| کد مطلب: ۲۰۱۳۳

بررسی حواشی لیگ برتر ایران در هفته‌‏ای که گذشت

لیگی که آماتور شد

لیگی که آماتور شد

جمله‌ای که دکتر دادکان بیش از 10 سال پیش گفت، می‌توانست امسال اجرایی شود. رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران طی اظهارنظری جنجالی گفته بود، اگر قدرت تصمیم‌گیری در این زمینه داشت لیگ ایران را به مدت دو سال تعطیل می‌کرد تا زیرساخت‌ها فراهم شوند. برانکو نیز چهار سال پیش در نشست خبری گفته بود، فوتبال ایران به‌زودی آماتور می‌شود. حالا با بررسی و مشاهده وضعیت موجود مشخص می‌شود این تحلیل برانکو و دادکان درست از آب درآمده است.

در حال حاضر لیگی داریم که اکثر تیم‌ها ورزشگاه خانگی ندارند و برای برگزاری یک دیدار ۹۰ دقیقه‌ای باید به استان‌های دیگر سفر کنند. مجوز بازی بسیاری از بازیکنان به‌دلیل عبور از سقف بودجه، صادر نشده است. چیزی به اسم لیگ حرفه‌ای فقط در حد یک اسم باقی مانده است. در این گزارش قصد داریم حواشی یک هفته اخیر فوتبال ایران را بررسی کنیم.

وی‌ای‌آر فیک!

تصور این بود که وقتی «وی‌ای‌آر» وارد فوتبال ایران شود، بسیاری از مشکلات و حواشی مربوط به داوری در لیگ برتر ایران حل شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. در هفته دوم، استقلال تهران دو گل مقابل ملوان انزلی در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین به‌ثمر رساند که هر دو گل این تیم مقابل ملوانی‌ها براساس گفته کارشناسان داوری، اشتباه داور درون زمین و داوران اتاق « var» بوده است!

تصور کنید چهار داور اتاق «وی‌ای‌آر»، تصاویر را بازبینی کرده و داور وسط زمین هم ویدئو را بازبینی کرده اما هر پنج‌نفر، دو ضربه پنالتی را اشتباه تشخیص داده‌اند. علت مشخص است. چراکه داوران همان تصاویری را ملاحظه می‌کنند که از تلویزیون توسط صداوسیما پخش می‌شود. در دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان نیز مشخص شد آنچه به‌عنوان ویدئوچک وارد فوتبال شده، واقعاً آن سیستم روزی نیست که در فوتبال دنیا در حال اجرایی‌شدن است.

در یکی از صحنه‌های حساس که داور می‌توانست تصمیم به اخراج یا عدم اخراج ریگی بازیکن پرسپولیس بگیرد، تصاویر این صحنه اصلاً روی مانیتور بازبینی ویدئو پخش نشد تا داور نتواند این تصویر را ببیند و مجبور شد که دوباره به وسط زمین برگردد و رأی به ادامه بازی بدهد. یحیی گل‌محمدی در پایان بازی نیز به انتقاد از تصاویر «وی‌ای‌آر» پرداخت و گفت: «باید سیستم ما مشابه فوتبال روز دنیا، آپدیت شود؛ در غیر این صورت چنین سیستمی حواشی را افزایش می‌دهد».

حواشی عجیب اهواز

باتوجه به اینکه اکثر تیم‌های لیگ برتری ورزشگاه خانگی مشخصی ندارند، استقلال خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نبود. این تیم اهوازی، «فولاد آره‌نا» را به‌عنوان میزبان دیدار حساس‌اش با استقلال تهران به سازمان لیگ معرفی کرد.

همه‌چیز خوب پیش می‌رفت که هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگویی رسمی اعلام کرد، باشگاه فولاد اجازه برگزاری این مسابقه را در فولاد آره‌نا نمی‌دهد و البته به صلاح جواد نکونام است که این بازی در ورزشگاه دیگری انجام شود؛ چراکه هواداران فولاد نسبت به نکونام دل‌چرکین هستند و ممکن است تنش زیادی روی سکوها شکل بگیرد.

بعد از این مصاحبه، یحیی گل‌محمدی نیز با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ورود به فولاد آره‌نا ممنوع!» تا چند ساعت قبل از شروع بازی اما اعلام شد، چاره‌ای جز برگزاری این مسابقه در فولاد آره‌نا نیست؛ اما بدون حضور تماشاگر. با این حال استقلال تهران زیر بار بدون تماشاگر شدن بازی نرفت و حتی شایعاتی مطرح شد که اگر این بازی بدون حضور تماشاگر باشد، شاگردان نکونام وارد زمین نخواهند شد. درنهایت اما این بازی ساعاتی قبل از سوت داور، با حضور تماشاگران آغاز شد اما طبق انتظار حواشی روی سکو چنان زیاد بود که داور چندین‌بار مجبور شد بازی را متوقف کند.

بارش بطری‌ها از سوی هواداران هر دو تیم به زمین مسابقه نیز از اتفاقات ناگوار این تقابل حساس بود که درنهایت با پیروزی استقلال خوزستان و ثبت اولین شکست استقلال تهران در هفته سوم رقم خورد. اگر استقلال خوزستان زمین اختصاصی و مورد تایید سازمان لیگ را داشت، قطعاً چنین مشکلات و حواشی‌ای شکل نمی‌گرفت. گفتنی است بعد از سوت این دیدار حساس، یحیی گل‌محمدی، هوشنگ نصیرزاده و یکی از بازیکنان استقلال خوزستان به کمیته اخلاق احضار شدند.‌

سقف بودجه بلای جان سپاهان و استقلال

یکی از مشکلاتی که همانند فصل قبل در این فصل نیز شاهدش هستیم، قانون سقف بودجه است که در دو سال اخیر از سوی فدراسیون فوتبال مصوب شده اما اجرایی‌شدن آن عملاً میسر نیست. همانطور که فصل پیش از چند تیم امتیاز کسر شد و دوباره امتیازات کسر شده، بازگشت، این‌بار نیز تیم‌های مختلفی درصدد راه‌حلی برای حل این موضوع هستند.

البته که قانون چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد. باشگاه سپاهان اصفهان به‌دلیل عبور از سقف بودجه نتوانسته قرارداد بمب نقل و انتقالاتی خود یعنی مهدی لیموچی را در سازمان لیگ ثبت کند و این بازیکن جوان همچنان از روی سکوها باید نمایش تیمش را نظاره کند. با این حال مشخص نیست چطور باشگاه سپاهان باوجود عبور از سقف بودجه، توانسته دو بازیکن باکیفیت خارجی را جذب کند و همچنان درصدد جذب یک بازیکن خارجی دیگر است! گفتنی است این دو بازیکن خارجی، هفته گذشته به سپاهان ملحق شدند.

از طرف دیگر مدیرعامل سپاهان نیز به‌صورت رسمی اعلام کرد تیمش از سقف بودجه عبور کرده و نمی‌تواند قرارداد یکی، دو بازیکن تیمش را به همین دلیل ثبت کند. مدیرعامل سپاهان می‌گوید، باشگاه پرسپولیس تنها مخالف تصویب افزایش سقف بودجه است. باشگاه استقلال نیز با چالش عجیبی نسبت به این موضوع روبه‌رو شده است.

بلانکو آرژانتینی دوهفته ابتدایی را خارج از لیست استقلال بود. سمیعی، مدیرعامل استقلال نام چهار بازیکن را از لیستش خارج کرد تا بتواند نام فقط یک بازیکن را اضافه کند. حالا این چهار بازیکن چه سرنوشتی خواهند داشت؟ چالش جدید مدیرعامل استقلال است که باید آن را حل کند. هواداران فوتبال باور می‌کنند به‌طور مثال قرارداد مهرداد محمدی که سال گذشته طبق گفته علی خطیر، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان بوده، برای فصل جدید کمتر از این مبلغ را بگیرد؟ هواداران فوتبال اصلاً باور می‌کنند نسل امروزی فوتبالیست‌ها از رقم قرارداد خود بگذرند؟

نگرانی از میزبانی وجود ندارد

کمتر از سه‌هفته دیگر مسابقات لیگ الیت در قاره آسیا آغاز می‌شود. تقریباً تمام تیم‌های این قاره سعی می‌کنند با بالاترین کیفیت خود، رقابت‌ها را آغاز کنند. با این حال تیم‌های ایرانی در لیگ الیت اما وضعیت بسیار مبهمی از هر لحاظ دارند. ورزشگاه خانگی پرسپولیس و استقلال هنوز مشخص نشده و اگر آزادی به این رقابت‌ها نرسد، که قطعاً نمی‌رسد، ورزشگاه «شهر قدس» که در قلعه حسن‌خان واقع شده، باید پذیرای رقبای پرسپولیس و استقلال باشد.

تصور کنید کریس رونالدو و یاران پرستاره‌اش از تیم النصر باید جاده آزادگان را طی کنند و بعد از رسیدن به وردآورد، وارد ورزشگاه شهر قدس شوند. حضور رونالدو در قلعه حسن‌خان اتفاق عجیبی است که مشخص نیست چطور مسئولان ورزش می‌توانند شرایط امنیتی را تامین کنند. هنوز اتفاقات عجیب حضور رونالدو در ایران و هتل اسپیناس در سعادت‌آباد را فراموش نکرده‌ایم.

رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس درحالی اعلام کرد که از هفته دوم این رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی میزبانی خواهد کرد که دبیرکل فدراسیون فوتبال رسماً اعلام کرد، این ورزشگاه تا پایان مهرماه هم آماده نمی‌شود و وضع بحرانی‌تر از آن است که تصورش را می‌کردند. میرشاد ماجدی، رئیس هیئت فوتبال استان تهران نیز دست به خودانتقادی زد و گفت، نباید تعمیرات ورزشگاه آزادی را در این تاریخ آغاز می‌کردند.

آنچه مشخص است وضعیت تیم‌های ایرانی حتی در لیگ برتر هم اوضاع نابسامانی است و اغلب تیم‌ها برای میزبانی، باید به شهرهای دیگر بروند و تماشاگران‌شان نیز مسافت‌های طولانی را طی کنند تا به ورزشگاه برسند. جمعه‌شب بود که پرسپولیس میزبان فولادخوزستان بود اما پرسپولیسی‌ها و هوادارانشان مجبور شدند ۱۵۰ کیلومتر دورتر از ورزشگاه آزادی، تیم‌شان را تشویق کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی