| کد مطلب: ۱۸۹۷۳

اسماعیل هنیه که بود؟

اسماعیل هنیه که بود؟

اسماعیل هنیه که چهارمین نخست‌وزیر فلسطین و سومین رهبر سیاسی حماس بود، در سن 62 سالگی ترور شد. او که از خانواده‌ای از پناهندگان اخراج‌شده از فلسطین تاریخی در جریان نکبت در سال 1948 می‌آمد، در اردوگاه آوارگان الشاطی در شمال غزه بزرگ شد. هنیه مراتب پیشرفت در حماس را طی کرد و به‌عنوان منشی بنیانگذار این گروه، احمد یاسین، شروع به کار کرد و در نهایت به رهبری دفتر سیاسی حماس رسید.

در سال ۲۰۰۶، حماس در آخرین انتخابات پارلمانی فلسطین پیروز شد و هنیه به‌عنوان کاندیدای اصلی این جنبش، وظیفه تشکیل دولت جدید را به عهده گرفت و به مدت یک سال رهبری آن را برعهده داشت. نقش‌های مختلف رهبری او در حماس او را به هدفی برای اسرائیل تبدیل کرد. هنیه در سال ۱۹۶۲ در غزه در خانواده‌ای اخراج‌شده ازالجوره فلسطین که امروزه بخشی از شهر بندری اسرائیل عسقلان است، به دنیا آمد. الشاطی، جایی که او در آنجا بزرگ شد، یکی از هشت اردوگاه آوارگان فلسطینی است که پس از پاکسازی قومی فلسطین در سال ۱۹۴۸ توسط سازمان ملل برای فلسطینی‌ها تأسیس شد.

در جریان نکبة در سال ۱۹۴۸، هفتصدوپنجاه هزار نفر از خانه‌های خود رانده شدند. هنیه در رشته ادبیات عرب از دانشگاه اسلامی غزه فارغ‌التحصیل شد.  زمانی که حماس در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد، هنیه که در آن زمان ۲۵ سال داشت، از اعضای جوان مؤسس این گروه بود. در اواخر دهه ۱۹۸۰، اسرائیل سه بار هنیه را به دلیل عضویت در حماس دستگیر کرد. طولانی‌ترین مدت حبس او سه سال از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ به طول انجامید. در سال ۱۹۹۲، هنیه در میان ۴۱۵ فعال سیاسی فلسطینی از جمله رهبران ارشد حماس بود که توسط اسرائیل از نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی به جنوب لبنان تبعید شدند.

او سرانجام در سال ۱۹۹۳ به نوار غزه بازگشت. هنیه در طول دوران جوانی خود رابطه نزدیکی با بنیانگذار و رهبر معنوی حماس، احمد یاسین برقرار کرد. در سال ۱۹۹۷، پس از آزادی یاسین از زندان اسرائیل، هنیه منشی شخصی نزدیک او شد. پس از ترور یاسین و جانشین او، عبدالعزیز رنتیسی، در سال ۲۰۰۴، هنیه یکی از رهبران ارشد این گروه شد. او در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان رهبر شاخه جنبش غزه منصوب شد و در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد. هنیه در سال ۲۰۰۶ در جریان انتخابات پارلمانی فلسطین که حماس برای اولین بار در آن شرکت کرد، به شهرت سیاسی رسید.

او همراه با خالد مشعل، رهبر سیاسی این گروه که در آن زمان در خارج از کشور زندگی می‌کرد، به عنوان سرلیست فهرست حماس در نظرسنجی‌ها انتخاب شد. پس از پیروزی غافلگیرکننده این گروه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هنیه را مأمور تشکیل دولت جدید کرد. در مارس ۲۰۰۶، وی به‌عنوان چهارمین نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان سوگند یاد کرد. با این حال، نخست‌وزیری او کوتاه‌مدت بود، زیرا تنش‌ها بین حماس و رقیب سیاسی آن فتح به یک درگیری خونین تبدیل شد که دولت را به دو بخش تقسیم کرد. عباس در ژوئن ۲۰۰۷ هنیه را از سمت خود برکنار کرد. اما حماس تصمیم محمود عباس را رد کرد.

هنیه همچنان به‌عنوان نخست‌وزیر و حاکم واقعی نوار غزه عمل می‌کرد و عباس یک دولت موازی را در کرانه باختری اشغالی برپا کرد. پس از سال‌ها گفت‌وگوهای آشتی، هنیه در سال ۲۰۱۴ سمت خود را به یک دولت وحدت ملی با فتح واگذار کرد. او تا سال ۲۰۱۷ به‌عنوان رهبر حماس در غزه به فعالیت ادامه داد. هنیه از چندین سوءقصد توسط اسرائیل جان سالم به در برد. در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده او را به فهرست تروریست‌های جهانی خود اضافه کرد؛ تصمیمی که حماس آن را «مضحک» خواند. در جریان جنگ جاری در غزه، نیروهای اسرائیلی اعضای خانواده هنیه را در اردوگاه آوارگان الشاطی دو بار بمباران کردند که منجر به کشته شدن حداقل سه پسر، دو نوه، خواهر و حدود ۱۰ نفر دیگر از بستگان وی شد. او در ۳۱ ژوئیه در تهران، جایی که در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران شرکت می‌کرد، ترور شد. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی