| کد مطلب: ۱۰۷۵۷

سیاستمداران

Afp

وتوی آمریکا برای آتش‌بس

ایالات متحده آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد. 13 عضو شورا به این قطعنامه رأی موافق دادند. انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد. رأی‌گیری بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد، کشورهای عربی در حال انجام آخرین تلاش‌ها برای همراه کردن آمریکا در خصوص برقراری آتش‌بس در غزه هستند. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «آمریکا آنجا نیست و به همین خاطر است که ما اینجا آمده‌ایم. ما می‌خواهیم با شریکان آمریکایی‌مان تعامل کنیم یا یگوییم که توقف تجاوزگری‌ها به نفع آمریکا و به نفع صلح جهانی است.» وزیر خارجه اردن این اظهارات را در کنار وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، مصر، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطینی مطرح کرد. رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان  ملل در جلسه شورای امنیت گفت، واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد، چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد. آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است. این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند، اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده، تحت فشار قرار دهد.

پائول او براین، از مقام‌های عفو بین‌الملل چهارشنبه هفته پیش گفت: «وقفه‌های کوتاه‌مدت برای برآورده کردن نیازهای میدانی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در غزه کافی نیستند.»

او براین گفت: «آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری خواستار این آتش‌بس هستند.» طبق نتایج یک نظرسنجی که اخیراً توسط مؤسسه مورنینگ کانسالت انجام شده، 53‌درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی گفته‌اند از برقراری آتش‌بس دائم در غزه حمایت می‌کنند. 

دولت آمریکا به «ریاض المالکی»، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو گروه ارتباط سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب اجازه اظهارنظر نداد. ریاض‌المالکی که به همراه شماری از مقامات کشورهای عربی به آمریکا سفر کرده، دیشب در نشستی مطبوعاتی در هتل «فور سیزن» واشنگتن با رسانه‌ها گفت‌و‌گو نکرد. علت این مسئله پس از آن مشخص شد که یک خبرنگار سوالی از ریاض‌المالکی پرسید، اما «فیصل بن‌فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به این سوال پاسخ داد و گفت: «آقای المالکی نمی‌تواند به سوال شما پاسخ دهد چون دولت آمریکا او را محدود کرده و او نمی‌تواند با مطبوعات در ارتباط باشد.»  دولت آمریکا -تا لحظه انتشار این گزارش- درباره علت ممنوعیت اظهارنظر این وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین توضیحی  نداده است.

قرار است گروه ارتباط سازمان همکاری اسلامی، روز گذشته بعد از دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای انجام گفت‌و‌گوهایی به کانادا برود. این گروه در تاریخ یازدهم ماه نوامبر در اجلاس سران عربی و اسلامی در ریاض پایتخت عربستان سعودی به منظور بحث و بررسی راه‌های توقف جنگ در غزه تشکیل شد.

در این میان، حماس با صدور بیانیه‌ای از کشورهایی که به پیش‌نویس قطعنامه برقراری آتش‌بس در نوار غزه رای مثبت دادند، تقدیر کرد. جنبش حماس در بیانیه خود آورده است: «ما از کشورهایی که به پیش‌نویس قطعنامه رای مثبت دادند به‌ویژه روسیه، چین و گروه کشورهای عربی تشکر می‌کنیم.» حماس همچنین «از جامعه جهانی خواست که اقدام‌های جدی و ملموسی برای توقف کشتارهای اشغالگران نازی (رژیم اسرائیل) که فجیع‌ترین جنایات در دوران کنونی را مرتکب شده است، بردارد.» جنبش حماس، وتوی پیش‌نویس قطعنامه برقراری آتش‌بس غزه توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری حملات رژیم اشغالگر اسرائیل به غزه شد و افزود:‌ ما دولت آمریکا را شریک و دست داشتن در قتل مردم خود از طریق حمایت سیاسی و نظامی از اشغالگران برای ادامه جنگ نسل‌کشی علیه نوار غزه می‌دانیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی