| کد مطلب: ۲۰۸۴۵

نگاهی به شماره ۱۷۲ مدیریت ارتباطات

از تحدید دارک‌وب تا تهدید آزادی‌ بیان

از تحدید دارک‌وب تا تهدید آزادی‌ بیان

در شماره صد‌وهفتادودوم ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در پرونده‌ای ویژه با عنوان «قهرمانِ مجرم» ضمن پرداختن به زندگی و زمانه پاول دوروف و تاسیس تلگرام، کوشش شده است به پرسشی فلسفی و حتی اخلاقی در مورد آزادی ‌بیان پاسخ داده شود. در پی انتشار خبر دستگیری پاول دوروف توسط دولت فرانسه، ارزهای دیجیتال مرتبط با تلگرام، مانند تون‌کوین افت ارزش زیادی را تجربه کردند.

برخی معتقدند این اتفاق تراژیک، ایردراپ‌های تلگرامی مانند همستر کامبت یا داگز را تحت‌ تأثیر قرار خواهد داد و عده زیادی هم نگران امنیت داده‌های خود در اپلیکیشن تلگرام و از دست دادن دسترسی به بخش سیومسیج‌شان هستند اما مسئله فراتر از این‌هاست و در این‌جا با پرسشی فلسفی و حتی اخلاقی درباره آزادی بیان مواجهیم: آیا دستگیری دوروف، مخالف آزادی بیان است و همان‌طور که پاره‌ای از افراد می‌گویند، استدلال قضات فرانسوی باطل؛ زیرا بر این اساس شرکت تویوتا باید پاسخگوی استفاده داعش از خودروهای این شرکت باشد؟ اما برخی نیز می‌گویند ماهیت تلگرام در جایگاه پیام‌رسانی که ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی با گروه‌ها و کانال‌های انبوه را در کنار هم دارد، بستری مناسب برای انتشار محتوا با حداقل محدودیت‌ و نظارت فراهم آورده است.

منتقدان باور دارند که تلگرام بستری برای انتشار محتوای پدوفیلی و کودک‌آزاری، ترویج خشونت، کلاهبرداری، فروش مواد و...، همانند دارک‌وب شده است. در شماره ۱۷۲ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» برای پاسخ به این پرسش‌ها پرونده‌ای گردآوری شده است که ازجمله شامل گزارشی از نشستی با محوریت «وظیفه پلتفرم‌ها، آزادی بیان و اخلاق در دنیای دیجیتال» برگزارشده در کافه کارزار است.

«فرازونشیب‌های زندگی موسس پیام‌رسان تلگرام»، «سویه تاریک تلگرام» و «آزمون بروکسل: اتحادیه اروپا در قبال دستگیری پاول دوروف چه موضعی اتخاذ می‌کند؟»، دیگر عناوین مطالب این پرونده است. در این شماره از «مدیریت ارتباطات» مطالب دیگری نیز آمده است. از تیرماه ۱۳۹۴ که توافق برجام میان ایران و گروه ۱+۵ به نتیجه رسید تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد واشنگتن از این توافق خارج می‌شود، پژوهش‌های بسیاری پیرامون برجام به انجام رسید؛ هرچند در این خصوص پژوهشی جامع از منظر علوم ارتباطات و رسانه صورت نگرفت.

از این رو پویا نعمت‌اللهی و محمدرضا رسولی بر آن شدند تا پژوهشی را با هدف واکاوی برجام در کانتکست رسانه‌های داخلی صورت دهند. حاصل کار آن‌ها در کتاب «برجام؛ هماوردی گفتمان‌های رسانه‌ای» منتشر شده است. یکی دیگر از مطالب شماره صدوهفتادودوم ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، گفت‌وگو با این دو نویسنده است.  دیگر مطلب این شماره، گزارشی از نشست رونمایی کتاب «هوس قمار آخر» است. «هوس قمار آخر»؛ بازخوانی پرونده درمانی عباس کیارستمی در گفت‌وگو با پزشکان، نام کتابی حاصل کار اسماعیل رمضانی است.

این کتاب محصول مصاحبه‌هایی با تیمی از پزشکان است که نه به‌صورت مستقیم که به‌شکلی غیرمستقیم در روند درمانی عباس کیارستمی دخیل بوده‌اند. آن‌ها در «هوس قمار آخر» که در قالب کتاب توسط انتشارات سیمای شرق منتشر شده است، روایت جامعه پزشکان را از آن‌چه در روند بیماری و مرگ عباس کیارستمی رخ داد، ارائه می‌دهند. گزارش مراسم رونمایی این کتاب، دیگر مطلب تازه‌ترین شماره ماهنامه «مدیریت ارتباطات» است.

تعریف بحران و راهکارهای مواجهه با آن، مطلب دیگری است که در شماره ۱۷۲ «مدیریت ارتباطات» منتشر شده است. بحران به چیزی گفته می‌شود که یک‌باره رخ می‌دهد و شرایط موجود را بر هم می‌زند. بروز بحران با ترس ناگهانی همراه است و در این شرایط همه‌چیز درهم‌وبرهم و وضعیت بی‌سروسامان می‌شود. هستی شهریزفر، معمار ارتباطات آروان‌کلاد در مطلبی با عنوان «همه‌چیز تحت کنترل نیست، اما...» نگاهی انداخته است به اینکه در ارتباطاتی که حین بحران پیش می‌بریم، باید حواس‌مان به چه نکاتی باشد و گام‌های مواجهه‌ با بحران را چطور برداریم.

ازجمله دیگر مطالب تازه‌ترین شماره ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، مطلبی تحت عنوان «همه‌چیز تغییر می‌کند حتی...» است که در آن مسعود سپهر، جامعه‌شناس سیاسی به منظری برای فهم آینده ارتباطات جنسی پرداخته است. جز این‌ها در این شماره مطالبی از سیدعبدالجواد موسوی، علی مسعودی‌نیا، میلاد نوری، نیوشا طبیبی‌گیلانی، مریم بهریان و... نیز می‌خوانید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی