| کد مطلب: ۱۷۰۳۴

شاگردان قلعه‌نویی در حالی از سد هنگ‌کنگ عبور کردند که دریافت ۲ گل از تیم سطح ۳ آسیا نگرانی‌های زیادی را در پی داشته است

زنگ خطر برای فوتبال ملی

زنگ خطر برای فوتبال ملی

در روزهایی که امیر قلعه‌نویی مثل دفعات قبل از پیشرفت تیم‌ها و نزدیک‌شدن آسیایی‌ها به یکدیگر می‌گوید، اما همین امر اتفاقاً یک زنگ خطر جدی برای تیم‌ملی ایرانی است که حداقل در گذشته نه‌چندان دور به‌راحتی از سد تیم‌هایی چون هنگ‌کنگ می‌گذشت. همزمان با افت تیم‌ملی والیبال که دیگر قادر نیست حتی یک تیم متوسط در دنیا را شکست دهد، مسئولان فدراسیون فوتبال باید این زنگ خطر را جدی بگیرند تا اتفاق مشابه برای فوتبال ملی رخ ندهد.

در هفته‌ای که گذشت فوتبال ایران اتفاقات عجیبی را به خود دید. پرونده فساد که مربوط به باشگاه مس رفسنجان در سال ۱۴۰۰ است ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و با بازداشت خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال وارد فاز جدیدی شده است. حداقل همین بازداشت نشان می‌دهد که این پرونده حساسیت ویژه‌ای برای نهادهای نظارتی دارد. پای یکی از اعضای سازمان لیگ و کارکنان فدراسیون فوتبال هم در این پرونده باز شده و مهدی تاج نیز این موضوع را تایید کرده که فرد خاطی از فعالیت رسمی‌اش تعلیق شده است.

ازطرف‌دیگر بعد از پایان لیگ‌برتر پرحاشیه ایران، تیم‌ملی فوتبال کشورمان هرچند مقابل هنگ‌کنگ به برتری رسید اما متزلزل‌بودن خط دفاع باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به آینده این تیم بیش از پیش افزایش یابد. در روزهایی که امیر قلعه‌نویی مثل دفعات قبل از پیشرفت تیم‌ها و نزدیک‌شدن آسیایی‌ها به یکدیگر می‌گوید، اما همین امر اتفاقاً یک زنگ خطر جدی برای تیم‌ملی ایرانی است که حداقل در گذشته نه‌چندان دور به‌راحتی از سد تیم‌هایی چون هنگ‌کنگ می‌گذشت.

همزمان با افت تیم‌ملی والیبال که دیگر قادر نیست حتی یک تیم متوسط در دنیا را شکست دهد، مسئولان فدراسیون فوتبال باید این زنگ خطر را جدی بگیرند تا اتفاق مشابه برای فوتبال ملی رخ ندهد. در این گزارش قصد داریم در کنار حواشی ایجادشده در فوتبال ایران، عملکرد درخشان مهدی طارمی در بازی‌های ملی را هم مورد تحلیل قرار دهیم.

بحران خط دفاعی ایران

تیم‌های ملی ایران و هنگ‌کنگ برای نهمین‌بار مقابل هم صف‌آرایی کردند. پیش از شروع این مسابقه تصور می‌شد مسابقه ساده‌ای در انتظار شاگردان قلعه‌نویی است اما بازهم با اشتباه خط دفاعی و البته ناهماهنگی مفرط بازیکنان با یکدیگر، دروازه ایران به‌راحتی باز شد. کنایه‌آمیز اینکه امید گل هنگ‌کنگ در این مسابقه فقط ۶۹ صدم بود و فقط سه ‌شوت به‌سمت دروازه ایران داشتند که دو بار به گل رسیدند! همچنین هنگ‌کنگی‌ها در هشت‌ مسابقه قبلی مقابل ایران فقط یک‌بار به گل رسیده بودند که حالا دوبرابر هشت‌دیدار قبلی به ایران گل زدند.

یک نگاه تاریخی به دیدارهای ایران با هدایت قلعه‌نویی می‌گوید، خط دفاعی ایران و البته ساختار دفاعی آن آنطور که باید کیفیت لازم را مقابل تیم‌های درجه دو هم ندارد. تیم‌ملی ایران در جدال با ازبکستان در مسابقات انتخابی جام‌جهانی دو گل دریافت کرد، سپس دروازه تیم‌ملی برابر بورکینافاسو باز شد. در آخرین دیدار دوستانه پیش از شروع جام‌ملت‌ها، ایران مقابل اندونزی کلین‌شیت کرد تا در دیدارهای جام‌ملت‌ها بازهم دروازه ایران باز شود؛ این‌بار مقابل فلسطین. با این وجود، دروازه تیم‌ملی در جدال با هنگ‌کنگ در دومین مسابقه مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا بسته ماند اما بعد از این مسابقه در چهار بازی پیاپی خبری از ثبت کلین‌شیت نبود و دروازه تیم‌ملی برابر تیم‌های ملی امارات، سوریه، ژاپن و قطر باز شد!

اگر مروری به تیم‌ملی قبل از قلعه‌نویی بیاندازیم و بازی ایران مقابل انگلیس که با دریافت شش گل از انگلیسی‌ها پایان یافت، به این نتیجه می‌رسیم که خط دفاعی ایران بسیار متزلزل شده است. تیم‌ملی در ۲۱ بازی قبل از آغاز هدایت امیر قلعه‌نویی با هدایت دراگان اسکوچیچ و کارلوس کی‌روش در حالی برابر رقبایش به میدان رفت که ۱۰ بار دروازه تیم‌ملی باز شد. اما درمجموع ۲۲ بازی تیم‌ملی در دوران جدید سرمربیگری امیر قلعه‌نویی، تنها ۹ کلین‌شیت به‌ثبت رسیده و ۱۷ بار دروازه تیم‌ملی باز شده که آماری ضعیف و ناامیدکننده محسوب می‌شود و نشان از ضعف ساختاری تیم‌ملی دارد. جالب آنکه در طول این ۲۲ مسابقه، علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نیازمند و حسین پورحمیدی شانس حضور در خط دروازه تیم‌ملی را به‌دست آورده‌اند.

طارمی به علی دایی رسید

مهدی طارمی دوباره به روزهای خوب خودش برگشته. او که از سوی کنسسائو پرتغالی در تیم پورتو تا همین چندی پیش طرد شده بود و فرصت بازی از او گرفته شده بود حالا در روزهای پایانی خودش در پورتو نه‌تنها گلزنی کرد، بلکه برای تیم‌ملی ایران هم با هت‌تریک مقابل هنگ‌کنگ که البته از تیم‌های درجه دو و سه آسیا است خط‌ونشان خوبی برای رقبای خودش در اینتر کشید. طارمی در بازی با هنگ‌کنگ موفق به انجام هت‌تریک شد و این بیست‌وپنجمین هت‌تریک بازیکنان در پیراهن تیم‌ملی فوتبال ایران بود و با این هت‌تریک مهدی طارمی در کنار علی دایی قرار گرفت.

سه هت‌تریک آخرین بازیکنان تیم‌ملی را مهدی طارمی مقابل تیم‌های افغانستان، قرقیزستان و هنگ‌کنگ رقم زده و در کمتر از یک‌سال سه‌مرتبه هت‌تریک انجام داده است. او پیش از این مقابل سوریه هم موفق به انجام هت‌‌تریک شده بود. پیش از مهدی طارمی این رکورد در اختیار علی دایی قرار داشت که توانسته بود چهار مرتبه هت‌تریک کند، در کنار علی دایی و مهدی طارمی، سردار آزمون، علی کریمی و غلامحسین مظلومی هرکدام با دو هت‌تریک بیشترین سهم را داشته‌اند.

طارمی این فرصت را دارد که با یک هت‌تریک دیگر به تنهایی در این زمینه رکورددار شود، هرچند او تا آقای گلی در تیم‌ملی فاصله زیادی با دایی دارد و بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند ۱۰۹ گل ملی دایی را بشکند. البته نباید این را فراموش کرد که علی دایی در دوران فوتبال خود سه‌مرتبه موفق به پوکر شده، یک‌بار هم پنج گل به‌ثمر رسانده و در این زمینه رکورد خارق‌العاده‌ای در اختیار دارد. حالا مهدی طارمی با حضور در اینتر می‌تواند سطح فوتبالش را بالاتر ببرد. حضور در فوتبال پرتغال برای او غنیمتی بود که بتواند به سطح اول فوتبال اروپا برود. پرتغال هیچ‌گاه سطح یک فوتبال قاره سبز نبود اما طارمی به بهترین شکل در سن ۳۰ سالگی به یکی از تیم‌های برتر لیگ سری آ ایتالیا می‌رود که موفق شده در لیگ این کشور به‌راحتی قهرمان شود. چالش طارمی اما این‌بار سخت‌تر از همیشه است چون او قرار نیست مهاجم نخست تیمش باشد، موضوعی که «اینزاگی» نیز تایید کرده؛ او در بهترین حالت مهاجم چهارم اینتر در فصل پیش‌رو است.

ابعاد بزرگ‌تر از یک فساد

در روزهایی که لیگ‌برتر فوتبال به پایان رسیده و مسابقات ملی آغاز شده، بررسی پرونده فساد که یکی از بزرگترین پرونده‌های قضایی و حقوقی در فوتبال ایران محسوب می‌شود، همچنان سرتیتر خبرهاست. چند روز قبل بود که رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال در رابطه با پرونده باشگاه مس رفسنجان بازداشت شد. صحبت از خداداد افشاریان است که حالا باید برای مدتی در زندان سپری کند.

براساس آنچه خبرگزاری فارس گفته، یکی از فعالان مشهور رسانه‌ای نیز با قید وثیقه آزاد است. همچنین چهار متهم دیگر نیز طی هفته اخیر به دادگاه احضار شده و توضیحات خود را ارائه کرده‌اند. یک عضو سازمان لیگ و یک عضو فدراسیون فوتبال، از این افراد متهم به فساد هستند.

گفتنی‌است همین موضوع باعث شده تا شایعه سقوط مس رفسنجان به دسته پایین‌تر بیش‌ازپیش قوت گرفته باشد که اگر چنین شود، یک دیدار پلی‌آف بین تیم سوم لیگ یک (از بین چادر ملو یزد و فجر شهید سپاسی) با پیکان تهران برگزار خواهد شد تا تیم پیروز در لیگ‌برتر بماند.

عکس: خبرورزشی

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی