| کد مطلب: ۱۵۷۷۲

دو جین حاشیه

دو جین حاشیه

هفته بیست‌وششم لیگ برتر درحالی به پایان رسید که سرخابی‌ها پیروز شدند اما حوادث بیرون زمین بر متن غلبه کرد

هفته بیست‌وششم لیگ برتر به اندازه یک فصل، با حاشیه همراه بود که باعث شد حاشیه بر متن غلبه کند. پرسپولیس در شب بارانی ورزشگاه شهید وطنی از سد نساجی‌ای عبور کرد که در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر است. مدیرعامل نساجی بعد از این شکست در جمع خبرنگاران معتقد بود داور با پرسپولیسی‌ها مهربان بود، موضوعی که برخلاف تحلیل کارشناسان داوری بود.

در دیدار استقلال و ذوب‌آهن برد ثانیه‌های پایانی استقلال بازهم حاشیه‌ساز شد و بعد از سوت پایان مسابقه، بازیکن استقلال به‌سمت یکی از بازیکنان ذوب‌آهن به‌شکل عجیبی حمله‌ور شد.

ازسوی‌دیگر جریمه دو میلیارد تومانی عبدالله ویسی آن هم از سوی سازمان لیگ، یکی از سوژه‌های روز فوتبال ایران است که مشخص نیست چه پایانی در انتظارش باشد. کاهش حضور تماشاگران در دیدارهای یکی دو هفته اخیر، همچنین چالش تیم‌های در آستانه سقوط سوژه اصلی این گزارش است.

بردهای بی‌اثر پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس مقابل نساجی قائمشهر در دیداری بسیار سخت با حساب دو بر یک به برتری رسید. دیداری که برای شاگردان اوسمار با اخراج سروش رفیعی بسیار سخت شده بود. درنهایت با درخشش تکراری اورنوف، ستاره ازبکستانی این تیم، سه امتیاز به حساب سرخ‌های تهران واریز شد. در این مسابقه هواداران نساجی استقبال کم‌نظیری از تیم‌شان کردند تا بتوانند حداقل با گرفتن یک تساوی از مدعی عنوان قهرمانی، شانس بقای خود را در لیگ برتر افزایش دهند.

هرچند نظم این مسابقه با کیفیت بالایی نبود و بسیاری از هوادارانی که بلیت داشتند پشت در ماندند و حضور افراد غیرمتفرقه در جایگاه خبرنگاران بیداد می‌کرد، نساجی تا ثانیه‌های پایانی تلاش کرد تا از یک یار کمتر پرسپولیس نهایت بهره را ببرد. در دیگر دیدار حساس این مسابقه استقلال در ورزشگاه آزادی با گل دقیقه ۵ ذوب‌آهن غافلگیر شد اما در ادامه با استفاده از تجربه دو بازیکن خارجی خود توانست از سد ذوب‌آهنی عبور کند که خطر سقوط و شانس سهمیه برای‌شان وجود نداشت.

جرائم باورنکردنی

یکی از اتفاقات عجیب فوتبال ایران در هفته‌ای که گذشت محرومیت عجیب عبدالله ویسی، سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان است که از سوی سازمان لیگ مبلغ دومیلیارد تومان جریمه شده است. ویسی به‌دلیل درخواستی که از نهادهای نظارتی داشت چنین جریمه سنگینی شده است. ویسی پیش‌تر اعلام کرده بود: «انتظار داریم که سازمان لیگ و کمیته اخلاق و فدراسیون فوتبال، مسابقات را رصد کنند و خودمان را نباید به ندیدن بزنیم.»

رسول باختر کارشناس حقوقی در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد، این محرومیت از سوی مصوبه‌ای از سازمان لیگ اجرا شده درصورتی‌که طبق مصوبه فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ حق قانون‌گذاری نداشته است. باختر در ادامه افزود: «اگر بتوان از صحبت‌های ویسی برداشت کلی کرد، بازهم تخلفی از سوی ویسی اعمال نشده که او شامل چنین جریمه سنگینی از سوی سازمان لیگ شود».

اما واکنش عبدالله ویسی سرمربی به این جریمه چه بود؟ ویسی در گفت‌وگویی تلفنی در برنامه فوتبال برتر شبکه سه اعلام کرد: «اگر من خدایی‌ناکرده یک انسان را به قتل رسانده بودم ۸۰۰ میلیون تومان جریمه می‌شدم اما بابت گفتن یک‌جمله که درخواست کرده بودم نهادهای نظارتی و اطلاعاتی پای کار بیایند تا هفته‌های پایانی را با دقت بیشتری آنالیز کنند، دو میلیارد تومان جریمه شدم. چرا گفتن این جمله که نظارت را بیشتر کنید، یکسری از مقامات فوتبال را ناراحت کرده است؟ مگر نظارت کردن ایراد دارد؟ من اتهامی به کسی نزدم، بلکه حتی به این موضوع اشاره کردم که روی بازی‌های فولاد هم دقت و نظارت کنید. اصلاً اشاره به تیم خاصی نکردم».

این درحالی‌است که اعتراض اولیه سرمربی فولاد به دیدار حساس ذوب‌آهن و نساجی قائمشهر بود که دروازه‌بان ذوب‌آهن دو گل عجیب از بازیکنان نساجی دریافت کرد که باعث شد عبدالله ویسی اعتراض خود را اینطور بیان کند. مشخص است که ویسی از چندین وکیل حقوقی مشاوره گرفته که با آشنایی به قوانین داخلی اعلام کرده، به این رأی قطعاً اعتراض می‌کند.

به عقیده ویسی و البته رسول باختر کارشناس حقوقی در ورزش، سازمان لیگ قانون‌گذار نیست که بتواند مربی را دو میلیارد تومان جریمه کند. یکی دیگر از مسائلی که قابل بررسی است این است که ویسی گفته، به‌هیچ‌عنوان این جریمه دو میلیارد تومانی را پرداخت نخواهد کرد؛ حتی اگر به قیمت شکایت به نهادهای قضایی بین‌المللی تمام شود. بااین‌حال سازمان لیگ رسماً اعلام کرده، اگر ویسی این جریمه دو میلیارد تومانی را پرداخت نکند اجازه ندارد این هفته مقابل استقلال روی نیمکت بنشیند! باید دید دعوای حقوقی بین ویسی و سازمان لیگ به‌نفع کدام‌یک تمام خواهد شد.

قوانینی علیه زنان

بعد از اتفاقات دیدار استقلال و آلومینیوم اراک در ورزشگاه خانگی آلومینیوم که یک هوادار خانم به‌سمت سیدحسین حسینی پرید به‌یک‌باره حواشی زیادی علیه حضور زنان در ورزشگاه از سوی برخی جریان‌ها شکل گرفت. حضور «جیمی جامپ» در هر ورزشگاهی در دنیا امری است که بارها اتفاق افتاده، اما بابت چنین موضوعی بخش زیادی از یک جامعه را محروم نکردند.

بااین‌حال در گام نخست حضور هواداران زن در ورزشگاه اراک ممنوع شد. این موضوع به دیدار خانگی تراکتور هم سرایت کرد و دوشنبه‌شب هواداران خانم نتوانستند دیدار تیم محبوب‌شان یعنی نساجی را از نزدیک در ورزشگاه شهید وطنی تماشا کنند. بااین‌حال در هفته جاری قرار است دیدار پرسپولیس و هوادار در ورزشگاه پاس قوامین بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

قانون نانوشته‌ای وجود دارد که مسابقات برگزار شده در شهرک اکباتان به‌دلیل مسائل امنیتی نباید با حضور تماشاگر برگزار شود. همین قانون نانوشته بیش از دوسال است که ادامه پیدا کرده و در هفته‌های پایانی لیگ برتر، پرسپولیس نیز قربانی قانونی شده که مشخص نیست توسط چه نهادی به‌صورت مکتوب به امضاء رسیده است که یک‌مسابقه فوتبال باید بدون تماشاگر توسط داور سوت بخورد.

استقلال نیز در این‌هفته بازهم در ورزشگاه آزادی دیدار حساسی را مقابل فولاد خوزستان برگزار می‌کند تا در صورت پیروزی در این دیدار، صدرنشینی را ادامه دهد. فولاد یکی از سه تیم ۲۲ امتیازی است که در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر است. نساجی و استقلال خوزستان، دیگر تیم‌هایی هستند که با ۲۲ امتیاز در اندیشه بقا هستند.

گفتنی‌است نساجی هفته بیست‌وهشتم به مصاف استقلالی می‌رود که در کورس قهرمانی با پرسپولیس است و روزهای سختی در انتظارش است. ساکت الهامی که توانسته بود یک‌بار نساجی را به مقام قهرمانی در جام‌حذفی برساند، حالا ماموریت غیرممکنی را به دوش کشیده و آن تلاش برای بقای نساجی در لیگ برتر است.

در روزهایی که بسیاری از تیم‌ها با انتشار بیانیه‌هایی علیه یکدیگر و تیم داوری، فدراسیون فوتبال را تحت فشار می‌گذارند، باید دید سه‌هفته پایانی که قرار است به‌صورت همزمان برگزار شود با چه حواشی‌ای همراه خواهد بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی