| کد مطلب: ۱۰۵۲۱

دیپلمات‌ها

Recep-Tayyip-Erdoğan اردوغان

نتانیاهو، قصاب غزه است

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را «قصاب غزه» لقب داد. اردوغان با بیان اینکه اظهارات نتانیاهو، امیدها برای تبدیل وقفه بشردوستانه به آتش‌بس دائمی در نوار غزه را تضعیف می‌کند، گفت: «نتانیاهو عنوانی را برای خود به دست آورده که در تاریخ ماندگار خواهد شد: قصاب غزه.» به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان ادامه داد: «برادران [و خواهران] ما در غزه از هفتم اکتبر مورد وحشتناک‌ترین حملات تاریخ قرار گرفته‌اند. مردم غزه از غذا، آب، دارو، سوخت و برق محروم هستند». رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه نوار غزه به یک زندان باز با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت تبدیل شده، گفت: «آنچه غزه در طول هفته‌های اخیر در معرض آن قرار گرفته، یک نسل‌کشی است. [غزه] در معرض پاکسازی قومی در مقابل دیدگان جهان قرار دارد.» اردوغان همچنین گفت: «ما از همه ابزارها برای پاسخگو کردن اسرائیل برای جنایاتش استفاده خواهیم کرد».

Palestine

جنین زیر رگبار

رسانه‌های فلسطینی بامداد روز گذشته از تهاجم شدید ارتش رژیم موقت صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری خبر دادند. خبرنگار المیادین گزارش داد که این یورش به جنین، بزرگترین تهاجم صهیونیست‌ها به این شهر و اردوگاه از زمان اجرای عملیات طوفان‌الاقصی است. خبرگزاری شهاب نیز نوشت که یک خودروی نظامی رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین با دستگاه انفجاری قوی هدف قرار گرفته است. گردان‌های شهداءالاقصی نیز اعلام کرد که رزمندگان فلسطینی با مواد منفجره و تیراندازی شدید در حال مقابله با یورش اسرائیلی‌ها به جنین هستند. در بیانیه گردان‌های شهداءالاقصی تاکید شده که رزمندگان فلسطینی تا شکستن محاصره، به هدف قرار دادن اشغالگران در شهر و اردوگاه جنین ادامه می‌دهند. منابع فلسطینی نیز تصاویری از یورش نظامیان صهیونیست به بیمارستان ابن‌سینا و چند مرکز درمانی دیگر در شهر جنین منتشر کردند. اسرائیلی‌ها همچنین مانع از انتقال افراد مجروح بر اثر شلیک گلوله‌های جنگی در جنین توسط آمبولانس‌ها شدند.

tobias-billström

در آستانه پیوستن به ناتو هستیم

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد بعد از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای گفت، احتملاً کشورش ظرف چند هفته آینده به عضویت ناتو درخواهد آمد. وزیر خارجه سوئد بعد از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود گفت، راه طولانی این کشور برای پیوستن به ناتو ممکن است در چند هفته آتی به مقصد منتهی شود. بیلستروم در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل با وزیر خارجه ترکیه هاکان فیدان دیدار کرده بود.  طبق گزارش‌ها، متحدان ائتلاف غربی ناتو روز سه‌شنبه ترکیه را تحت فشار قرار دادند تا سرانجام با پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، آنتونی بلینکن به فیدان اعلام کرده درخواست سوئد باید در اسرع وقت تصویب شود. همچنین وزیر خارجه فرانسه، کاترین کولونا، در راستای فشار بر ترکیه گفت: «قدرت و اعتبار اتحاد ما در خطر است. نباید روز دیگری را از دست بدهیم». 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی