| کد مطلب: ۱۶۱۱۱

کورس بقا و قهرمانی

هفته‌های پایانی لیگ برتر با ورود نهادهای نظارتی برای مبارزه با فساد رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است

کورس بقا و قهرمانی

در هفته‌ای که گذشت ورود نهادهای امنیتی به فوتبال برای بررسی فساد گسترده، از کرمان آغاز شد. پایان محرومیت دو‌ساله‌ی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس عزل‌شده‌ی فدراسیون فوتبال هم اتفاقی است که می‌تواند برخی معادلات را برهم بزند.

حساسیت جدول رده‌بندی در لیگ برتر و رقابت تنگاتنگ پرسپولیس و استقلال برای تصاحب عنوان قهرمانی، هواداران فوتبال را به یاد دوران اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ می‌اندازد؛ روزهایی که تنها مدعیان قهرمانی پرسپولیس و استقلال بودند و تیم‌های دیگر برای عنوان «بهترین تیم شهرستانی» باهم رقابت می‌کردند. هرچند سپاهان توانست این معادله دوقطبی بودن را از بین ببرد اما امسال بار دیگر رقابت دوقطبی بین پرسپولیس و استقلال را شاهد هستیم. در هفته‌ای که گذشت ورود نهادهای امنیتی به فوتبال برای بررسی فساد گسترده، از کرمان آغاز شد. پایان محرومیت دو‌ساله‌ی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس عزل‌شده‌ی فدراسیون فوتبال هم اتفاقی است که می‌تواند برخی معادلات را برهم بزند.

«خرافات» تیتر اصلی اخبار

یک روز قبل از شروع دیدار حساس استقلال و فولاد خوزستان در ورزشگاه آزادی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فولادی‌ها قرار است با لباس سراسر مشکی مقابل استقلال قرار بگیرند.

این خبر درحالی منتشر شد که فولاد در هفته‌های اخیر با لباس قرمز که لباس اصلی آنهاست مقابل رقبا حاضر شده بود و با توجه به آبی بودن لباس استقلال، طبعاً پوشیدن لباس قرمز برای فولادی‌ها قابل قبول و محتمل بود.

با این حال فولادی‌ها تصمیم گرفتند لباس مشکی را به نماینده سازمان لیگ و ناظر مسابقه اعلام کنند. نکته اما زمانی عجیب‌تر شد که آتیلا حجازی، نماینده باشگاه استقلال در جلسه پیش از مسابقه با لباس مشکی فولاد مخالفت کرد.

بسیاری این شایعه را مطرح کردند که چون جواد نکونام علاقه زیادی به رنگ مشکی دارد و همیشه با پوشیدن لباس مشکی لب خط حاضر می‌شود، مخالف این موضوع است که فولادی‌ها مشکی بپوشند.

پیگیری خبرنگار هم‌میهن اتفاقاً این موضوع را تایید کرد که دلیل اصلی فولادی‌ها برای پوشیدن لباس مشکی این بوده که نکونام برای این مسابقه نتواند کنار خط لباس مشکی بپوشد! نکته قابل‌‌توجه این است که جواد نکونام چندی پیش در گفت‌وگو با پژمان جمشیدی در برنامه فوتبال ۳۶۰ اعلام کرد که بسیار خرافاتی است و رنگ لباس برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکونام در این گفت‌وگو فاش کرده بود که به‌طور مثال اگر در یک مسابقه به‌عنوان مربی شکست بخورد، آن کفش و لباسی که در روز مسابقه بر تن کرده را هیچ‌وقت نخواهد پوشید! همین صحبت‌های نکونام باعث شد که این شایعه قوت بگیرد و به حقیقت تبدیل شود.

درنهایت اما موعود بنیادی‌فر، دقایقی قبل از شروع مسابقه اعلام کرد فولادی‌ها باید همان رنگ قرمز را برای این مسابقه بر تن کنند. درنهایت بعد از اینکه فولادی‌ها قرمزپوش شدند، جواد نکونام هم لباس سفید خود را به رنگ مشکی تغییر داد تا حداقل در این زمینه آن چیزی که نکونام مدنظرش بود محقق شود.

پیروزی با طعم عصبانیت اوسمار

پرسپولیس که هفته گذشته می‌توانست از توقف استقلال مقابل تراکتور نهایت بهره را ببرد و به صدر جدول برسد مقابل سپاهان به تساوی بدون گل بسنده کرد تا رتبه تیم‌های نخست و دوم دست‌نخورده باقی بماند.

با این حال شاگردان اوسمار در ورزشگاه بدون تماشاگر دستگردی اکباتان موفق شدند از سد تیم هوادار با مربیگری مسعود شجاعی عبور کنند تا به مدت دو روز به صدر جدول برسند.

اوسمار برزیلی در پایان مسابقه به شدت از فرصت‌سوزی بازیکنان تیمش عصبانی بود چراکه اگر فرصت‌های از دست رفته تبدیل به گُل می‌شد، سرخپوشان می‌توانستند تفاضل‌ گُل خود را بهبود ببخشند.

یکی از حواشی این مسابقه این بود که شایعه شد اورنوف ازبکستانی و عیسی آل‌کثیر با یکدیگر مشکل دارند به همین دلیل است که در طول مسابقه به یکدیگر پاس ندادند تا فرصت‌های بهتر برای هم خلق کنند. با این حال باتوجه به برتری استقلال مقابل فولاد، پرسپولیس بار دیگر به رتبه دوم سقوط کرد.

سقوط مس رفسنجان به دسته پایین‌تر؟

یکی از موضوعاتی که هفته گذشته بمب خبری رسانه‌ها بود، فساد مالی گسترده در باشگاه مس رفسنجان بود که با ورود اطلاعات سپاه به این پرونده ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان در تشریح جزئیات تشکیل یک پرونده با موضوع اتهام فساد مالی در یکی از باشگاه‌های فوتبال در استان کرمان اظهار داشت: «پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری استان کرمان، بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.»

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: «در این رابطه چند نفر از مسئولان سابق این باشگاه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند و تحقیقات تکمیلی در این رابطه ادامه دارد. تخلفات صورت‌گرفته مربوط به سال ۱۴۰۰ و قبل از آن است و در این رابطه در زمستان سال گذشته پرونده‌ای در دستگاه قضایی استان کرمان تشکیل شده بود.»

حمیدی خاطرنشان ساخت: «در این رابطه همچنین روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه پنج‌نفر از افراد در کمیته داوران و اعضای فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و یک روزنامه‌نگار ورزشی جهت ادای توضیحات به دستگاه قضایی استان احضار و دعوت شده‌اند.»

در همین راستا روز گذشته شایعه‌ای مطرح شد که باتوجه به فساد گسترده‌ای که شکل گرفته احتمال دارد مس رفسنجان به دسته پایین‌تر سقوط کند؛ موضوعی که البته باتوجه به اظهارات پاینده بعید به‌نظر می‌رسد.

محمدجواد پاینده، مدیر رسانه‌ای باشگاه مس رفسنجان گفت: پرونده «فساد در فدراسیون فوتبال» مربوط به سال‌های گذشته است و ارتباطی به فصل جاری مس رفسنجان و عوامل کنونی این باشگاه ندارد.

بازگشت عزیزی‌خادم به فوتبال؟

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس خلع‌شده فدراسیون فوتبال با پایان یافتن محرومیتش حالا می‌تواند فعالیت فوتبالی خود را از سر بگیرد.

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عزیزی‌خادم حتی می‌تواند از فردا به فدراسیون فوتبال برگردد چراکه مجمع فدراسیون فوتبال او را رسماً عزل نکرده است.

اما واقعیت چنین نیست. چراکه در دو سال پیش اتفاقاً مجمع فدراسیون فوتبال با رأی‌گیری کاملاً شفاف با اکثریت آرا، عزیزی‌خادم را از سمت خود برکنار کرد.

در این جلسه نماینده فیفا نیز حضور داشت، بنابراین بازگشت عزیزی‌خادم به فوتبال و فدراسیون صحت ندارد و اصلاً امکان‌پذیر نیز نخواهد بود.

عزیزی‌خادم کمتر از یک‌سال رئیس فدراسیون فوتبال بود که با بررسی پرونده او و برخی ابهام‌ها، مجمع فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسید که او را از سمت خود برکنار کند تا مهدی تاج، بار دیگر به میز ریاست برسد.

کمتر از یک‌ماه به پایان لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده است. نشست‌های خبری تیم‌ها مملو از اتهامات عجیب و غریب به یکدیگر است و کمیته انضباطی روزهای شلوغی را تجربه کرده است.

جرائم سنگین انضباطی هم البته باعث نشده تا حواشی کاهش پیدا کند. شرایط سقوط تیم‌ها به دسته پایین‌تر نیز با حساسیت بالایی رو‌به‌رو شده است.

نفت آبادان قعرنشین جدول در اندیشه لغزش سه تیم بالاتر از خود است. نساجی با برتری در دیداری شش امتیازی مقابل استقلال خوزستان، شانس خود را برای بقا افزایش داد و فولادی‌ها با شکست مقابل استقلال شرایط خود را بدتر از قبل کردند.

از سوی دیگر پیکان نیز با شکست بدموقع مقابل ذوب‌آهن و دیدارهای حساس آتی مقابل تراکتور و استقلال تهران باید خود را آماده جنگیدن برای بقا کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی