| کد مطلب: ۱۵۲۵۱

هراس قرمزهای جزیره

درباره آنچه بر سر منچستریونایتد و لیورپول آمده است

هراس قرمزهای جزیره

فصل آینده برای هواداران لیورپول و یونایتد بسیار سخت خواهد بود چراکه قرار است تفکرات جدیدی در این دو تیم اجرایی شود.

«هیچ‌وقت تنها قدم نخواهی زد». این محبوب‌ترین و البته تاثیرگذارترین شعار هواداری در دنیای فوتبال است که از سوی هواداران لیورپول بارها و بارها در ورزشگاه آنفیلد در بندر لیورپول طنین‌انداز شده است.

هواداران این باشگاه بندری‌نشین، فارغ از اینکه جایگاه تیم‌شان کجاست یا چه کسی سرمربی آنهاست، در بحران هستند یا در صدر، این شعار را قبل، حین و بعد از مسابقه می‌خوانند. برای آنها باشگاه فراتر از زندگی است اما بی‌تفاوت هم به شرایط باشگاه نیستند.

یورگن کلوپ که هر جامی در کشور انگلیس و اروپا وجود داشت را برای این تیم به ارمغان آورد، قرار است در پایان فصل از این تیم جدا شود. نگرانی‌ها از حضور سرمربی تازه‌وارد افزایش یافته و علامت سوال بزرگی را در ذهن هواداران این تیم ایجاد کرده است.

ازسوی‌دیگر شرایط برای یونایتد که در ۲۴ آوریل ۱۹۰۲ یعنی ۱۲۲ سال پیش در چنین روزی تاسیس شده، بدتر از لیورپولی‌هاست. باوجودی که یونایتد موفق شد هفته گذشته راهی فینال اف‌ای کاپ شود اما هواداران این تیم از شرایط فنی تیم‌شان با هدایت تن هاخ هلندی اصلاً راضی نیستند. این تیم فصل آتی قطعاً در لیگ قهرمانان اروپا غایب است و مشخص نیست چه کسی سرمربی آتی آنها خواهد بود. بررسی شرایط فنی و مدیریتی این دو باشگاه سوژه اصلی گزارش امروز است.

بریتانیایی که یونایتد را از چنگ قطری‌ها درآورد

وضعیت مدیریتی در باشگاه منچستریونایتد چندان بر وفق مراد هواداران نیست. این تیم که در اختیار مالکان آمریکایی قرار دارد با ریخت‌وپاش‌های بی‌دلیل و البته گاهی خساست آنها از جمع مدعیان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا سال‌هاست که خارج شده‌اند. بعد از رفتن فرگوسن نیز وضعیت فنی این تیم دیگر مشابه آنچه با مدعیان رقابت می‌کردند، نشد.

خاندان گلیزر اما نوامبر سال گذشته اعلام کرده بودند برای فروش باشگاه، پیشنهادات را بررسی خواهند کرد و سرانجام پس از یک‌سال، با وجود مشتری دست به نقدی چون خاندان سلطنتی آل‌ثانی قطر، سر جیم راتکلیف به‌عنوان هوادار قدیمی منچستریونایتد با برادران گلیزر به توافق رسید.

جاسم‌بن حمد آل‌ثانی در راه خریداری سهام باشگاه منچستریونایتد به‌صورت رسمی اعلام کرد، بیش از ۶ میلیارد دلار برای خرید ۲۵ درصد سهام این باشگاه هزینه نمی‌کند چراکه این باشگاه در روزهای درخشانی نیست که بیش‌ازاین ارزش داشته باشد! همین جمله منفی کافی بود تا هوادار قدیمی یونایتد یعنی رتکلیف با افزایش سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری، ۲۵ درصد سهام این باشگاه را به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از آنِ خود کند.

پس از به عهده گرفتن رسمی مالکیتش در منچستر یونایتد، سر جیم رتکلیف بلندپروازی‌های بلندمدت خود را برای آینده بیان کرد. او به سر الکس فرگوسن، سرمربی افسانه‌ای این تیم قول داد به ۱۱ سال «بدبختی کامل» پایان دهد و فاصله بین منچسترسیتی و لیورپول را کم کند تا جایی که این دو تیم را به زیر بکشد! سرمایه‌گذار جدید بریتانیایی اعلام کرده، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ برای این باشگاه هزینه خواهد کرد.

بریتانیاییِ اهل حاشیه

میلیاردر ۷۱ ساله اما بعد از پیروزی در سهام ۲۵ درصدی این باشگاه به هواداران یونایتد هشدار داد که قرار نیست تغییر و بازگشت به روزهای رویایی طی یک‌شب رخ دهد و محقق شود. او تاکید کرد که اهداف بزرگش در سال ۲۰۲۷ به حقیقت خواهد پیوست و باید صبور بود.

او افزود: «اگر این یک برنامه ۱۰ ساله بود، صبر هواداران تمام می‌شد، اما مطمئناً برای رسیدن به آن به یک برنامه سه‌ساله نیاز است. من فکر می‌کنم نکته کلیدی مسیر حرکت ما این است که مردم ببینند ما در حال پیشرفت هستیم، چون تبدیل‌شدن منچستریونایتد به بهترین تیم فوتبال جهان کار آسانی نیست و نخواهد بود!»

جیم رتکلیف به‌عنوان سهامدار عمده شرکت اینئوس، مهارت بسیاری در انجام معاملات دارد و به‌عنوان یک مذاکره‌کننده سرسخت در اختلافات صنعتی شهرت پیدا کرده است. رتکلیف در سال ۲۰۱۳ در روزهای اعتصابات سراسری کارخانه پتروشیمی و پالایشگاه گرنجموث در اسکاتلند بر سر حقوق و بازنشستگی، مقابل اتحادیه‌های کارگری قرار گرفت.

این اختلاف باعث شد اینئوس اعلام کند که کارخانه را با ۸۰۰ کارگر تعطیل می‌کند و به‌همین‌دلیل به او عنوان «دکتر نو» را دادند. بعد از کش و قوس فراوان اما رتکلیف با دریافت وام ۳۰۰ میلیون پوندی، کارخانه را از تعطیلی نجات داد و ترفندش جواب داد. او اصلاً با جنجال بیگانه نیست.

زمانی که «اینئوس» در سال ۲۰۱۶ اولین محموله گاز شیل را که از فرکینگ به‌دست می‌آید، از آمریکا به بریتانیا وارد کرد، با مخالفت و انتقاد شدید گروه‌های سبز مواجه شد. او همچنین در سال ۲۰۲۰ از بریتانیا به موناکو نقل مکان کرد؛ جایی که مالیات بر درآمد یا مالیات بر سرمایه وجود ندارد‌.

جیم رتکلیف به بی‌بی‌سی گفت که سعی کرده دین خود را به بریتانیا از طریق سرمایه‌گذاری دوونیم‌میلیارد پوندی در این کشور ادا کند. در سال‌های اخیر، جیم رتکلیف از صنعت مواد شیمیایی فاصله گرفته است. او اعلام کرده، قصد دارد خودرویی جدید براساس لندروور دیفندر بسازد که در سال ۲۰۱۶ تولید آن متوقف شده است.

لیورپول با مالک پول‌دوست

باشگاه لیورپول از فصل آتی دیگر با یورگن کلوپ نخواهد بود. این مرد آلمانی و شوخ‌طبع در اواسط فصل به‌یکباره اعلام کرد، اواخر این فصل از لیورپول می‌رود. هرچند کلوپ قراردادش را تا پایان فصل ۲۰۲۶ تمدید کرده بود اما اعلام کرد هر آنچه داشته برای این باشگاه هزینه کرده و بهتر است فرد دیگری سکان هدایت این تیم را برعهده بگیرد.

مدیریت و مالک باشگاه لیورپول اما فردی نیست که هواداران انتظار یک ولخرجی زیاد داشته باشند. (FSG) شرکت با مدیریت «هنری» علاوه بر در اختیار داشتن مالکیت تیم فوتبال آمریکایی بوستون ردساکس، باشگاه لیورپول را نیز در اختیار دارد. از زمانی که اف‌اس‌جی در سال ۲۰۱۰ لیورپول و بوستون ردساکس را خرید، شباهت‌های بسیاری بین دو تیم بوده است؛ از ریشه‌های کاتولیک و دریایی لیورپول و بوستون گرفته تا ورزشگاه‌های تاریخی آنفیلد و پارک فن‌وی که هر دو با نظارت اف‌اس‌جی بازسازی شده‌اند.

هر دو تیم از زمان مالکیت اف‌اس‌جی قهرمانی را نیز تجربه کرده‌اند. لیورپول در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ پس از ۳۰سال قهرمان لیگ برتر شد. ردساکس نیز توانست در سری جهانی در سال ۲۰۰۴، سه‌سال پس از حضور هنری، قهرمان شود. هواداران این باشگاه بزرگ و قدیمی عقیده دارند مالکان آمریکایی لیورپول بیش از اندازه نگاه اقتصادی به ماجرا دارند که باعث شده در دنیای امروز، لیورپول نتواند با منچسترسیتی و آرسنال که دارای مالکان عرب هستند رقابت کنند. لیورپولی‌ها حتی عقیده دارند این تیم به‌مرور زمان شاید دیگر نتواند با نیوکاسل نیز به رقابت بپردازد.

اسلوت و زیدان در راه لیگ برتر

برای یونایتد اما مطرح‌شدن نام زیدان بیش از هر چیزی می‌تواند برای یونایتدی‌ها یک موهبت باشد که از شر توجیه‌های تن هاخ هلندی راحت شوند. زیدان قرار بود راهی بایرن مونیخ شود اما ظاهراً خساست مدیران بایرن باعث شده تا زیدان ترجیح دهد به انگلیس و تیم منچستریونایتد برود.

ازسوی‌دیگر خبرنگاران نزدیک به باشگاه لیورپول نیز تایید کردند که آرنه اسلوت، سرمربی فاینورد قرار است به‌زودی جانشین یورگن کلوپ شود. به گزارش پل جویس از تایمز سرمربی ۴۵ ساله که روزهای گذشته فاینورد را به مقام قهرمانی جام حذفی هلند رساند، در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ این تیم را پس از ۶ فصل در جایگاه اول اردیویسه قرار داده بود.

توانایی اسلوت در پیشرفت بازیکنان، همچنین سبک تهاجمی او باعث شده است که مدیران لیورپول سراغ این مربی بروند. باید دید سرنوشت دو باشگاه قدیمی با مربیان جدید چطور پیش خواهد رفت.

 عکس: Gettyimages

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی