| کد مطلب: ۲۱۰۶۲

تمام نمایندگان ایران در رشته‌های آی‌تی در مسابقات جهانی مهارت موفق به کسب مقام شدند

شهسواران فناوری

شهسواران فناوری

گروه فناوری: چهل‌وهفتمین دور از مسابقات جهانی مهارت (WorldSkills Lyon2024) که به میزبانی کشور فرانسه در شهر لیون برگزار شد، پس از چهار روز رقابت فشرده به کار خود پایان داد و برای نخستین‌بار در تاریخ این مسابقات، تمام رقابت‌کنندگان رشته‌های آی‌تی تیم ایران موفق به کسب مقام شدند.

گروه فناوری

مسابقات جهانی مهارت یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای آموزشی حرفه‌ای در دنیاست که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. از اولین دوره این مسابقات که در دهه ۱۹۵۰ برگزار شد تا به امروز، هدف اصلی آن ارتقای اهمیت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بوده است که به پرورش نسل آینده نیروی کار ماهر انگیزه می‌دهد. این مسابقات از معتبرترین رویدادهای جهانی در حوزه مهارت است و در هر کشوری که برگزار می‌شود، بالاترین مقام رسمی سیاسی آن کشور در افتتاحیه‌اش حضور پیدا می‌کند.

این دور از مسابقات نیز با حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه افتتاح شد. در این دوره از رویداد، ۱۴۰۰ رقابت‌کننده از ۷۰ کشور حضور داشتند و در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها اعم از طراحی مهندسی مکانیک، تراش CNC، توسعه نرم‌افزارهای موبایل، فناوری اطلاعات، الکترونیک، جوشکاری، نقاشی خودرو، آشپزی و بسیاری رشته‌های دیگر به رقابت پرداختند. هر دو سال یک‌بار، باتوجه به پیشرفت‌های فناورانه و نیازهای بازار کار، رشته‌های جدیدی نیز به این مسابقات اضافه می‌شوند.

گروه آی‌تی تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات موفق شد با یک نقره و پنج مدالیون به کار خود پایان دهد. گروهی که با حمایت و منتوری آروان‌کلاد به این مسابقات اعزام شده بود، در پنج رشته با همتایان خود از سراسر دنیا به رقابت پرداخت.

یک حمایت همه‌جانبه

حاصل رقابت نمایندگان ایران در بخش آی‌تی با ۱۴۷ نفر از همتایان خود این بود؛ حمیدرضا حمیدی و حسن محمدی در رشته «امنیت سایبری» در جایگاه دوم ایستادند و به مدال نقره دست یافتند و پنج نماینده دیگر، علیرضا پورچالی در رشته‌ «پردازش ابری»، امیررضا غلامی در رشته‌ «توسعه برنامه‌های موبایل»، سید آرمین طاهری در رشته‌ «مدیریت سیستم‌های تحت شبکه»، امیرعباس قاسمی در رشته «فناوری‌های وب» و مهرداد شیروانی در رشته‌ «راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت» که با حمایت و منتوری آروان‌کلاد به این دوره از مسابقات آمده بودند، توانستند مدالیون افتخار کسب کنند.  

مسابقات انتخابی اعضای تیم ملی در رشته‌های مختلف ازجمله آی‌تی، طبق فرآیندی استاندارد پیش می‌رود و متولی‌اش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است. در فاصله دو ساله‌ای که میان برگزاری مسابقات وجود دارد، کشورها فرصت دارند تا اعضای تیم ملی خود را انتخاب کرده و برای این رویدادها آماده کنند. در ایران نیز سازمان فنی و حرفه‌ای با اعلام فراخوان‌هایی در سطح مدارس، مسابقاتی را در سطح استانی برگزار می‌کند و درنهایت برگزیدگان هر استان در مسابقات ملی به رقابت می‌پردازند. نفرات اول هر رشته برای حضور در تیم ملی مهارت که به مسابقات جهانی اعزام می‌شود، انتخاب می‌شوند. پس از آن اردوی آمادگی این افراد در قالب تیم‌های گوناگون اجرایی می‌شود.

شرکت آروان‌کلاد که با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری دارد، از سال ۲۰۱۵ گروه آی‌تی تیم ملی را حمایت می‌کند. هستی شهریزفر، معمار ارتباطات آروان‌کلاد درباره اهمیت این رویداد می‌گوید: «حلقه اولیه‌ای که شرکت آروان‌کلاد را شکل دادند، از مدال‌آوران دوره‌های گذشته مسابقات ملی و جهانی مهارت بودند و دغدغه حمایت از شرکت‌کنندگان این مسابقات از ابتدا در ساختار این شرکت وجود داشت. از سویی دیگر، تأکید آروان‌کلاد در بخش مسئولیت اجتماعی روی توانمندسازی آموزشی افراد است که در طرح‌های مختلف این موضوع را پیگیری می‌کند.

بر این اساس، طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم باتوجه به ظرفیت‌های موجود، از شرکت‌کنندگان بخش آی‌تی در مسابقات جهانی مهارت حمایت کنیم. مثلاً در دوره‌ای فقط در رشته شبکه منتوری می‌کردیم. بعدتر توان‌مان بیشتر شد و منتوری رشته‌های آی‌تی را تقبل کردیم. از دوره قبل که در شانگهای برگزار شد، رشته توسعه برنامه موبایل و رشته پردازش ابری هم با حضور آروان اضافه شد، زیرا پیش از آن کسی نبود که بتواند این منتورینگ را انجام دهد. این دو، رشته‌های جدیدی در مسابقات جهانی به حساب می‌آیند و با حمایت آروان‌کلاد، ایران هم توانسته برای این رشته‌ها نماینده داشته باشد.»

از زمان اردوهای انتخابی تیم ملی در بخش آی‌تی، کار آروان‌کلاد به‌عنوان حامی آنها آغاز می‌شود. استقرار آنها در تهران و هزینه‌های جاری‌شان، تجهیزات مورد نیازشان و دسترسی به سرویس‌های جهانی امکاناتی است که این شرکت در اختیار آنها می‌گذارد. همچنین منتورهایی از آروان‌کلاد به شکل تخصصی در کنار اعضای تیم ملی قرار می‌گیرند تا سؤالات مسابقات جهانی مهارت در دوره‌های گذشته را تمرین کنند. کمپ‌ها و اردوهای آمادگی برای شبیه‌سازی فضای مسابقات جهانی نیز ازجمله اقداماتی است که این شرکت برای این افراد در نظر گرفته است تا به‌صورت فشرده و استاندارد به تمرین و افزایش مهارت‌هایشان بپردازند.

شهریزفر در این باره می‌گوید: «آروان‌کلاد با این مسابقه همکاری می‌کند، زیرا این حوزه‌ای است که آروان کلاد در آن تخصص دارد و بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند این دوره‌ها را به‌صورت استاندارد برگزار کند. درواقع حمایت آروان‌کلاد از نمایندگان آی‌تی ایران در مسابقات جهانی مهارت که ما از آنها با عنوان شهسواران فناوری یاد می‌کنیم، سبب شده تا نمایندگانی توانمندتر داشته باشیم و دستاوردهای بیشتری نیز کسب کنیم.»

مسابقاتی با نگاه به آینده

مسابقات جهانی مهارت که از ۷۰سال پیش به‌شکل مستقل و برای نمایش توانایی جوانان در سراسر دنیا شروع شده است، اهمیت ویژه‌ای دارد تا جایی که شرکت‌ها و برندهای بزرگ‌ تجاری دنیا در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند و تلاش می‌کنند ارتباطات مؤثری با استعدادهای جوان مسابقات داشته باشند. رده سنی رقابت‌کنندگان تا ۲۲ سال و برای بعضی از رشته‌ها تا ۲۵ سال است.

در اصل هدف این مسابقات جوانان هستند. اما به گفته شهریزفر، در سطح ملی توجه چندانی به آن نمی‌شود و اگر همراهی بخش خصوصی نباشد، ممکن است حتی این افراد نتوانند در مسابقات شرکت کنند؛ «کسانی که منتوری اعضای تیم ملی در بخش آی‌تی را برعهده می‌گیرند، در دوره‌های پیشین این مسابقات حضور داشته‌اند و به اهمیت آن آگاهی دارند. برای همین هم پای این کار ایستاده‌اند تا این مسیر ادامه یابد. درواقع این مسابقات آن‌قدر اهمیت و اثرگذاری دارد که بخواهیم توجه ویژه‌ای در سطح ملی به آن داشته باشیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.»

به‌جز نمایندگان ایران در رشته آی‌تی، امیرمحمد ابویی در «تبرید و تهویه»، محمد حسینی در «جواهرسازی» و آرین طاهری در «فناوری طراحی گرافیک» به مدالیون دست یافتند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوره از مسابقات را می‌توان حضور رقابت‌کنندگان برگزیده ایرانی از شهرهای مختلف کشور دانست. تیم برگزیده ایران امسال متشکل از نمایندگانی از قم، سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران و بجنورد بود که پس از رقابت ملی، توانسته بودند به تیم ملی راه یابند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی