخت نگاه نمی‌کند، بلکه جنگ حل شود تا از خون‌ریزی و تشدید بیشتر درگیری جلوگیری شود. او در مناظره ریاست‌جمهوری اخیر نیز نیت خود مبنی بر مذاکره برای توافق صلح را تکرار کرد. 

از یک طرف هریس وعده کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین را داده است که همراستا با سیاست‌های کنونی دولت بایدن است؛ او حکایت کنونی دولت بایدن را که آمریکا «تا هر زمانی که لازم باشد» به اوکراین کمک می‌کند، تکرار کرده است. از فوریه ۲۰۲۲، کنگره آمریکا ۱۷۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. در آخرین بسته کمکی که از سوی کنگره در ماه آوریل تصویب شد، ۶۱ میلیارد دلار کمک‌های بیشتری در آن قرار داده شده بود که تا آخر ژانویه ۲۰۲۵ طول می‌کشد.

این لایحه با موانع بسیاری روبه‌رو شد که در میان آنها ترامپ و جی‌دی ونس یار انتخاباتی‌اش اصلی‌ترین اعضای اپوزیسیون محافظه‌کار بودند که تصویب آن را متوقف کردند. ترامپ در نهایت تلویحاً از مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان که از حزب جمهوری‌خواه است، موافقت کرد تا لایحه کمکی جدیدی را به مجلس معرفی کنند. 

دونالد ترامپ معتقد است که این درگیری را می‌تواند به‌سرعت پایان دهد. او اغلب گفته است که اگر او رئیس‌جمهور بود، روسیه هیچ‌وقت به اوکراین حمله نمی‌کرد و معتقد است که می‌تواند پوتین و زلنسکی را پای میز مذاکره بنشاند؛ هرچند که زمان آن را تغییر می‌دهد. ترامپ بارها ادعا کرده در عرض ۲۴ ساعت جنگ را تمام می‌کند اما زمان آن را به ۲۰ ژانویه تا زمان تحلیف ریاست‌جمهوری به‌تعویق انداخته است. اینکه ترامپ چگونه قرار است به این هدف خود برسد و هرگونه توافقی چه شرایطی خواهد داشت، هنوز نامشخص است.

ترامپ در چندین مصاحبه گفته است که پوتین و زلنسکی را به‌خوبی می‌شناسد. طبق گزارشی که از سوی فرد فلیتس و کیت کلاگ، مشاوران امنیت ملی ترامپ منتشر شده، انگیزه‌های بیشتری برای اوکراین در نظر گرفته است. آنها ضمانت‌های امنیتی پایداری را بدون اینکه از آنها بخواهند از اهداف سرزمینی خود دست بکشند، برای اوکراین در نظر گرفته‌اند، در عین حال برای روسیه تعلیق عضویت اوکراین در ناتو و لغو محدود تحریم‌ها را پیشنهاد می‌کنند. 

دونالد ترامپ پس از دیدار با زلنسکی در نیویورک در ماه گذشته به خبرنگاران گفت که می‌خواهد توافق منصفانه‌ای را تدارک ببیند که به جنگ پایان می‌دهد. با این حال زمانی که از او درباره این توافق پرسیده شد، او گفت که هنوز زود است که پاسخ دهد. ترامپ علناً شرایط پوتین را برای صلح غیرقابل‌قبول اعلام کرده اما باید دید که این موضع خود را حفظ خواهد کرد یا نه. مثلاً جی‌دی ونس درباره این موضوع علناً صحبت کرده است که هر گونه توافق صلح به «امتیازات ارضی قابل‌توجه توسط اوکراین» نیاز دارد. 

هریس تا ماه گذشته هیچ بیانیه‌ای درباره مواضعش نسبت به مذاکره صادر نکرده است. با این حال پس از دیدار با زلنسکی در واشنگتن، هریس هرگونه توافق صلحی که در آن الحاق اراضی اوکراین به روسیه و رد عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو را پیشنهادی برای تسلیم بر‌شمارد، رد کرده است. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی