| کد مطلب: ۱۴۸۸۴

تکرار تاریخ در ومبلی؟

تیم‌های انگلیسی یکی پس از دیگری کنار رفتند تا باز هم آلمان‌ها شانس برگزاری فینال را در ومبلی لندن داشته باشند

تکرار تاریخ در ومبلی؟

در این گزارش قصد داریم فراز و فرود تیم‌های آلمانی و انگلیسی در سال منتهی به جام ملت‌های اروپا در آلمان و میزبانی ورزشگاه ومبلی لندن در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا را مورد ارزیابی قرار دهیم.

لیگ قهرمانان و لیگ اروپا در هفته‌ای که گذشت، شاهد حوادث و اتفاقات پرفرازونشیبی بود. بایرن مونیخ باوجود شرایط بحرانی که طی یک فصل اخیر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، موفق شد از تیم باانگیزه آرسنال عبور کند و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برسد. از سوی دیگر رئال مادرید در یکی از زیباترین بازی‌های فصل، بعد از تساوی مقابل منچسترسیتی در شهر منچستر، در ضربات پنالتی از سد شاگردان گواردیولا عبور کرد و بازهم به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها رسید. همچنین دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن هم به ترتیب از سد اتلتیکو مادرید و بارسلونا عبور کردند تا ۲ تیم دیگر نیمه‌نهایی در این رقابت‌ها مشخص شود.

در این گزارش اما قصد داریم فراز و فرود تیم‌های آلمانی و انگلیسی در سال منتهی به جام ملت‌های اروپا در آلمان و میزبانی ورزشگاه ومبلی لندن در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا را مورد ارزیابی قرار دهیم.

آلمان‌ها برگشتند

تیم‌ملی آلمان در جام‌‌های‌جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در کمال ناباوری در دور گروهی جام‌جهانی حذف شد تا هانسی فلیک و قبل‌تر از آن، یواخیم لو از سمت خودشان کنار بروند. برای تیم‌های آلمانی در مسابقات بین‌المللی نیز شرایط چندان تعریفی ندارد.

تیم فوتبال بایرن طی یک‌دهه اخیر هرچند دوبار موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ در ایام کرونا) شده، اما سه فصل پیاپی بود که این تیم نمی‌توانست راهی نیمه‌نهایی این رقابت‌ها شود و باتوجه به بحران‌ها و حواشی بسیار، در دور یک‌چهارم نهایی کنار می‌رفت. این فصل هم برای بایرنی‌ها تعریفی نداشت.

اختلافات گسترده در بدنه مدیریت باعث شد تا یولیان ناگلسمان باوجود نتایج درخشان به‌یکباره از سمت خودش در فصل گذشته کنار برود تا توماس توخل در رأس کار قرار بگیرد. توخل فصل پیش در مرحله یک‌چهارم پایانی با شکست سنگین مقابل منچسترسیتی، عامل اصلی حذف بایرن از این رقابت‌ها بود. در این فصل نیز با کسب نتایج ضعیف، قهرمانی را به بایرلورکوزن هدیه کرد. در لیگ قهرمانان اروپا اما بازیکنان و کادر فنی تمام توان خود را گذاشتند تا به جمع ۴ تیم برتر قاره برسند.

بایرن موفق شد آرسنالی را که مدعی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس است، در مجموع دو دیدار رفت و برگشت شکست دهد.  از طرف دیگر دورتموند که روزهای خوبی در بوندسلیگا ندارد نیز در دو بازی برتر توانست یکی از تدافعی‌ترین تیم‌های تاریخ دنیای فوتبال یعنی اتلتیکومادرید را از پیش‌رو بردارد تا هر دو تیم آلمانی در جمع ۴ تیم برتر این رقابت‌ها حضور داشته باشند. دورتموند در این فصل بوندسلیگا عملکرد خارق‌العاده‌ای نداشت و از مدت‌ها قبل شانس قهرمانی را به رقبا واگذار کرده بود اما در لیگ قهرمانان اروپا، آنها تیم دیگری بودند.

خرج بی‌نتیجه انگلیسی‌ها

منچسترسیتی که طی ۵ فصل اخیر بیش از یک میلیارد یورو برای جذب بازیکن هزینه کرده و البته فصل قبل با شایستگی تمام به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رسیده، در این فصل اما مقابل رئال مادریدی زانو زد و تسلیم شد که فصل گذشته موفق شده بودند از سد شاگردان آنجلوتی عبور کنند.

در این فصل اما ستارگان گران‌قیمت منچسترسیتی نتوانستند موفقیت را تکرار کنند و در جمع هشت تیم با این رقابت‌ها خداحافظی کردند. آرسنال هم دیگر تیم انگلیسی بود که مقابل بایرن شکست خورد و کنار رفت. از سوی دیگر لیورپول نیز در یک‌چهارم نهایی با شکست سنگین در دو دیدار رفت و برگشت مقابل آتالانتا ایتالیا، نتوانست به جمع ۴ تیم برتر لیگ اروپا برسد.

وستهم یونایتد، دیگر تیم انگلیسی نیز با شکست مقابل بایرلورکوزن از صعود به جمع ۴ تیم برتر لیگ اروپا بازماند. تنها تیم انگلیسی که فعلاً در لیگ‌های اروپایی حضور دارد، استون ویلاست که با پیروزی مقابل لیل فرانسه در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ کنفرانس به جمع ۴ تیم برتر این رقابت‌ها صعود کرد. درواقع تیم قدیمی استون ویلا، اعتبار ازدست‌رفته تیم‌های گران‌قیمت انگلیسی را تا حدود اندکی بازیابی کرد.

بازگشت آلمان‌ها به خانه دشمن

بعد از صعود بایرن مونیخ و دورتموند به جمع ۴ تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا، نشریه کیکر تیتر زد: «بازگشت ژرمن‌ها به خانه دشمن». منظور نشریه کیکر این است که فینال لیگ قهرمانان اروپا قرار است در ورزشگاه ومبلی برگزار شود و هنوز دو تیم آلمانی در این رقابت‌ها حضور دارند. این بدان معناست که تاریخ می‌تواند تکرار شود.

در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ ، دو تیم بایرن مونیخ و بورسیا دورتموند با شکست رقبا به فینال لیگ قهرمانان صعود کردند. نکته قابل‌توجه جایی است که فینال آن مسابقات نیز در ومبلی برگزار شد. هواداران عاشق انگلیسی با نفرت از تیم‌های آلمانی، این فینال را بدترین اتفاق ممکن در یک‌دهه اخیر قلمداد کردند. بااین‌حال دورتموند باید به مصاف پاری‌سن‌ژرمن برود و بایرن باید در دو دیدار رفت و برگشت با رئال مادریدی مصاف کند که طی ۱۲ سال اخیر ۱۰ بار به مصاف نیمه‌نهایی صعود کرده‌اند.

از سوی دیگر بایرلورکوزن، قهرمان زودهنگام بوندسلیگا نیز با پیروزی مقابل وستهم توانست به نیمه‌نهایی لیگ اروپا صعود کند تا همچنان شانس کسب سه‌گانه در این فصل رویایی را داشته باشد. بایرلورکوزن ۴۴ مسابقه است که در هیچ رقابتی شکست نخورده و توانسته رکورد قرن ۲۱ را بشکند؛ رکوردی که پیش‌تر در اختیار یوونتوس ایتالیا بود و حالا به این تیم آلمانی رسید.

در فصلی که رقابت اصلی در لیگ قهرمانان اروپا بین انگلیسی‌ها می‌توانست شکل بگیرد و بسیاری از کارشناسان ازجمله جیمی کرگر و حتی گری نویل، لیورپول را مدعی اصلی قهرمانی در لیگ اروپا می‌دانستند اما تیم‌های قدرتمند و البته ولخرج انگلیسی یک‌به‌یک کنار رفتند تا تیم‌های آلمانی در سال منتهی به برگزاری جام ملت‌های اروپا، بازهم با قدرت برگردند و در رقابت‌ها تا پایان باقی بمانند.

توماس توخل که ماه گذشته رسماً اعلام شد با کسب هر نتیجه‌ای از سمت مربیگری بایرن اخراج خواهد شد، می‌تواند کارنامه خود را رویایی کند. او یک‌بار با چلسی قهرمان این رقابت‌ها شده، یک‌بار هم با پاری‌سن‌ژرمن فینالیست شده و حالا می‌تواند با بایرن نیز تجربه فینالیست شدن و چه‌بسا قهرمانی در این تورنمنت را جشن بگیرد. هرچند رقیب قدرتمند و کارکشته‌ای چون رئال مادرید را با مربیگری آنجلوی پیش روی خود دارد.

 عکس: AP

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی