| کد مطلب: ۱۰۵۷۷

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

RS-logo

قانون ضدایرانی مجلس نمایندگان

درحالی‌که بیشتر توجه جهان معطوف آتش‌بس موقت در غزه بود و اینکه آیا این آتش‌بس می‌تواند فرصت بیشتری برای نجات جان فلسطینی‌ها و آزادی گروگان‌های فراهم کند، مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله بخش قابل‌توجهی از دموکرات‌ها، به‌تازگی لایحه‌ای را تصویب کردند که احتمال جنگ با ایران را بسیار بیشتر می‌کند. با توجه به اینکه چگونه لایحه قانون 5961 به‌طور مستقیم به مذاکرات موفقیت‌آمیز پرزیدنت بایدن با ایران و اهرم و اعتبار دیپلماتیک ایالات متحده ضربه می‌زند، تعداد دموکرات‌هایی که به این لایحه رای مثبت دادند- 90 دموکرات – تکان‌دهنده بود. این اقدام پس از آن انجام شد که بایدن برای اولین بار آزادی پنج ایرانی-آمریکایی را که بسیاری از آنها سال‌ها در زندان اوینِ ایران زندانی بودند، تضمین کرد. در مقابل، ایالات متحده اتباع ایرانی زندانی را آزاد کرد و با انتقال دارایی‌های ایران از کره‌جنوبی به قطر موافقت کرد تا از این پول‌ها برای خرید غذا و دارو به نفع مردم ایران استفاده شود. این معامله، یک توافق برد-برد بود. گروگان‌ها آزاد شدند و ایران نیز می‌تواند این پول را خرید صرف غذا و دارو کند و کمبودهای طولانی‌مدت دارو را در داخل کشور برطرف کند. با این حال جمهوری‌خواهان به دروغ اتهام زدند که بایدن میلیاردها دلار به ایران بخشیده است. پس از حملات 7 اکتبر، جمهوری‌خواهان ادعا کردند که از این پول برای تأمین مالی حملات استفاده شده است درحالی‌که همه این پول هنوز در بانک‌های قطر وجود دارد. هنوز یک دلار برای خرید کالاهای بشردوستانه خرج نشده است. این حملات دروغین، کاملاً سیاسی و با نیت سوء بود. با این حال، بسیاری از دموکرات‌های مجلس نمایندگان تسلیم این دروغ‌ها شدند و با نادیده گرفتن معامله تبادل زندانی بایدن با ایران به این لایجه رای دادند. قانون 5961، شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را که به قطر منتقل شده و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر آن نظارت مستقیم دارد، مسدود می‌کند. اگر این قانون تصویب نهایی شود، دولت را مجبور می‌کند تا بانک‌های قطری و هر نهاد دیگری را که در معاملات برای صرف دارایی‌های ایران برای خرید غذا و دارو دخالت دارند، تحریم کند. این اقدام نه‌تنها بی‌رحمانه است، بلکه بسیار غیرعاقلانه است. اگر ایالات متحده باز هم از توافق دیپلماتیک با ایران - این بار در زمان یک رئیس‌جمهور دموکرات و نه دونالد ترامپ – صرف‌نظر کند، گزینه حل و فصل بحران با ایران از طریق دیپلماسی برای چندین دهه وارد کما خواهد شد. علاوه بر این، خطر مداخله مستقیم در مذاکرات دیپلماتیک در حال انجام و حساس برای آزادی گروگان‌های حماس در غزه نیز ایجاد خواهد شد. قطر بازیگری اصلی بود که توانست با همه طرف‌ها مذاکره کند و نتیجه این مذاکرات به تامین آزادی بیش از 100 اسرائیلی، آمریکایی و دیگر شهروندانی که توسط حماس در حمله هولناک 7 اکتبر اسیر شده بودند، انجامید. 

جلوگیری از تجارت بشردوستانه و فشار بر کشوری مثل قطر که به تامین آزادی ایرانی-آمریکایی‌ها کمک کرد و درگیر کار سخت برای آزادی بیشتر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها است، واقعاً بی‌معنا است. اما اوضاع بدتر نیز می‌شود. اصلاحیه‌ای که در مجلس نمایندگان اضافه شد - و اکثریت قریب به اتفاق دموکرات‌ها در واقع با آن مخالف بودند - معافیت‌های کلیدی تحریم‌های اصلی ایران را که بخش‌های نفت و مالی ایران را هدف قرار می‌دهد، حذف می‌کند. این تحریم‌ها هم در قرارداد مبادله زندانی در ماه سپتامبر برای انتقال دارایی‌های ایران از کره‌جنوبی به قطر و هم در توافق هسته‌ای که در سال 2015 در دولت اوباما و بایدن مذاکره شد، مورد استفاده قرار گرفت.چنین لایحه‌ای حتی امکان مذاکره با ایران را نیز احتمالاً برای همیشه از بین می‌برد. مقامات ایران در حال حاضر دلایل محکمی برای مشکوک شدن به اعتبار دیپلماتیک ایالات متحده پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 دارند. اگر یک رئیس‌جمهور دموکرات از قرارداد مبادله زندانی تخطی کند و سپس دموکرات‌ها در کنگره روند اعمال تحریم‌ها را به‌گونه‌ای گره بزنند که قابل بازگشایی نباشد، مسیر دیپلماتیک در قبال ایران تقریباً به‌طور کامل از بین خواهد رفت و تنها تحریم‌ها و گزینه‌های نظامی در جعبه ابزار سیاست‌گذاری آمریکا در قبال ایران باقی خواهد ماند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی