| کد مطلب: ۱۷۴۲۳

هفته نخست جام‌ ملت‌های اروپا درحالی به پایان رسید که حواشی بیرون از زمین اهمیت بیشتری نسبت به نتایج تیم‌ها داشت

یورو 2024 با طعم سیاست

یورو 2024 با طعم سیاست

جام ملت‌های اروپا به میزبانی آلمان از هفته گذشته آغاز شد. ژرمن‌ها هربار در تورنمنتی میزبان بودند به جمع 4 تیم برتر صعود کردند، آخرین‌بار میزبانی آنها در جام‌جهانی 2006 بود که با پیروزی مقابل آرژانتین در ضربات پنالتی راهی نیمه‌نهایی شدند. از آن سال 18 سال گذشته و آنها بازهم میزبانی را گرفتند.

آلمان بعد از دو نمایش وحشتناک در جام‌های جهانی، این‌بار می‌خواهد به مقام قهرمانی برسد. یوروی امسال حواشی زیادی داشته است؛ از شعارهای نژادپرستانه توسط طرفداران صربستان، شعار سیاسی و تبلیغاتی امباپه در حمایت از امانوئل مکرون تا روزهای کم‌فروغ کرواسی و انگلیس که نظر کارشناسان و انتقاد آنان را در پی داشته است.

اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در کنار آلمان و همراه با انگلیس تیم‌های مدعی‌ای هستند که گام نخست را محکم برداشتند. به همه این‌ها برد کم‌فروغ هلند در هفته نخست را اضافه کنید تا به این موضوع برسیم که مدعیان قرار نیست همین اول راه، کم بیاورند. در این گزارش قصد داریم هفته نخست این رقابت‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

آلمان‌ها با رکوردشکنی آغاز کردند

تیم‌ملی فوتبال آلمان در دیدار افتتاحیه با حساب پنج بر یک از سد اسکاتلند گذشت تا قدم نخست را محکم برداشته باشد. ژرمن‌ها روزهای تاریکی را با هانسی فلیک تجربه کرده بودند و در دو جام‌جهانی حتی نتوانستند از دور گروهی صعود کنند و برای اولین‌بار در تاریخ به‌صورت پیاپی در جام‌های جهانی شکست می‌خوردند. فدراسیون فوتبال آلمان اما تصمیم گرفت یولیان ناگلزمن را به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی این کشور معرفی کند. آلمان به‌مرور با ناگلزمن به سمت نتایج مثبت و درخشان شیفت داده شد. این تیم پیش از جام‌جهانی توانست در دیدارهای تدارکاتی از سد فرانسه و هلند دو مدعی اصلی این رقابت‌ها عبور کند و در دیداری تماشایی از سد یونان گذشت. با سه برد پیاپی قبل از یورو، شاگردان ناگلزمن از سد اسکاتلند هم عبور کردند تا خط‌ونشان ویژه‌ای برای مدعیان قهرمانی کشیده باشند.

نکته حائز اهمیت این است که سر الکس فرگوسن بزرگ و ژوزه مورینیو نیز از تماشاگران ویژه دیدار افتتاحیه بودند. فرگوسن که اصالتی اسکاتلندی دارد پیش از شروع مسابقه گفته بود، اسکاتلند می‌تواند برای آلمان دردسرساز شود اما پیش‌بینی‌ها به کل برعکس شد. در دیگر دیدار این گروه تیم‌ملی مجارستان با حساب سه بر یک از سوئیس شکست خورد تا جنگ سرگروهی از همین حالا مشخص باشد که بین سوئیس و آلمان خواهد بود. دو کشور دوست، همسایه و هم‌زبان که این‌بار باید علیه یکدیگر قدم بردارند.

آغاز متوسط انگلیسی‌ها

تیم‌ملی انگلیس نایب‌قهرمان یورو قبلی، گام نخست را خیلی محکم برنداشت و در دیداری متوسط با حساب یک بر صفر از سد صربستان عبور کرد. بلینگام طبق انتظار ستاره اصلی تیمش بود و در روز کم‌فروغ هری کین، او گلزنی کرد تا سه امتیاز به حساب انگلیسی‌ها واریز شود. هواداران فوتبال می‌دانند که بیشترین آشوب مربوط به هواداران انگلیس در هر تورنمنتی است. پیش از شروع این مسابقه هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدند که ۸ هوادار انگلیسی و صربستانی به‌واسطه درگیری با یکدیگر بازداشت شدند. این دیدار در آرامش نبود و مشخص شد چند اتفاق دیگر رویارویی انگلیس و صربستان را به حاشیه برده است.

اولین اتهام یوفا به هواداران صرب این بود که ۲ نفر متهم هستند اشیائی را در حین دیدار به درون زمین پرتاب کرده‌اند و آرامش بازی را برهم زده‌اند. چند هوادار پرچم مرتبط با یک جنبش شبه‌نظامی در طول جنگ‌های یوگسلاوی را به نمایش گذاشته‌اند. در ادامه نیز گزارش‌هایی وجود دارد که در طول بازی صربستانی‌ها با ایجاد صدایی شبیه به میمون و خطاب‌کردن بازیکنان سیاه‌پوست انگلیس به نام میمون، بی‌احترامی و رفتار نژادپرستانه انجام داده‌اند. یوفا و فیفا جدیداً نسبت به چنین شعارهایی بسیار حساس هستند و پس از داستان‌های وینیسیوس با هواداران اتلتیکو مادرید با جدیت چنین رفتارهایی را دنبال می‌کنند و افراد خاطی جریمه‌های سنگینی دریافت می‌کنند.

تبلیغات انتخاباتی توسط امباپه

پیش از آغاز دیدار حساس فرانسه مقابل اتریش، کیلین امباپه در نطقی عجیب اعلام کرد، اگر مردم به راستگراهای افراطی در انتخابات فرانسه رأی دهند او از بازی‌های ملی خداحافظی می‌کند. درواقع امباپه حامی امانوئل مکرونی است که از حزب راست میانه‌رو است. این تهدید امباپه اما روی بازی او اثر نگذاشت و روی تک‌گل فرانسه، امباپه نقش پررنگی را ایفا کرد. هرچند این بازیکن در اواخر مسابقه با برخورد شدید با بازیکن حریف، بینی‌اش شکست و شایعات بسیاری در این زمینه منتشر شد.

فدراسیون فوتبال فرانسه اعلام کرد، بینی این بازیکن باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد اما خود امباپه اعلام کرد با ماسک مخصوص به میدان می‌رود تا حتی یک مسابقه از فرانسه را از دست ندهد. فرانسه بازی باکیفیتی از خود به نمایش نگذاشت به همین دلیل نیاز مبرمی به ادامه حضور امباپه در ترکیب تیمش دارد تا بتواند بعد از ناکامی در یورو ۲۰۲۰ کاپ قهرمانی را به پاریس ببرد.

لاجوردی‌ها و اسپانیایی‌های جذاب

کمتر کسی تصور می‌کرد اسپانیا با میانگین سنی ۲۴ یکی از مدعیان جدی این جام لقب بگیرد اما درخشش ستارگان جوان و نوجوان ماتادورها، باعث شد تا کرواسی با یک شکست سنگین از زمین خارج شود و حالا اسپانیا را در قامت یک مدعی ببینند.  شاگردان دلافوئنته پس از پیروزی دلچسب و راحت مقابل کروات‌ها آن هم با تفاضل گل ۳ حالا کار سختی برای صدرنشینی از این گروه ندارند و با یک مساوی هم مقابل ایتالیا به‌عنوان تیم اول از این گروه صعود خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد علاوه بر ۳ امتیاز، اهمیت این برد برای اسپانیا از لحاظ روحی و روانی خیلی بیشتر هم باشد.

تیم جوان اسپانیا اعتماد زیادی دریافت نمی‌کرد، اما در این یورو در نمایشی مقتدرانه تیم سوم جام‌جهانی را شکست داد تا نشان دهد این نسل کارهای بزرگی می‌تواند انجام دهد. ایتالیا نیز در دیداری تماشایی از سد آلبانی گذشت که سریع‌ترین گل تاریخ یورو را وارد دروازه دوناروما کرده بود، اما کامبک لاجوردی‌پوشان در این دیدار ثابت کرد آنها قصد ندارند به این راحتی‌ها عقب‌نشینی کنند. حالا مصاف ایتالیا و اسپانیا در هفته دوم این رقابت‌ها بسیار تماشایی است؛ جایی که می‌تواند جنگ صدرنشینی برای یکی از این دو تیم نیز لقب بگیرد.

درخشش بازیکنان لیگ عربستان در یورو

بسیاری تصور می‌کردند باتوجه به ناکامی بازیکنان آفریقایی در لیگ عربستان در جام‌ملت‌های آفریقا، بازیکنان این لیگ آسیایی در مسابقات یورو هم درخششی نخواهند داشت اما این اتفاق برعکس شد و دقیقاً ستارگان لیگ عربستان در یورو خوش درخشیدند. در برتری ۳ بر صفر رومانی مقابل اوکراین، نیکولای استانچیو که گل اول تیمش را با یک شوت دیدنی زد، بهترین بازیکن زمین نام گرفت. کاپیتان ۳۱ ساله رومانی و عضو تیم ضمک ۸۷ دقیقه در زمین بود و بعد از گل، تلاش خستگی‌ناپذیری در مرکز زمین برای حفظ برتری تیمش داشت.

در دیدار فرانسه مقابل اتریش نیز بهترین بازیکن زمین کسی نبود جز انگولو کانته که در میان ستارگان مشهور فرانسه، او بهترین بازیکن زمین لقب گرفت. وقتی دیدیه دشان، هافبک الاتحاد عربستان را بعد از ۲ سال به تیم‌ملی دعوت کرد، تردیدهای زیادی درباره آمادگی‌اش مطرح شد اما در جریان برد یک بر صفر فرانسه، او با دوندگی و توپ‌ربایی‌های تمام‌نشدنی‌اش نشان داد هنوز آمادگی بالایی دارد. 

با گذشت ۱۰ بازی از یورو ۲۰۲۴ تاکنون لیگ‌برتر انگلیس، سری آ، بوندس‌لیگا و لیگ‌برتر عربستان ۲ نماینده در میان بهترین بازیکنان زمین داشته‌اند؛ درحالی‌که سهم لیگ فرانسه و لالیگا فقط یک بازیکن بوده. البته که نباید از حضور رونالدو در این رقابت‌ها گذشت که انگیزه فراوانی دارد و می‌تواند عصای دست تیمش شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی