| کد مطلب: ۱۶۷۷۴

جنگ بقا و فرمول قهرمانی

جنگ بقا و فرمول قهرمانی

لیگ برتر فوتبال ایران درحالی به هفته پایانی رسید که تکلیف قهرمان و یکی از دو تیم سقوط‌کننده هنوز مشخص نشده است.

سه‌شنبه‌شب مسابقات هفته بیست‌ونهم لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شد که با پیروزی پرسپولیس و استقلال مقابل رقبای خود، صدر جدول دستخوش تغییرات خاصی نشد. پرسپولیس صدرنشین ماند و استقلال نیز با یک امتیاز کمتر جایگاه دوم را برای خودش تثبیت کرد. طبق روال دو، سه هفته اخیر اما بازهم نشست‌های خبری مربیان با چالش‌های بسیاری همراه شد. «کنایه زدن» حرف اول را در نشست خبری برخی مربیان می‌زند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. از سوی دیگر قعر جدول و جنگ بقا همچنان ادامه پیدا کرد با این تفاوت که صنعت نفت آبادان با شکست مقابل ذوب‌آهن سقوطش به دسته پایین‌تر قطعی شد تا دیگر آبادان در لیگ برتر نماینده نداشته باشد. اما رقابت برای بقا بین سه‌تیم همچنان ادامه دارد و کار به هفته پایانی کشیده شده است. در این گزارش احتمالات قهرمانی پرسپولیس و استقلال، همچنین شرایط ابقا و سقوط یک تیم دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

استقلال؛ ۶ دقیقه در صدر

شاگردان جواد نکونام که در این فصل بیش از ۱۵ هفته در صدر جدول بودند به‌یکباره و با یک لغزش بدموقع در هفته بیست‌وهشتم مقابل نساجی قائم‌شهر، صدر را به رقیب دیرینه خود یعنی پرسپولیس واگذار کردند. از آن مسابقه به‌بعد کادر فنی استقلال به‌جای تمرکز روی دو مسابقه باقیمانده سعی کرد با حضور در نشست‌های خبری و دعوت از خبرنگاران در تمرین استقلال جنگ روانی عجیبی را علیه پرسپولیس راه بیاندازد.

جواد نکونام که قبلاً به‌صورت کدنویسی‌شده علیه پرسپولیس کنایه می‌زد، در این دو هفته به‌صورت علنی اتهامات عجیب و غیرقابل تصوری را به ارکان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، همچنین باشگاه پرسپولیس می‌زند. باوجودی که نکونام طی هفت‌روز اخیر دو بار به کمیته انضباطی احضار شده اما مشخص نیست خروجی این احضارها چه بوده است. چراکه با چنین ادبیاتی قطعاً فضای فوتبال به‌سمت خشونت بیش از حد خواهد رفت.

نکونام بعد از پیروزی مقابل گل‌گهر سیرجان نیز ترجیح داد به‌جای صحبت درخصوص مباحث فنی، در مورد پرسپولیس و ناحقی‌ای که در حق استقلال شده صحبت کند. او بازهم صحبت‌های گذشته را تکرار کرد و گفت: «قهرمان واقعی لیگ برتر استقلال است. همه دیدند تیم من چطور گل‌گهر را شکست داد و پرسپولیس چطور از سد این تیم عبور کرده بود. اگر من نبودم استقلال را خورده بودند به همین دلیل ایستادم و تا آخرین لحظه از تیم خودم دفاع خواهم کرد. صدرنشین واقعی لیگ ما هستیم، نه پرسپولیس. درواقع ما صدر را از دست ندادیم بلکه صدر جدول را از ما گرفتند». موضع هواداران استقلال اما با صحبت‌های نکونام زمین تا آسمان تفاوت دارد. بسیاری از هواداران استقلال در پایان این مسابقه به انتقاد از توجیه‌های همیشگی و خسته‌کننده نکونام پرداختند و گفتند که این سبک بازی که اصطلاحاً بزن زیرش لقب می‌گیرد، در شأن باشگاه بزرگ استقلال نیست.

پرسپولیس توقف‌ناپذیر

شاگردان اوسمار ویرا قصد ندارند متوقف شوند تا جام قهرمانی را بالای سر ببرند. این تیم که فصل گذشته در ۷ مسابقه آخر به برتری رسید تا قهرمانی را از آنِ خود کند، در این فصل نیز همان روند را در پیش گرفته است. این‌بار شاگردان اوسمار از ۸ مسابقه اخیر صاحب ۷ برد و فقط یک تساوی شده‌اند و همین بردهای پیاپی است که باعث شد صدر را بعد از هفته‌ها از استقلال پس بگیرند.

پرسپولیس در سه هفته اخیر ۹ بار دروازه رقبا را باز کرده است و همین خط آتش سرخپوشان با گلزنی‌های عیسی آل‌کثیر و اوستون اورونف نقطه اتکای اوسمار است که توانسته بردهای پیاپی را کسب کند. اوسمار در نشست‌های خبری نیز سعی کرده رویکرد کاملاً مخالف ادبیات نکونام را پیش بگیرد. اوسمار می‌گوید، اصلاً با قضاوت داور حتی اگر به ضرر تیمش سوت بزند کاری ندارد و درخصوص تیم‌های دیگر و مربیان تیم‌ها صحبتی نمی‌کند، چون چنین مسائلی در کنترل او نیست که بخواهد زمانش را هدر بدهد.

پرسپولیس سه‌شنبه‌شب مقابل شمس‌آذر قزوین در دقیقه ۵۲، گل اول را دریافت کرد تا کار به تساوی کشیده شود اما خیلی زود مسعود ریگی اشتباهش را روی گل نخست شمس‌آذر جبران کرد و با یک شوت تماشایی گل دوم و برتری پرسپولیس را زد. در ثانیه‌های پایانی این دیدار نیز مهدی ترابی از اشتباه دروازه‌بان شمس‌آذر استفاده کرد تا گل سوم پرسپولیس وارد دروازه حریف شود. با این پیروزی پرسپولیس بار دیگر در صدر جدول ماند تا در هفته پایانی تقابلی حساس با مس رفسنجان در ورزشگاه آزادی داشته باشد تا در صورت پیروزی در این‌دیدار جشن قهرمانی را برگزار کرده باشد.

شرایط سخت بقا

در قعر جدول اما شرایط همچنان پیچیده است. پیکان در دیداری حساس و تماشایی با حساب دو بر دو مقابل فولاد خوزستان در فولاد آره‌نا متوقف شد تا با ۲۷ امتیاز بالاتر از فولاد ۲۶ امتیازی امیدوار به بقا در لیگ برتر باشد. نکته حائز اهمیت این است که پیکان در هفته پایانی باید در ورزشگاه بدون تماشاگر پاس قوامین به مصاف استقلالی برود که در کورس قهرمانی است. ازسوی‌دیگر فولاد خوزستان ۲۶ امتیازی باید در قائهم‌شهر به مصاف نساجی برود که با پیروزی عجیب ۵ بر صفر مقابل هوادار، حکم بقای خود در لیگ برتر را امضا کرد.

نساجی حالا ۲۹ امتیازی است و قطعاً در لیگ برتر خواهد ماند. ازسوی‌دیگر استقلال خوزستان که در هفته پایانی موتور گلزنی‌اش شروع شده، موفق شد در دیداری جذاب و تماشایی با حساب سه بر دو از سد مس رفسنجان با هدایت محرم نویدکیا عبور کند تا حالا با ۲۵ امتیاز شانس زیادی برای بقا در لیگ برتر داشته باشد. استقلال خوزستان در هفته پایانی با تیم بی‌انگیزه هوادار مصاف خواهد کرد و اگر بتواند این تیم را شکست دهد و پیکان مقابل استقلال شکست بخورد این تیم اهوازی در لیگ برتر می‌ماند و شاگردان عنایتی به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند. البته سقوط پیکان به دسته پایین‌تر منوط به شکست فولاد خوزستان مقابل نساجی است.

قهرمان چطور تعیین می‌شود؟

درصورتی‌که پرسپولیس مقابل مس به برتری برسد، فارغ از نتیجه استقلال مقابل پیکان، سرخپوشان تهرانی جام قهرمانی را بالای سر می‌برند. اما اگر پرسپولیس مقابل مس شکست بخورد و استقلال با حداقل گل از سد پیکان عبور کند، باید تفاضل گل مورد بررسی قرار بگیرد چراکه قانون اخیر فوتبال ایران می‌گوید تفاضل گل ملاک قهرمانی تیم‌هاست؛ درصورتی‌که دو تیم در یک امتیاز مساوی شوند.

از سوی دیگر اگر پرسپولیس مقابل مس شکست بخورد و استقلال پیروز شود، شاگردان نکونام قهرمان لیگ برتر خواهند شد و مشخص نیست در صورت رخداد چنین اتفاقی، نکونام و دستیارانش چطور می‌خواهند این همه اتهامی که به تیم‌های دیگر زدند را پس بگیرند یا توجیه کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی