| کد مطلب: ۱۸۱۴۵

آلمان‌ها درحالی از رقابت‌های یورو حذف شدند که رکوردهایی منفی ثبت کردند

میزبانی به قیمت سرکوب اعتراض؟

میزبانی به قیمت سرکوب اعتراض؟

وقتی تیم ‌ملی آلمان مقابل اسپانیا در مرحله یک‌چهارم پایانی شکست خورد، کشور آلمان دچار یک شوک روحی شد و فردای آن روز چنان خیابان‌ها خلوت بود که انگار اکثر کارکنان شرکت‌های مختلف از شدت ناراحتی مرخصی گرفته‌اند. در این گزارش قصد دارم از میزبانی آلمان و اتمسفر این کشور بگویم که از نزدیک آن را لمس کردم.

وقتی تیم ‌ملی فوتبال آلمان مسابقه داشته باشد، در سراسر شهرهای این کشور فضای فوتبالی شکل می‌گیرد؛ کاملاً برخلاف ایران. تصور کنید وقتی تیم‌ ملی ایران در ورزشگاه آزادی مسابقه داشته باشد فقط دو، سه ساعت قبل از شروع بازی، آن ‌هم در تهران جو فوتبالی را شاهد خواهیم بود و در سایر شهرها اصلاً خبری از شور و شوق فوتبال نیست، اما در کشور آلمان وقتی تیم ‌ملی این کشور مسابقه داشته باشد در همان روز از صبح شما به‌عنوان مسافر یا شهروند فضای فوتبالی را کاملاً حس می‌کنید. در روزهای برگزاری فوتبال نیز شما به‌عنوان توریست باید بدانید پاتوق هلندی‌ها، ترکیه‌‌ای‌ها، اسکاتلندی‌ها و... کدام کافه است چون به‌صورت کاملاً مجزا مردم کشورهای مختلف در کافه‌های مخصوص به هر کشور جمع می‌شوند.

خلاصه اینکه در چنین شرایط و اتمسفری وقتی تیم ‌ملی آلمان مقابل اسپانیا در مرحله یک‌چهارم پایانی شکست خورد، کشور دچار یک شوک روحی شد و فردای آن روز چنان خیابان‌ها خلوت بود که انگار اکثر کارکنان شرکت‌های مختلف از شدت ناراحتی مرخصی گرفته‌اند. در این گزارش قصد دارم از میزبانی آلمان و اتمسفر این کشور بگویم که از نزدیک آن را لمس کردم.

نقش پررنگ حمل‌ونقل عمومی

قطار، مترو و اتوبوس‌ها نقش پررنگی در زندگی مردم کشور آلمان بازی می‌کند. کشوری که بیش از ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و اتفاقاً طی ۱۰ سال اخیر مهاجران بسیاری از کشورهای مختلف را به خود دیده، اگر سیستم حمل‌ونقل ریلی مناسبی نداشت قطعاً به مشکل می‌خورد و با بحران جدی روبه‌رو می‌شد. قطارهای بین‌شهری بلااستثنا حتی یک ثانیه تاخیر در ورود و حرکت به سمت مقصد ندارد. اگر شما ۱۰ ثانیه دیرتر به ایستگاه برسید قطعاً این قطار را از دست داده‌اید. نکته حائز اهمیت این است که شما وقتی وارد این کشور شده‌اید کافی است موبایل خود را روشن کنید، در تمام قطارها به صورت رایگان اینترنت خواهید داشت؛ با کیفیت مثال‌زدنی و البته کم‌نظیر بدون حتی یک ثانیه قطع شدن. همین اینترنت رایگان در سطح شهر به مسافرها کمک می‌کند که اگر آشنایی به نقشه شهری یا زبان آلمانی ندارند، به‌راحتی آدرس را سرچ و پیدا کنند. سیگار کشیدن، حرف زدن بلند یا صحبت کردن با موبایل به‌صورت تصویری، طبق عرف این کشور ممنوع است. احترام به مردم در مکان‌های عمومی، یکی از اصولی است که عموم مردم آن را رعایت می‌کنند. در روزهایی که تیم ملی این کشور مسابقه داشته باشد قطارها شلوغ‌تر هستند و باید زودتر از قبل از مبدأ حرکت کنید تا در ترافیک گیر نکنید. نکته حائز اهمیت دیگر این است که قطارهای پرسرعت بدون توقف باتوجه به مسیر تقریباً ۲۴ ساعته است، اما قطارهای نرمال در شب‌هایی که فوتبال برگزار می‌شود تا ۱ بامداد و حتی ۲ بامداد فعالیت می‌کنند.

باغ‌های مخصوص فوتبال با چاشنی سیاست

یکی دیگر از جذابیت‌های روزهای برگزاری فوتبال در کشور آلمان این است که هواداران فوتبال به‌خصوص جوانان، در باغ‌هایی جمع می‌شوند تا مقابل تلویزیون‌های ۲۰۰ اینچی فوتبال را تماشا کنند. با جوانانی که سیاست را پیگیری می‌کنند صحبت کردم، انتقادی از دولت آلمان داشتند و تئوری‌ای را مطرح کردند که جالب به نظر می‌رسید. جوانان آلمانی معتقد بودند، دولت آلمان برای مسابقات یورو دقیقاً پارک‌ها و میدان‌هایی را برای تماشای فوتبال تخصیص داده که چندی پیش محل تظاهرات آلمانی‌ها علیه دولت، نسبت به سیاست‌های اقتصادی بوده است. درواقع آن‌ها عقیده دارند دولت با چنین ترفندی باعث شده تظاهرات‌ ضددولتی منحرف و قطع شوند. بااین‌حال ذهنیت مردم، الان فوتبال است و کاری به تظاهرات و مسائل سیاسی و اقتصادی ندارند. اگر این تئوری صحیح باشد، دولت آلمان در این زمینه موفق عمل کرده است.

تفاوت عجیب مدیاسنتر با قطری‌ها

در جام ملت‌های اخیر در قاره آسیا که حضور داشتم، امکانات کم‌نظیری با حمایت AFC برای خبرنگارها در طول مسابقات در دوحه طراحی شده بود. به‌طور مثال، در مدیاسنترهای هر ورزشگاهی در شهر دوحه، هر وعده غذایی از صبح تا پس از پایان مسابقه برای خبرنگارها به‌صورت رایگان داده می‌شد اما در ورزشگاه‌های آلمان نه‌تنها امکاناتی به خبرنگارها داده نشده، بلکه هر چیزی که برای فروش بود با چند برابر قیمت در مدیاسنترها فروخته می‌شد.

سکوتی که کشور را فرا گرفت

تا پیش از برگزاری مسابقه آلمان و اسپانیا، هواداران دوآتشه فوتبال از ناگلزمن انتقاد می‌کردند که چرا در دور گروهی مقابل سوئیس شکست نخورد تا سمت آسان جدول در دور حذفی نرود! بااین‌حال آلمان صلاح دید به‌سمت سخت جدول برود تا مقابل اسپانیا قرار بگیرد و در نهایت با گل دقیقه ۱۱۸ وقت‌های تلف شده، شکست خورد. بعد از این شکست، انگار به یک‌باره جمعیت زیادی که در سطح شهر برای فوتبال جمع شده بودند ناپدید شدند. آلمان‌ها تصور نمی‌کردند در یک‌چهارم حذف شوند.

هرچند ناگلزمن بعد از سوت پایان مسابقه اشک ریخت و گفت اصلاً برای او قابل باور نیست که در این مرحله باید از جام کنار برود، اما چاره‌ای نیست که با نگاه رو به جلو، کار را پیش ببرند. خداحافظی تونی کروس از فوتبال ازیک‌سو و حذف ژرمن‌ها از مرحله یک‌چهارم پایانی باعث شد تا این میزبانی بیش از اینکه برای آلمان‌ها سودمند باشد علیه‌شان استفاده شد. برای اولین‌بار بود که تیم‌ملی آلمان در یک تورنمنت میزبان بود ولی به مرحله نیمه‌نهایی نمی‌رسید.

تونی بعد از پایان مسابقه با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت: «۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ تلفن من زنگ خورد و پشت خط، یولین ناگلزمن بود که از من خواست به تیم ملی بازگردم. اولین فکری که در سرم افتاد: من احمق نیستم! و اولین فکر قلبم: لعنتی بله! قلب من تصمیم گرفت که به آلمان بازگردم‌. امروز ۶ جولای ۲۰۲۴، خوشحالم که بازگشتم. با وجود همه غم و پوچی بازی دیروز، من پتانسیل بالایی در تیم دیده‌ام، حتی بیشتر از سال‌های قبل!» حالا با حذف آلمان و ترکیه گویی دو میزبان این رقابت‌ها کنار رفتند و حالا باید تیم‌هایی به مصاف هم بروند که به‌لحاظ فوتبالی انتقادات فنی بسیاری را برانگیختند‌.

حالا تیم ‌ملی آلمان با نسل طلایی که جام جهانی ۲۰۱۴ قهرمان جام جهانی شدند،  به‌جز نویر و مولر با تمام ۹ بازیکن دیگر خداحافظی کرده و باید در اندیشه آغاز نسل جدید و نوپایی باشد که توانایی موفقیت و پیروزی در رقابت‌های بزرگ را ندارد. تیم‌ملی آلمان شهریورماه باید در مسابقات لیگ ملت‌ها بار دیگر به میدان برود اما بازهم آن‌ها، مردمانی را سرافکنده کردند که با میزبانی در این رقابت‌ها امیدواری بسیار زیادی بین مردم ایجاد شده بود. شاید تنها دستاورد این میزبانی، سهم دولت و شهرداری شد که  طبق آمار نشریه بیلد طی این یک‌ماه برگزاری مسابقات یورو، بیش از یک‌میلیون نفر توریست به آلمان سفر کرد و چرخه اقتصادی آنها را بیش از قبل حرکت داد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی