| کد مطلب: ۱۵۴۹۹

روز سرنوشت

امروز ممکن است صدرنشین لیگ عوض شود یا استقلال در یک قدمی قهرمانی در لیگ‌برتر قرار بگیرد

روز سرنوشت

عصر امروز تیم‌های اول تا چهارم لیگ‌برتر در تبریز و تهران به مصاف هم می‌روند. پرسپولیس در تهران میزبان سپاهان اصفهان است و تراکتور در تبریز به مصاف استقلال صدرنشین می‌رود. در این دو مسابقه ممکن است نتایجی رقم بخورد که یا صدر جدول دچار تغییراتی شود یا اینکه استقلال با مربیگری جواد نکونام شانس قهرمانی‌اش دوچندان شود و ادامه لیگ را با آرامش بیشتری دنبال کنند.

این درحالی‌است که سپاهان همچنان نیم‌نگاهی به قهرمانی یا حتی نایب‌قهرمانی دارد چراکه روی کاغذ هنوز هم شانس با آنها یار است اما تراکتور برای تمدید حضورش در جمع ۴ تیم، نیاز به کسب سه امتیاز مقابل آبی‌های تهران دارد. ژوزه مورایس که با رسانه‌ای‌شدن مسلمان‌شدن‌اش، حواشی مربوط به نتایج ضعیف دو ماه اخیر را از خودش دور کرد، در اندیشه ادامه موفقیت مقابل سرخ‌های تهران است. همچنین مطهری که از تیم‌ملی آمد تا روی نیمکت تراکتور حضور داشته باشد، می‌خواهد روزهای تاریک مربیگری‌اش را در نساجی مازندران به باد فراموشی بسپارد. آمار مختلف از تقابل‌های دو تیم و صحبت مربیان سوژه اصلی گزارش امروز است.

اوسمار به خبرنگار هم‌میهن چه گفت؟

پرسپولیس بعد از شکست و حذف مقابل آلومینیوم اراک در ضربات پنالتی با هجمه‌ای از سوی هواداران و رسانه‌ها قرار گرفت. نوک پیکان انتقادها به سوی اوسمار ویه‌رایی بود که به‌دلیل تعویض‌های پیاپی، برخی معتقد بودند تیم را خلع سلاح کرده است. بااین‌حال بسیاری از سوال‌های نشست خبری روز گذشته درخصوص دیدار امروز و البته مقابل آلومینیوم بود که اوسمار نیز با احترام خاصی پلسخگو بود.

بااین‌حال خبرنگار روزنامه هم‌میهن با طرح این مقدمه که پرسپولیس تحت مربیگری اوسمار به‌دلیل تهاجمی بودن‌اش، مشابه تیم فوتبال سائوپائولو برزیل در اوایل دهه ۹۰ میلادی بازی می‌کند و به‌نظر می‌رسد اوسمار شاگرد مکتب ماپوریسیو رامالیو است، از سرمربی سرخ‌ها پرسید آیا برای دیدار امروز باتوجه به قدرت سپاهان صرفاً به‌دنبال برد حداقلی است یا بازهم فوتبالی تهاجمی را ارائه خواهد کرد؟

اوسمار نیز در پاسخ به این سوال گفت: «روز اول با عنوان مربی که آمدم گفتم واقعیت فوتبال با بازی قشنگ فاصله زیادی دارد. همیشه در تمرینات تمرکز خود را روی توپ‌گرفتن و بازی رو به جلو می‌گذاریم. فرقی ندارد یک بر صفر جلو باشیم یا دو بر صفر و هر حالت دیگر. برای پرسپولیس که دوست دارد مالکیت توپ داشته باشد، خیلی مهم است رو به جلو بازی کند.»

سرمربی پرسپولیس در پایان درباره رکورد شش‌‌ساله شکست‌ناپذیری سرخپوشان مقابل سپاهان در ورزشگاه آزادی خاطرنشان کرد: «یک مثال در آزادی داریم که می‌گوید هرچقدر شما یک‌نفر را نمی‌برید، به بردنش نزدیک می‌شوید و هرچقدر که شما یک‌نفر را ببرید، به باخت به او نزدیک می‌شوید.»

روز سخت در تبریز

دیدار حساس تراکتور و استقلال درحالی در تبریز برگزار می‌شود که بعد از استعفای ناگهانی پاکو خمز از هدایت تراکتور بنا به‌دلایل غیرفوتبالی، زنوزی و هوشنگ نصیرزاده مالک و مدیرعامل این تیم به‌دنبال استخدام یحیی گل‌محمدی بودند اما به‌دلیل طولانی‌تر شدن پروسه بازگشت یحیی به فوتبال بازهم به‌دلایل غیرفوتبالی،‍ نصیرزاده و زنوزی مجبور شدند حمید مطهری را که به‌عنوان مربی موقت به این تیم آمده بود را به‌عنوان سرمربی تیم معرفی کنند.

مطهری از تیم‌ملی و دستیاری قلعه‌نویی به تبریز رفت و در اولین گام توانست تراکتور را به جمع هشت‌تیم برتر جام‌حذفی ببرد. هرچند مطهری در نساجی به‌عنوان سرمربی نتایج بسیار ضعیفی گرفت و برکنار شد، اما امیدوار است با حضور در تراکتور که هواداران بابت کسب نتایج، صبوری زیادی هم ندارند بار دیگر به فوتبال برگردد.

تراکتور هرچند با ۴۰ امتیاز شانسی برای قهرمانی ندارد اما با این برد می‌تواند حضور در جمع چهار تیم را تقریباً تثبیت کند. قرمزپوشان تبریز آخرین‌بار اما شش‌سال پیش از سد استقلال در این شهر عبور کردند. درواقع ۱۹۰۰ روز از آخرین کسب سه امتیاز این تیم مقابل استقلال می‌گذرد.

استقلال و تراکتور در تاریخ لیگ‌برتر، چهار بار به مصاف هم رفتند که دو برد سهم هرکدام از دو تیم بوده است. گفتنی‌است تراکتوری‌ها از ۱۲ بازی خانگی خود میانگین امتیاز ۲ را کسب کردند که قابل‌قبول است. ازطرف‌دیگر استقلال این فصل ۱۲ بار به خانه حریفان رفته‌ که حاصل آن ۲۱ امتیاز بوده است.

سپاهان برتر در آزادی

پرسپولیس درحالی در ورزشگاه آزادی به مصاف سپاهان می‌رود که برخلاف سالیان گذشته آمار سپاهانی‌ها به‌عنوان تیم میهمان مقابل پرسپولیس بهتر بوده است. همچنین سپاهان در چهار بازی اخیر، سه بار برنده بوده و یک‌بار هم بازی دو تیم مساوی شده تا آخرین پیروزی قرمزها برابر سپاهان در لیگ به چیزی حدود سه‌سال‌ و اندی پیش برگردد که شاگردان یحیی گل‌محمدی با تک‌گل کمال کامیابی‌نیا از سد سپاهان تحت هدایت محرم نویدکیا گذشتند.

دو تیم تاکنون ۵۰ بار در لیگ‌برتر مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم سپاهانی‌ها ۱۷ برد بوده و پرسپولیس با ۱۴ پیروزی، دست پایین‌تری نسبت به رقیب اصفهانی دارد. ژوزه مورایس به‌عنوان سرمربی، آمار خوبی برابر پرسپولیس دارد و مرد پرتغالی از چهار رویارویی خود با قرمزها به دو پیروزی رسیده و یک‌بار باخت که این تک‌باخت به دیدار جام‌حذفی دو تیم برمی‌گردد. به‌عبارت‌دیگر مورایس در چارچوب لیگ‌برتر، شکستی را مقابل قرمزها تجربه نکرده است.

صدر جا‌به‌جا می‌شود؟

در فوتبال ایران اصولاً تیمی قهرمان لیگ‌برتر می‌شود که بتواند در پایان میانگین دو امتیاز به‌ازای هر مسابقه را کسب کرده باشد. در لیگ امسال اما هر دو تیم استقلال و پرسپولیس نه‌تنها به میانگین دو امتیاز رسیده‌اند بلکه هر دو تیم از این میانگین نیز عبور کرده‌اند، بنابراین برای قهرمانی در لیگ امسال پیش‌بینی می‌شود قهرمان لیگ از ۶۵ امتیاز عبور می‌کند باتوجه به اینکه سرخابی‌ها قصد باختن ندارند.

بااین‌حال استقلال با مربیگری جواد نکونام در این فصل یکی از نبازترین تیم‌های تاریخ بوده است. آنها فقط یک شکست مقابل سپاهانی دارند که امروز برای پیروزی مقابل رقیب استقلال به میدان آزادی قدم خواهد برداشت. ازطرف‌دیگر تراکتوری‌ها نیز نمی‌خواهند رکورد پیروز نشدن مقابل استقلال را از شش‌سال افزایش دهند. ۱۹۰۰ روز عدم‌پیروزی مقابل استقلال ـ آن هم در ورزشگاه یادگار امام تبریز ـ برای تی‌تی‌ها اصلاً قابل‌قبول نیست.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی