| کد مطلب: ۱۶۵۹۶

از معجزه سرخ تا تهدید به قتل

از معجزه سرخ تا تهدید به قتل

هفته بیست‌وهشتم درحالی با صدرنشینی پرسپولیس همراه شد که مصاحبه بعد از مسابقه استقلال و نساجی می‌تواند چالش جدید فدراسیون فوتبال لقب بگیرد.

جمعه‌شب هرآنچه می‌توانست در یک فصل فوتبالی رخ دهد، اتفاق افتاد. از بازی‌های پرگل تا بازگشت رویایی و غیرقابل باور و شکستن چندین رکورد که درنهایت پرسپولیس بعد از ۲۳ هفته بار دیگر به صدر جدول بازگشت.

جمعه‌شب استقلال در مصافی حساس مقابل نساجی مازندران در ورزشگاه شهید وطنی با تساوی بدون گل متوقف شد. در ورزشگاه آزادی اما شاگردان اوسمار خیلی زود دروازه‌شان را مقابل استقلال خوزستان بازشده دیدند تا کار برایشان سخت شود.

دریافت سه گل در نیمه نخست، اخبار باورنکردنی ورزشگاه آزادی را به قائمشهر رسانده بود و شاید همین امر باعث شد تا شاگردان نکونام آنطور که باید مسابقه را جدی نگیرند.

توقف بدموقع استقلال و پیروزی دراماتیک پرسپولیس حالا صدر جدول را جابه‌جا کرده است. با پایان این دیدار اما حواشی عجیبی در نشست خبری و میکسدزون ورزشگاه شهید وطنی شکل گرفت.

بازیکنان و کادر فنی استقلال حمله بی‌سابقه و اتهامات کم‌نظیری را به تمام ارکان فوتبال وارد کردند. از اتهام رنگی‌بودن فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تا داوری بیژن حیدری که «از قصد» صحنه‌ها را دیده، ولی نگرفته است.

در روزهای اخیر نیز علی خسروی، عضو کمیته داوران به‌دلیل افشاگری از یک فساد گسترده بارها از سوی برخی کاربران شبکه‌های مجازی به قتل تهدید شده بود. به همین دلیل در کنار بررسی هفته بیست‌وهشتم، گفت‌وگویی نیز با او ترتیب دادیم تا شرایط را جویا شویم.

معجزه‌ی آزادی

پرسپولیس در دیداری که «آسان» تلقی می‌شد خیلی زود مقابل استقلال خوزستان غافلگیر شد و دروازه‌اش را بازشده دید. شاگردان اوسمار تا به خودشان بیایند گل دوم و سوم را هم دریافت کردند تا پیش از پایان نیمه اول برخی از تماشاگران پرسپولیس ورزشگاه را ترک کنند و شعارهایی نیز علیه برخی بازیکنان داده شود.

اوسمار ویرا اما برای فروپاشی تیمش دست به تعویض‌های پیاپی زد تا در نیمه دوم با تغییرات ایجادشده بتواند نتیجه را برگرداند. اخراج بازیکن استقلال خوزستان در اواسط نیمه‌ دوم، امید را به اردوی پرسپولیس برگرداند. پنالتی‌ای که حسین کنعانی‌زادگان تبدیل به گل کرد، برای پرسپولیسی‌ها زمان را به کندی پیش برد.

حالا فقط ۱۳ دقیقه زمان برای سرخ‌ها باقی مانده بود تا شکست سه بر یک را جبران کنند. این اتفاق اما به دراماتیک‌ترین شکل ممکن رخ داد تا پرسپولیس با گلزنی دانیال اسماعیلی‌فر، عیسی آل‌کثیر و اورنوف ازبکستانی این دیدار را پیروز شود. این اولین پیروزی تاریخ باشگاه پرسپولیس بود که شکست سه بر صفر را با برد چهار بر سه عوض می‌کردند.

مبارزه با فساد در حد حرف؟

از دو هفته پیش نهادهای نظارتی و امنیتی با ورود به فوتبال، سعی در برخورد با مفسدینی دارند که با دریافت رشوه، برخی اتفاقات را از حالت فوتبالی و طبیعی خارج کرده‌اند.

علی خسروی، عضو کمیته داوران اما دوماه پیش در گفت‌وگو با رادیو جوان اعلام کرد، برخی افراد که نزدیک به سرمربی لیگ برتری هستند با حضور در محل کار او قصد داشتند به او رشوه بدهند.

همین صحبت‌ها با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی، بار دیگر به‌شکل گسترده‌ای فراگیر شده است. او که این روزها به قتل هم تهدید شده، سعی می‌کند سکوت نکند.

khosravi

خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن درخصوص حواشی یکی، دو روز اخیر و سختی‌هایی که بر او گذشته، می‌گوید: «ارتشی وجود دارد به اسم ارتش فحاشی مجازی که تعداد زیادی خانم و آقای نوجوان از طریق اینستاگرامی که دارند، فحاشی و تهدید می‌کنند. من یک مقام حقوقی دارم و عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال هستم. استوری گذاشتم، خطاب به داوران و از آنها انتقاد کردم که چطور روز مردهای چپ‌دست و تولد یکدیگر را تبریک می‌گویید، ولی در حمایت از من سکوت کردید که سیبل توهین و فحاشی شدم؟ چطور برای یک بلیت ورزشگاه یا بحث کارشناسی که نیاز به حمایت در تلویزیون دارید، سریعاً به من زنگ می‌زنید ولی الان سکوت کردید؟

متاسفانه بسیاری از همکاران من بزدل هستند که در چنین شرایطی سکوت کردند. رفاقت و دوستی باید اتوبان دوطرفه باشد. من این موارد را نوشتم و از دوستان و همکاران خودم گلایه کردم اما به‌یکباره دیدم شماره تماس من را عده‌ای پخش کردند که طرفدار یک تیم خاص هم هستند و به‌دنبال قتل من هستند. در روزهایی که اتفاقات ناگوار به‌صورت پیاپی رخ داده، یکسری از هموطنان من در خانه نشستند تا من را تهدید کنند. من از طریق پلیس فتا از بیش از30 نفر شکایت کردم و از پلیس فتا نیز توقع دارم که پیگیر این موضوع باشد.

من فوتبال دهه 60 علی چنگیز، فرشاد پیوس و ناصر محمدخانی را دوست دارم. اصلاً علاقه‌ای به فوتبال نسل امروز ندارم و بازی‌ها را به‌عنوان هوادار تماشا نمی‌کنم. حالا هر تیمی ناراحت می‌شود، مقصر نیستم. بسیاری مرا تهدید کردند که در ورزشگاه شهید شیرودی من را به قتل می‌رسانند. بسیاری از من مراقبت کردند تا اتفاق خاصی رخ ندهد.»

خسروی می‌گوید که اگر در برابر فساد سکوت می‌کرد، مجرم و شریک جرم شناخته می‌شد ولی حالا که سکوت نکرده، نهادی او را احضار نمی‌کند تا در موردش از او سوال بپرسد و پیگیری داشته باشد: «افرادی به داخل دفترم آمدند تا مرا بخرند ولی من آن‌ها را از اتاقم بیرون کردم. من به رئیس فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته داوران و قلعه‌نویی هم این موارد را توضیح دادم و به‌صورت شفاف گفتم. ولی متاسفانه هیچ ارگان و نهاد نظارتی‌ای من را صدا نکرد تا این موارد را به آن‌ها توضیح دهم.»

اتهامات بی‌سابقه نکونام به تاج

بعد از تساوی استقلال مقابل نساجی و از دست رفتن صدر جدول، جواد نکونام با حضور در نشست خبری اتهامات کم‌سابقه‌ای را علیه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال مطرح کرد: «شخص آقای تاج در روز اول که مربی تیم‌ملی بودم، بلایی سر من آورد که از تیم‌ملی کنار رفتم. امسال هم چندین و چند بار تکرار کردم که نمی‌گذارند و نخواهند گذاشت که قهرمان شویم.»

نکونام در ادامه اتهام عجیبش نیز نوک پیکان را به‌سمت سازمان لیگ گرفت و گفت: «یکی از کارکنان سازمان لیگ، عکس پرسپولیس را در کشوی خودش دارد و از گفتنش هیچ ترسی ندارد».

حالا اینکه نکونام چطور محتویات کشوی کارمند سازمان لیگ را دیده و خبر دارد، موضوعی است که خودش باید توضیح دهد. ازطرف‌دیگر فرشید سمیعی، سرپرست جدید باشگاه استقلال نیز با انتقاد از صحبت‌های علی خسروی که شب قبل از مسابقه به انتقاد از داوران پرداخته بود، گفت که علی خسروی داوران را علیه استقلال تحریک کرده است.

موضوعی که با واکنش علی خسروی در مصاحبه با هم‌میهن روبه‌رو شد: «ایشان به عضو کمیته داوران تهمت زده و باید در محضر کمیته اخلاق توضیح دهد که چطور به این راحتی اتهام می‌زند. من اسم نیاوردم، شما چرا به خودت گرفتی آقای سمیعی؟»

روزهای سخت کمیته انضباطی

بعد از اتهامات جواد نکونام، روزبه چشمی نیز در میکسدزون ورزشگاه شهید وطنی اظهار داشت: «بیژن حیدری، داور مسابقه، خطای پنالتی را دید و نگرفت. دوستان نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود و هر کاری بکنیم فایده‌ای ندارد».

این موضوعی است که حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال و نکونام نیز اعلام کردند که باعث شد باشگاه پرسپولیس و سازمان لیگ از تمام این افراد به کمیته انضباطی شکایت کند تا این افراد مستندات خود را به این کمیته ارائه کنند.

علی خسروی اما معتقد است که اگر جرائم انضباطی مثل جریمه دو میلیارد تومانی اعمال نشود، بازهم شاهد این تهمت‌ها و تیره‌روزی‌های فوتبال ایران خواهیم بود.

عکس: ایرنا

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی