| کد مطلب: ۱۰۷۳۳

اندیشکده‌ها

RS-logo

شواهدی از پاکسازی قومی در کرانه باختری و غزه

حتی اگر ظاهر ادعاهای اسرائیل را بپذیریم که حمله به غزه و 2 میلیون ساکنان آن، تماماً برای «نابودی حماس» است، عملیاتی که اسرائیل انجام داده، ایالات متحده یا هر گونه قدرت دیگری را برای حمایت یا محکوم کردن آنها گمراه کرده است. 

اسرائیل نمی‌تواند حماس را با بمب و حمله زمینی از بین ببرد و حتی اگر بتواند، این عملیات به جای تقویت امنیت آینده شهروندان اسرائیلی، آن را بدتر کرده است. 

اما بیانیه‌های اسرائیلی‌ها را نمی‌توان در هیچ رویدادی بدون فکر باور کرد. انگیزه‌های دیگری هم احتمالاً پشت حمله اسرائیل وجود دارد. تقریباً 2ماه از حمله اسرائیل گذشته و شواهد بیشتری نشان می‌دهند که اسرائیل در حال پاکسازی قومی فلسطینی‌هایی است که در نوار غزه زندگی می‌کنند. 

یکی حجم کامل و ماهیت درهم و برهم حملات نظامی اسرائیل است. به سختی می‌توان عملیاتی را که در آن تمام محله‌ها با خاک یکسان شده‌اند و تعداد تلفات غیرنظامیان از تعداد نظامیان بسیار فراتر رفته و همچنین شواهد بسیار کمی از هر گونه نتیجه مثبتی فراتر از تصرف و نمایش برخی از تونل‌های خالی در پی داشته را به‌عنوان عملیاتی متمرکز بر نابودی حماس نامید. 

این اعداد را در نظر بگیرید. مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که با عملیاتی که در غزه انجام داده‌اند تاکنون 5هزار نفر از مبارزان حماس را کشته‌اند. مقامات تایید می‌کنند که این تخمین واضحی نیست و کشورهای دیگر نیز هیچ راهی ندارند که بفهمند این تخمین‌ها حتی به حقیقت نزدیک است یا نه. اما الان فرض کنیم که درست است. براساس تخمین‌های ارتش اسرائیل، تعداد نیروهای شاخه نظامی حماس در شروع جنگ 30هزار نفر است که بیانگر آن است که 25هزار جنگجوی دیگر باید از بین بروند. تخمین‌های اخیر از شمار فزاینده تلفات فلسطینی‌ها از شروع جنگ تاکنون به 16هزار نفر می‌رسد که شامل بیش از 5هزار کودک است. 

خودتان جمع و تفریق کنید. با همین روند و با روش‌های کنونی اسرائیل، اتمام کار نابودی شاخه نظامی حماس تقریباً کشتار 100هزار فلسطینی شامل 30هزار کودک را در پی خواهد داشت. این موضوع همچنین آسیب‌هایی را در نظر نمی‌گیرد که بر اثر تعقیب دیگر اعضای حماس علاوه بر شاخه نظامی آن وارد خواهد کرد؛ افرادی مانند رهبر ارشد این گروه که اسرائیل وعده کشتن او را داده و همچنین دولت غیرنظامی حماس در نوار غزه که اسرائیل وعده حذف آن را داده است. این موضوع همچنین در نظر نمی‌گیرد که نرخ تلفات غیرنظامیان به خاطر عملیات ارتش اسرائیل که هم‌اکنون در بخش‌های جنوبی نوار غزه تشدید شده و حالا شامل افرادی است که از شمال غزه به این نواحی آمده‌اند، احتمالاً به اندازه عملیات‌های پیشین در شمال غزه بالا خواهد بود. 

این اعداد نه‌تنها نشان‌دهنده شدتی بسیار بزرگتر از هرچیزی است که می‌توان آن را به‌عنوان واکنش به حمله حماس به اسرائیل در ماه اکتبر توجیه کرد، بلکه این اقدامات اسرائیل قویاً پیشنهاد می‌کنند که علاوه بر از بین بردن حماس، کشتن غیرنظامیان و بیرون راندن هر چه بیشتر فلسطینی‌ها از غزه یکی از اهداف اسرائیل است.  

ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر استفاده از هشدارها برای کاهش تلفات غیرنظامیان چیزی بیش از یک شوخی بی‌رحمانه نیست. به ساکنان نوار غزه دستور داده شده تا از خانه‌های خود فرار کنند اما در هر صورت آنها بمباران می‌شوند. بعد دوباره به آنها دستور داده می‌شود که دوباره جابه‌جا شوند و اگر هیچ‌جایی برای رفتن نداشته باشند، دوباره بمباران می‌شوند. 

اسرائیل حتی به خودش زحمت نمی‌دهد که از سیستم‌های پیشین خود استفاده کند؛ مثل شلیک مهمات کوچک برای هشدار به ساکنان ساختمان‌هایی که قرار است بمباران کند. 

شواهد بیشتر از اهداف اسرائیل در غزه بعد از رویدادهای پشت‌سر هم در نوار غزه است. در 2 ماه گذشته، شهرک‌سازان اسرائیلی به‌طور گسترده با رضایت مقامات اسرائیلی با استفاده از خشونت و وحشت، فلسطینی‌ها را از روستاهایشان بیرون رانده‌اند. 

سپس اظهارات رهبران سیاسی اسرائیل را در نظر بگیرید که برخی از ناظران آن را نسل‌کشی نام‌گذاری کرده‌اند. مثلا یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره غزه گفته است که ما همه‌چیز را از بین می‌بریم.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی