| کد مطلب: ۲۱۹۵۱

بررسی شرایط این روزهای باشگاه استقلال و وضعیت جواد نکونام در آستانه دیدار حساس با السد قطر

لالیگایی همیشه شاکی

لالیگایی همیشه شاکی

بعد از شکست استقلال در دربی، فشارها به جواد نکونام روی سکوها و فضای مجازی به‌حدی رسید که کمتر کسی تصور می‌کرد نکونام حتی یک‌روز روی نیمکت استقلال حضور داشته باشد. فاصله کم تا دیدار با السد اما باعث شد تا تصمیم برای مربی جدید به روزهای آتی موکول شود.

«تیم فوتبال اوساسونا اسپانیا را در دوران اوج فوتبالم رها کردم و به استقلال آمدم». این بخشی از متن استعفای جواد نکونام است که با لحنی عجیب حضورش در استقلال را چنین توجیه کرده است که از یک موقعیت بهتر گذشته تا شرایط سخت را تجربه کند. نکونام همچنین افرادی درون باشگاه استقلال را مقصر و دشمن دانسته که قصد دارند این تیم را تضعیف کنند.

اما دیگر بهانه‌های این‌چنینی از سوی مربی‌ای که سال‌ها در لالیگا بازی کرده برای هواداران استقلال توجیه‌پذیر نیست. استقلال بعد از شکست مقابل پرسپولیس در یکی از حساس‌ترین دربی‌های چند سال اخیر، شرایطش به وضعیت قرمز تغییر کرده است. نکونام استعفا می‌کند و هلدینگ خلیج‌فارس اجازه کنار رفتن او را نمی‌دهد. در آستانه دیدار حساس با السد که در لیگ نخبگان برگزار می‌شود، شرایط این روزهای استقلال را در این گزارش بررسی کردیم.

استعفا در آستانه دیدار با نماینده عربستان

دوم اسفندماه ۱۴۰۱ بود که جواد نکونام در آستانه دیدار حساس با الهلال عربستان به‌یکباره اردوی تیمش را ترک و به تهران برگشت. مسئولان فولاد خوزستان در ابتدا تصور می‌کردند این رفتار برای فشار آوردن به مدیران باشگاه است. کمتر کسی تصور می‌کرد که نکونام در آستانه تقابل حساس به نماینده عربستان یعنی الهلال، تیم ایرانی را تنها گذاشته و به پایتخت برگردد. نکونام که از مذاکره مدیران باشگاه با اسکوچیچ دلسرد شده بود تصمیم گرفت تیم فولاد را رها و استعفا کند.

باشگاه فولاد اما برخلاف تصور نکونام، خیلی زود با این استعفا موافقت کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد، رفتار غیرحرفه‌ای نکونام دیگر خسته‌کننده شده است: «به دلیل کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های لیگ برتر و برآورده نشدن خواسته‌های باشگاه، صرفاً سیاست صبر و سکوت هیئت‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان به‌خاطر جلوگیری از بروز هرگونه اخلال و حاشیه پیرامون حضور تیم بزرگسالان باشگاه به‌عنوان تنها نماینده فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی بوده که متاسفانه برخلاف انتظارات قبلی و امید به اینکه با گرفتن نتیجه در اولین بازی تیم به ریل موفقیت بازگردد، شاهد اوج گرفتن رفتارهای غیرحرفه‌ای با شانه خالی کردن از بار مسئولیت هدایت فنی تیم و ترک شبانه اردوی تیم، بدون هماهنگی در یکی از بزنگاه‌های حساس تاریخ باشگاه فولاد ایران و درخواست‌های غیرمنطقی با هدف امتیازگیری بودیم».

هت‌تریک در مشاجره رسانه‌ای

طی یک‌سال اخیر سه مدیرعامل در استقلال حضور داشته که جواد نکونام با هر سه مدیرعامل به شکل جدی با چالش روبه‌رو شده‌ است. در ابتدا نکونام با حجت کریمی با بحران جدی رو‌به‌رو شد. این دعوا زمانی به اوج خودش رسید که کریمی نتوانست در جذب علیرضا بیرانوند برای استقلال موفق عمل کند. حجت کریمی رفت و نکونام ماند تا مدیریت جدید را تجربه کند. علی خطیر که جانشین حجت کریمی شده بود در همان گام نخست وعده قهرمانی استقلال با جواد نکونام را داد و تصور این بود که برای اولین‌بار نکونام قرار نیست با مدیری به چالش بخورد.

بحران در هفته‌های پایانی لیگ برتر فصل گذشته با علی خطیر چنان شدید شده بود که وقتی علی خطیر از سمت خودش برکنار شد جواد نکونام با انتشار یک استوری بسیار عجیب از برکناری خطیر ابراز خوشحالی کرد. فرشید سمیعی که یار دیرینه خطیر بود به‌یکباره در تیم نکونام قرار گرفت تا بتوانند خطیر را برکنار کنند. به همین دلیل سمیعی که همیشه مصاحبه‌های جنجالی داشت به‌عنوان مدیرعامل جدید باشگاه استقلال معرفی شد اما همان همیشگی بازهم بین مدیریت و نکونام رخ داد.

این‌بار سمیعی با نکونام به چالش جدی خورد تا جایی که حواشی باورنکردنی ایجاد شد. اولین بحران جدی بین بازیکن و مربی، جذب دو بازیکن بوسنیایی از سوی هلدینگ خلیج‌فارس بود که نکونام مخالف جذب آنها بود. بحران بعدی، مصاحبه باورنکردنی مشاور سمیعی در جمع خبرنگارها بود. داوود حق‌دوست در کنفرانس خبری ناگهانی‌اش، حرف‌های تندی علیه نکونام زد.

او درباره فعالیت یکی از اطرافیان نکونام علیه مدیریت گفت: «آرش زواره‌ای به چه مجوزی کنار باشگاه استقلال است؟ او و یک لیدر در فضای مجازی علیه مدیریت باشگاه فعالیت می‌کنند. او باید در نهادهای نظارتی پاسخگو باشد». بلافاصله بعد از این کنفرانس خبری، جواد نکونام پاسخ حق‌دوست را داد و بدون اینکه نامی از او ببرد، به‌نوعی فرشید سمیعی را تهدید کرد که اگر با دستیارش برخورد نکند، حرف‌هایی می‌زند که او حتی نتواند در فوتبال بماند.

دیگر حمایت هوادار را ندارد

جواد نکونام فصل گذشته با ۶۷ امتیاز تیمش را نایب‌قهرمان لیگ برتر ایران کرد. شاید در حالت عادی یک تیم با این تعداد امتیاز به‌راحتی قهرمان لیگ می‌شد اما امتیازات پیاپی پرسپولیس در هفته‌های پایانی که همگی منجر به پیروزی شده بود باعث شد تا استقلال نایب‌قهرمان شود. قبل از اینکه استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شود جواد نکونام در مصاحبه‌های مطبوعاتی به‌شکل باورنکردنی به رقبا، فدراسیون فوتبال و داوران حمله و اتهامات عجیبی را وارد می‌کرد که البته مشخص نیست چرا هیچ‌گاه این مصاحبه‌ها با واکنش ارکان قضایی همراه نشد.

امسال اما شرایط متفاوت شده است چراکه هلدینگ خلیج‌فارس قبل از شروع فصل جدید به نکونام هشدار داد که باید از مصاحبه‌های حاشیه‌ساز در نشست‌های خبری دست بردارد، همچنین افرادی که برای تیم حاشیه‌سازی می‌کنند نیز باید از جمع کادر فنی خارج شوند. به همین دلیل نکونام خیلی راحت خط قرمز روی نام رفقای خود کشید.

مهدی هاشمی‌نسب بعد از جدایی از استقلال مصاحبه‌های تندی را علیه نکونام انجام داد اما بعدها سرمربی استقلال اعلام کرد، این اختلاف به‌دلیل سوءمدیریتی است که از سوی مالک باشگاه رخ داده و او اصلاً قصد نداشته هاشمی‌نسب را خط بزند. سبک و مدل مصاحبه‌های نکونام بازهم مانند فصل گذشته ادامه داشته و با بهانه‌های تکراری مبنی بر اینکه «نمی‌خواهند ما نتیجه بگیریم» کار را پیش برده است. این‌بار اما هواداران استقلال نکونام را همراهی نکردند و مربی لالیگایی به یک مربی بهانه‌جو و خرافاتی تبدیل شد.

تقابل با السد آخرین فرصت نکونام

بعد از شکست استقلال در دربی، فشارها به جواد نکونام روی سکوها و فضای مجازی به‌حدی رسید که کمتر کسی تصور می‌کرد نکونام حتی یک‌روز روی نیمکت استقلال حضور داشته باشد. فاصله کم تا دیدار با السد اما باعث شد تا تصمیم برای مربی جدید به روزهای آتی موکول شود. نکونام دو شب پیش از سمت خود استعفا کرد و گفت، دشمنان استقلال درون باشگاه هستند. اما هیئت‌مدیره و هلدینگ با این استعفا مخالفت کردند تا بار دیگر یک اتفاق مشابه تکرار نشود که یک تیم ایرانی در آستانه رقابت آسیایی بدون مربی بماند.

استقلال به دوحه قطر سفر کرده و امیدوار است با کسب نتیجه قابل قبول همچنان در صدر جدول لیگ نخبگان قرار داشته باشد. شکست استقلال مقابل پرسپولیس با ارائه یک بازی بسیار ضعیف و بحث‌برانگیز صدای کارشناسان و حتی حامیان نکونام را درآورد. به‌جز چهار، پنج لیدر که اتفاقاً مخالفان نکونام را روی سکوهای ورزشگاه اراک به باد کتک گرفتند درحال‌حاضر نکونام حمایتی از سوی هواداران فوتبال ندارد.

آیا او می‌تواند از سد السد عبور کند، به استقلال برگردد و راه را ادامه دهد یا دوباره دچار سندرم سال دوم مربیگری در یک تیم باشگاهی می‌شود و کنار می‌رود؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی