| کد مطلب: ۱۲۴۷۰

جنگ جنگ تا پیروزی

تیم‌‏ملی فوتبال ایران بعد از ۱۹سال از سد ژاپن عبور کرد تا راهی نیمه‏‌نهایی جام ملت‌‏های آسیا شود

تیم‌ملی فوتبال ایران در دیداری تماشایی با حساب دو بر یک، از سد مدعی اصلی عنوان قهرمانی عبور کرد تا با صعود به نیمه‌نهایی در مسیر قهرمانی قرار گیرد. تیم‌ملی فوتبال ژاپن در این مسابقه در دقیقه ۲۷ دروازه شاگردان قلعه‌نویی را باز کرد اما نخست محمد محبی، سپس علیرضا جهانبخش (از روی نقطه پنالتی، آن‌هم در دقیقه ۹۰+۴)، دو گل ایران را به ثمر رساندند تا یکی از عجیب‌ترین پیروزی‌های تاریخ فوتبال ایران رقم بخورد. حالا ایران علاوه بر اینکه انتقام شکست سه بر صفر مقابل ژاپن در دوره قبلی جام ملت‌های ۲۰۱۹ را گرفت، توانست برای نهمین‌بار به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها صعود کند؛ بالاتر از کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان.

 

ورزشگاه‌هایی که پر نشد

یکی از نکات عجیبی که از سوی خبرنگار هم‌میهن در کشور قطر حین برگزاری مسابقات جام‌ملت‌های آسیا کاملاً مشهود بود و در ذوق می‌خورد، عدم استقبال مناسب تماشاگران کشورهای مختلف از مسابقات بود. عملاً به‌جز یکی، دو مسابقه هیچ دیداری با ظرفیت کامل بلیت‌فروشی، برگزار نشد. عربستانی‌ها و هندی‌ها بیشترین تماشاگر را در این مسابقات داشتند که خیلی زود از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند. دیدار ایران و سوریه که در ورزشگاه کوچک ۹ هزار نفری عبدالله بن‌خلیفه برگزار شد نیز صندلی‌های خالی پرشماری داشت‌. گفتنی است یکی از دلایل اصلی که به‌خاطر آن احتمالاً ورزشگاه محل برگزاری دیدار فینال تغییر کند، نگرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا از پر نشدن ورزشگاه در دیدار فینال است که آبروی این قاره را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. در دیدار حساس ایران و ژاپن که در ورزشگاه مدرن و 45 هزار نفره Ediucation City برگزار می‌شد، بیش از ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه خالی بود. درواقع بعد از حذف عربستان مقابل کره‌جنوبی، اندک جذابیت‌های هواداری در کشور قطر از بین رفت زیرا هوادارهای عموم تیم‌ها، استقبال خوبی از تیم‌های ملی کشورشان نکردند. در جام‌جهانی نیز چنین اتفاقی در بسیاری از مسابقات دور گروهی رخ داد، اما در مرحله حذفی چنین صحنه‌هایی دیده نشد. در جام ملت‌های آسیا اما به‌طور مثال هواداران فوتبال استرالیا کاملاً انگشت‌شمار بودند. هواداران تیم‌ملی کره‌جنوبی نیز آنطور که باید چشمگیر نبودند، اما اعراب با حضور فعال و گسترده خودشان شرایط را کمی تغییر داده بودند.

 

طلسمی به قدمت نیم‌قرن

ناکامی مطلق ایران طی نیم‌قرن اخیر در جام ملت‌های آسیا از صحبت‌های همیشگی ایرانیان پیش از شروع این تورنمنت بود. سابقه بازی ایران و ژاپن نیز بر نگرانی‌ها می‌افزود. تیم‌ملی فوتبال ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا در ۴ دیداری که به مصاف ژاپن رفته بود نه‌تنها گلی به ثمر نرسانده بود، بلکه حتی یک‌بار هم به برتری نرسیده بود. همچنین یکی دیگر از نکات نگران‌کننده که می‌توانست روی روحیه بازیکنان ایران اثر منفی بگذارد، این بود که در دوران هشت‌ساله‌ مربیگری کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی ایران، ۱۵ بار دروازه ایران برای بار نخست باز شد اما حتی در یک مسابقه هم تیم‌ملی ایران نتوانست کامبک بزند و بازی را برگرداند و به برتری برسد. بااین‌حال شاگردان قلعه‌نویی در این مسابقه حساس بعد از دریافت گل واکنش مناسبی نشان دادند و تیم از هم نپاشید. قلعه‌نویی تا دقیقه ۹۰ هیچ تعویضی نکرد تا شرایط مسابقه را در پایان ۹۰ دقیقه بسنجد و تیم را برای ۱۲۰ دقیقه آماده کند که مدافع ژاپن با خطا روی حسین کنعانی‌زادگان معادلات بازی را به سود ایران تغییر داد. نکته جالب توجه این بود که قرار بود در ابتدا سامان قدوس این ضربه پنالتی را بزند که علی جهانبخش توپ را از سامان گرفت و خودش پشت توپ ایستاد. کریم انصاری‌فرد در میکسدزون ورزشگاه اعلام کرد که پیشنهاد او بوده که علی جهانبخش، پنالتی را بزند. با گل‌شدن توپ، بازیکنان ایران به داخل زمین پریدند و شادی چنان طولانی شد که داور با وجودی که ۴ دقیقه وقت تلف‌شده گرفته بود، وقت اضافه را ۵ دقیقه دیگر ادامه داد تا در دقیقه ۹۹ سرانجام سوت پایان مسابقه را بزند. در پایان مسابقه محمد محبی، به‌عنوان بهترین بازیکن معرفی شد؛ بازیکنی که توانسته بود با پاس زیبای سردار آزمون، گل نخست تیم‌ملی را وارد دروازه ژاپن کند.

 

تغییرات گسترده

باتوجه به اخراج مهدی طارمی، نگرانی بسیاری وجود داشت تا قلعه‌نویی نتواند جانشین مناسبی برای این بازیکن پیدا کند. قلعه‌نویی اما به‌جای تغییر همین یک بازیکن در پست مهاجم، چهار بازیکن را تغییر داد تا شرایط را به سود خود کند. در قیاس با مسابقه قبلی، مهدی قائدی از زمین مسابقه خارج و محمد محبی، جای او را گرفت. سامان قدوس یک خط جلو رفت تا امید ابراهیمی در خط هافبک دفاعی بازی کند. میلاد محمدی نیز جانشین احسان حاج‌صفی شد. گفتنی است حسین کنعانی‌زادگان نیز به ترکیب اصلی برگشت تا در کنار شجاع خلیل‌زاده قرار بگیرد. همین ۴ تغییر کافی بود تا سرمربی ژاپن یعنی، موریاسو، دچار دوگانگی و تردید در مهار بازیکنان ایران در طول ۹۰ دقیقه شود.

 

تمجید قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی بعد از پیروزی بزرگ مقابل ژاپن با حضور در نشست خبری ابتدا به احترام مردم ایران ایستاد و خبرنگاران نیز ایستاده او را تشویق کردند. قلعه‌نویی در این نشست از تلاش بازیکنانش تمجید کرد و گفت: «بازیکنان ما کار بزرگی کردند، نه به‌خاطر برد بلکه به‌خاطر کیفیتی که داشتند. ما برنامه داشتیم که خط هافبک آنها را کنترل کنیم ولی پیش از گل اول موفق نبودیم اما در نیمه‌دوم شرایط کاملاً به سود ما بود. امیدوارم شرایط فوتبال ما تغییر کند و مثل قطر، امکانات و استادیوم داشته باشیم. به تیم‌های پایه توجه کنید، دقیقه 90 سرمربی نگذارید. باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا این بردها تداوم داشته باشد. این جوانان کار بزرگی انجام دادند اما این کار بزرگ باید با برنامه‌ریزی همراه شود. دست تک‌تک بازیکنان را می‌بوسم که کار بزرگی انجام دادند». قلعه‌نویی همچنین در نشست خبری به انتقاد از برخی جریان‌ها پرداخت که مدت‌ها مربیان ایرانی را باور نداشتند و در تلاش برای تخریب آن‌ها بودند. قلعه‌نویی در پایان ابراز امیدواری کرد این جام به تهران بیاید و طلسم ۴۸‌ساله شکسته شود.

 

خبرنگاران کره‌ای خوشحال از برد ایران

خبرنگار روزنامه هم‌میهن با حضور در کوچه و خیابان اطراف ورزشگاه مسابقه حساس ایران و ژاپن با مردمی صحبت کرد که برای حضور روی سکوهای ورزشگاه آماده می‌شدند. هواداران فوتبال ایران تاحدودی از قدرت ژاپن و سابقه‌ تاریخی که وجود داشت نگران بودند چراکه ایران تابه‌حال در جام ملت‌های آسیا موفق نشده بود این تیم را شکست دهد‌. همچنین تیم‌ملی ژاپن طی یک سال اخیر موفق شده بود دوبار تیم‌ملی آلمان و اسپانیا را شکست دهد و طی ۱۵ مسابقه اخیرش، در ۱۲ مسابقه پیروز شده بود. بااین‌حال در این بازی ورق به‌شکل عجیبی برگشت تا ایران به برتری برسد. گفتنی است خبرنگاران کره‌ای حاضر در ورزشگاه همانند مردم ایران با گل‌های شاگردان قلعه‌نویی شادی می‌کردند و سر از پا نمی‌شناختند. البته مشکلات دو کشور ژاپن و کره‌جنوبی مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقه تاریخی 100ساله دارد. در پایان مسابقه رامین رضاییان با حضور مقابل دوربین کنفدراسیون فوتبال آسیا به تندی از افزایش نرخ دلار انتقاد کرد و گفت، چرا تا جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود قیمت دلار تا این حد بالا می‌رود؟ رضاییان افزود: «وقتی مشکلات اقتصادی چنین می‌شود، فشار روی فوتبالیست‌ها بیشتر می‌شود چون دغدغه مردم تغییر می‌کند و ما را فراموش می‌کنند.» سردار آزمون نیز در گفت‌وگویی که همراه با اشک شوق بود گفت، برای قهرمانی در این جام هم‌قسم شده‌ایم تا جام را به تهران بیاوریم. حالا تیم‌ملی فوتبال ایران برای نهمین‌بار راهی نیمه‌نهایی شده و باید چهارشنبه ـ هفتم فوریه ـ به میدان برود تا مسیری را طی کند که جاده‌ قهرمانی است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی