| کد مطلب: ۱۶۴۸۱

تثبیت یا تغییر صدرنشین؟

هفته بیست‌وهشتم درحالی جمعه برگزار می‌شود که سرخابی‌ها دیدارهای سختی مقابل قعرنشینان جدول رده‌بندی خواهند داشت

تثبیت یا تغییر صدرنشین؟

هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال ایران که به‌دلیل درگذشت رئیس‌جمهور و هیئت‌همراه ایشان به تعویق افتاده بود، سرانجام روز جمعه و به‌صورت همزمان از سر گرفته خواهد شد. هفته بیست‌وهشتم را می‌توان مهم‌ترین هفته فوتبالی نامید؛ چراکه سرخابی‌ها در دو دیدار سخت و نفسگیر با دو تیم قعرنشینی مصاف خواهند داد که می‌تواند سرنوشت قهرمان لیگ و حتی تیم‌های سقوط‌کننده را تا حدود زیادی مشخص کند.

جنگ قهرمانی در هفته بیست‌وهشتم می‌تواند دو دیدار آتی پرسپولیس و استقلال را سخت یا آسان کند. پرسپولیس در صورت پیروزی مقابل استقلال خوزستان، همچنین توقف استقلال تهران مقابل نساجی در ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر، رنگ صدر جدول را از آبی به قرمز تغییر می‌دهد در غیر این صورت شاگردان نکونام اگر با کسب سه امتیاز از قائمشهر خارج شوند، دو هفته پایانی برایشان به‌مراتب آسان‌تر خواهد شد. در این گزارش قصد داریم شرایط این چهار تیم در تقابل با یکدیگر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، همچنین شرایط سایر تیم‌هایی که کاندیدای سقوط به دسته پایین‌تر هستند را به‌صورت دقیق آنالیز کنیم.

قسم شرافت

با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و فشار جامعه هواداری به روی باشگاه‌ها و مربیان، موضوعی که طی سه، چهار سال اخیر بارها مطرح شده این است که فلان مربی پرسپولیسی و فلان مربی استقلالی به تیم محبوبش «راه می‌دهد» و از قصد شکست می‌خورد. موضوعی که هیچ‌گاه به‌صورت قانونی ثابت نشد، اما فضا چنان غبارآلود است که مربیان تیم‌های مختلف پیش از تقابل با پرسپولیس و استقلال باید به قسم آیه و قرآن متوسل شوند که قرار نیست به‌خاطر علاقه رنگی که قبلاً به یکی از این دو تیم داشتند، کمتر از توان ممکن گام بردارند.

ساکت الهامی، یکی از مربیانی است که بارها اعلام کرده یک استقلالی دوآتشه است و حتی فصل گذشته شایعه حضور او در استقلال مطرح شده بود. همین ابراز علاقه‌ها مزید بر علت شد تا شایعه قدیمی در مورد او فراگیر شود. او اما بعد از پیروزی پُرگل مقابل استقلال خوزستان در اهواز در جمع خبرنگاران این‌چنین به شایعه مطرح‌شده واکنش نشان داد: «به شرافتم قسم مقابل استقلال با تمام توان بازی می‌کنیم و برای کسب سه امتیاز به زمین مسابقه ورزشگاه شهید وطنی خواهیم رفت.»

ساکت الهامی درحالی قسم می‌خورد که مقابل استقلال در آزمون شرافت پیروز می‌شود که شرایط جدول لیگ برتر طوری است که نساجی مازندران نیاز مبرمی به کسب امتیاز از این دیدار خانگی دارد.

نساجی با پیروزی حیاتی مقابل استقلال خوزستان با ۲۵ امتیاز حداقل به‌صورت موقت یک نفس راحت کشید، اما همچنان با توجه به فشردگی امتیازی در قعر جدول نمی‌تواند بی‌تفاوت از هفته بیست‌وهشتم مسابقات عبور کند. کسب حتی یک امتیاز مقابل استقلال تهران می‌تواند بقای این تیم پرهوادار در لیگ برتر را تا حدود زیادی تضمین کند.

خوزستانی‌ها و تکرار معجزه

عملاً تمام پرسپولیسی‌ها بر این عقیده هستند که تساوی بدموقع پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان در اهواز در دور رفت این مسابقات باعث شد تا حالا پرسپولیس صدرنشین مسابقات نباشد.

پرسپولیس در دور رفت لیگ برتر مقابل استقلال خوزستان که همان‌موقع نیز در ته جدول حضور داشت، با تساوی دو- دو متوقف شد. درواقع با همان تساوی بود که فشار رسانه‌ای روی یحیی گل‌محمدی افزایش یافت و به‌مرور او به‌سمت درب خروج و استعفا سوق داده شد.

یک نگاه تاریخی نیز به این دیدار وجود دارد که استقلال خوزستان با حضور در ورزشگاه آزادی مانع از قهرمانی سرخپوشان در زمان مربیگری برانکو شد. پرسپولیس در سال ۱۳۹۵ مقابل استقلال خوزستان قرار گرفت که با برتری یک بر صفر از سد این تیم عبور کرد، اما به‌دلیل تفاضل گل کمتر مقابل همین تیم، قهرمانی به اهواز و آبی‌های این شهر رسید.

مهدی طارمی در آن مسابقه موقعیت‌های بسیاری را از دست داد. حالا پرسپولیسی‌ها با علم به این موضوع و البته انتقام دیدار رفت، می‌خواهند علاوه بر پیروزی پُرگل مقابل استقلال خوزستان، شانس قهرمانی در لیگ را داشته باشند.

استقلال خوزستان ۲۲ امتیازی اما می‌داند که مساوی در این مسابقه هم برای آنها حکم سقوط به دسته پایین‌تر را دارد، چراکه هفته بیست‌ونهم نیز در رفسنجان باید به مصاف مس این شهر برود که دیداری واقعاً سخت خواهد بود. استقلال خوزستان درحال‌حاضر با چهار بُرد، کمترین بُرد را در جمع ۱۶ تیم لیگ برتر دارد و با دریافت ۳۵ گل خورده در جمع چهار تیم ضعیف خطوط دفاعی لیگ قرار دارد. آنها اگر قصد بقا دارند، باید حداقل پنج امتیاز از سه مسابقه آتی کسب کنند؛ در غیر این صورت به دسته پایین‌تر سقوط خواهند کرد.

«پیکان» علامت سوال بزرگ لیگ

تیم فوتبال پیکان تهران را می‌توان مرموزترین تیم ایران نامید. رضا عنایتی که از مدتی پیش هدایت این تیم را برعهده گرفت شروع خوبی با آنها نداشت، اما به‌یکباره پیکان در هفته‌های نوزدهم و بیستم با دو پیروزی پیاپی مقابل ملوان و سپاهان از مدعیان لیگ برتر ـ به جدول بازگشت.

بعد از این دو بُرد بود که روحیه به جمع پیکانی‌ها برگشت و آنها از مس رفسنجان و هوادار هم امتیاز گرفتند تا خیال‌شان از بقا راحت شود، اما سه باخت پیاپی این تیم در سه هفته اخیر باعث شد تا پیکان روی امتیاز ۲۵ متوقف شود و حالا به جمع تیم‌هایی که خطر سقوط را احساس می‌کنند اضافه شود.

پیکان این هفته در دیداری حساس باید به مصاف تراکتوری برود که برای کسب مقام سوم با سپاهان درحال رقابت است. هفته بیست‌ونهم نیز پیکان باید به مصاف فولادی برود که می‌تواند دیدار شش امتیازی تیم‌های قعرنشین لقب بگیرد.

به سود پیکان است که تا پیش از هفته پایانی، بقای خود را قطعی کرده باشد؛ در غیر این صورت دیدار هفته سی‌ام آنها مقابل استقلال جنگ بقا و قهرمانی لقب خواهد گرفت و باید تمام توان خود را در هفته پایانی بگذارند و چه‌بسا «استرس» مانع از بازی همیشگی آنها مقابل شاگردان نکونام شود.

رضا عنایتی که در دوران مربیگری کارنامه قابل‌قبولی از خود ثبت نکرده بعد از حذف تیم امید از مسابقات المپیک، اگر پیکان را هم به دسته پایین‌تر بفرستد عملاً باید خودش را از لیست مربیان جوان آینده‌دار خط بزند.

این هفته قهرمان لیگ مشخص می‌شود

بسیاری بر این عقیده هستند که اگر قرار است صدرنشین لیگ تغییر کند، هفته بیست‌وهشتم خواهد بود. استقلال تهران درشرایطی به مصاف نساجی می‌رود که هواداران قائمشهری حمایت تمام‌قدی از تیم‌شان در این ورزشگاه خواهند کرد و شاگردان نکونام از همین حالا باید خود را آماده کنند که یک میهمان تمام‌عیار خواهند بود.

استقلال که هفته بیست‌وهفتم در ثانیه‌های پایانی مقابل ذوب آهن به برتری رسید اصلاً نمی‌خواهد در سه هفته پایانی قدمی کج بردارد و صدر را به رقیب دیرینه خود هدیه کند.

ازسوی‌دیگر پرسپولیس با اوسمار برزیلی نتایج درخشانی گرفته و با کسب میانگین ۲/۴۱ امتیاز از زمان سرمربیگری اوسمار، به یک قدمی استقلال رسید.

پرسپولیسی‌ها اما قهرمانی و سرنوشت آن را در دست ندارند و باید منتظر لغزش آبی‌های تهران بمانند. باتوجه به اینکه دیدار استقلال در هفته‌های ۲۹ و ۳۰ با گل‌گهر و پیکان در تهران است، تقابل با نساجی در قائمشهر می‌تواند سرنوشت قهرمانی را تا حد بسیاری مشخص کند.

اگر استقلال از این جاده پُرپیچ‌وخم قائمشهر به خوبی عبور کند، صدرنشینی با قهرمانی به پایان می‌رسد، اگر نه احتمالاً صدر به پرسپولیس می‌رسد البته اگر تاریخ نیز همراهی‌شان کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی