| کد مطلب: ۱۷۶۶۳

معرفی سرمربی پرسپولیس با موجی از مخالفت و انتقاد هواداران این تیم روبه‌رو شد

تغییر مفهوم مربی درجه یک

تغییر مفهوم مربی درجه یک

بعد از اسامی بزرگی که از سوی رسانه‌ها به اشتباه منتشر شد باشگاه پرسپولیس نه؛ اما اسپانسر آنها نام خوان گاریدو را به‌عنوان سرمربی بعدی پرسپولیس معرفی کرد. مربی‌ای که طی پنج‌‌ سال اخیر شش بار اخراج شده و فقط دو جام‌قهرمانی در تمام دوران مربیگری خودش دارد.

ظاهراً قرار است پرسپولیسی‌ها هر پنج‌ماه با یک شوک بزرگ رو‌به‌رو شوند. یحیی گل‌محمدی اواسط فصل گذشته و بعد از تساوی مقابل مس رفسنجان، از سمت خودش به‌عنوان سرمربی استعفا کرد. رضا درویش حدود سه‌هفته وقت گذاشت تا با برانکو و سایر گزینه‌های مطلوب هوادار مذاکره کند. درنهایت با پاسخ منفی از سوی برانکو و سایر گزینه‌ها، مدیریت تصمیم گرفت دستیار گل‌محمدی را به‌عنوان سرمربی معرفی کند که دست بر قضا او نتیجه داد و سرخپوشان صدرنشینی را از استقلال پس گرفتند.

حالا تاریخ بار دیگر تکرار شده، این‌بار اوسمار رفت و درویش با وعده‌های فراوان مبنی بر اینکه مربی درجه یک خواهیم آورد، توقع را بین هواداران پرسپولیس بالا برد اما به‌یکباره نامی از سبد خارج شد که باعث شوکه‌شدن هوادارانی شد که به کم قانع نبودند. در این گزارش قصد داریم درخصوص روند انتخاب یکی از گزینه‌های عجیب باشگاه پرسپولیس یعنی خوان گاریدو به‌عنوان سرمربی پرسپولیس بنویسیم.

چرا اوسمار رفت؟

بعد از استعفای ناگهانی گل‌محمدی، دستیار او یعنی اوسمار ویه‌را سرمربی پرسپولیس شد. او با بیش از ۱۴۰ هزار کامنت منفی مواجه شد چراکه پرسپولیسی‌ها معتقد بودند، باید مربی بزرگتر از اوسمار به این جمع بیاید. مدیریت باشگاه بیش از دو هفته وعده حضور برانکو را داد، اما به‌یکباره نام اوسمار از سبد خارج شد. اوسمار سبک بازی سرخ‌ها را تغییر داد و با ارائه یک فوتبال هجومی باعث شد استقلال بعد از ۱۶ هفته صدرنشینی، به رتبه دوم سقوط کند.

قهرمانی به پرسپولیس رسید، اما اوسمار هم مانند یحیی به‌یکباره اعلام کرد قصد ندارد در ایران مربیگری کند و عطای قهرمانی را به لقایش بخشید و رفت. او اعلام کرد، بنا به تصمیم خانواده‌اش دیگر طاقت دوری از آنها را ندارد و بهتر است در ادامه زندگی‌ کنار آنها باشد. اوسمار با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش از پرسپولیس رفت و پایان کارش را رسماً اعلام کرد.

گزینه‌های عجیب و غریب

اوسمار رفت و خیلی سریع دلال‌ها گزینه‌های خود را برای به کرسی‌نشاندن مربی خود بر مسند مربیگری پرسپولیس معرفی کردند. یکی از گزینه‌هایی که در آستانه مربیگری پرسپولیس بود، نبویشا یوویچ صربستانی بود که با کارنامه‌ای عجیب و بسیار ضعیف، با واکنش منفی هواداران روبه‌رو گشت و باشگاه پرسپولیس مجبور شد این گزینه را از بین مربیان معرفی‌شده به‌طور کامل حذف کند. دیگر مربی‌ای که به باشگاه پرسپولیس معرفی شد، فنت‌شیپ هلندی بود که بنا به مسائل غیرورزشی، این گزینه نیز حذف شد.

ماتزاری ایتالیایی که کارنامه قابل‌قبولی داشت و سال‌ها در ناپولی ایتالیا تجربه‌اندوزی کرده بود نیز به‌دلیل اینکه برخی افراد او را از حضور در ایران ترسانده بودند، پاسخ‌اش را به‌شکل پایانِ باز گذاشت تا پرسپولیس از حضور او در ایران ناامید شود. او هیچ پاسخ منفی‌ای نداد اما پاسخ مثبت هم نداد تا درنهایت باشگاه پرسپولیس با محدودیت بودجه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلاری سراغ مربی‌ای برود که کمتر کسی تصورش را می‌کرد.

اشتباه عجیب اسپانسر باشگاه

اسپانسر باشگاه پرسپولیس اما دوشنبه‌شب به‌یکباره با انتشار استوری‌های پیاپی اعلام کرد، قرار است یک مربی درجه یک به ایران و پرسپولیس بیاید. همین استوری کافی بود تا مالک و سهامدار اصلی باشگاه، یعنی بانک شهر نیز برای عقب‌نماندن از اسپانسر باشگاه، استوری دیگری منتشر کند و وعده حضور یک مربی بزرگ برای پرسپولیس را بدهد. حواشی این حرکات هیجانی از سوی سهامدار و اسپانسر باشگاه پرسپولیس باعث شد تا در عرض کمتر از دو ساعت، اسامی زیادی در رسانه‌ها مطرح شود. یکی از رسانه‌های پربازدید ورزشی که هر ۱۰ دقیقه، یک‌مربی را به‌عنوان سرمربی پرسپولیس معرفی کرد که همگی اشتباه بود. نام‌هایی چون ژاوی هرناندز و ژاوی گارسیا نیز مطرح شد که آن‌ها هم اشتباه بودند.

شوک بزرگ

بعد از اسامی بزرگی که از سوی رسانه‌ها به اشتباه منتشر شد باشگاه پرسپولیس نه؛ اما اسپانسر آنها نام خوان گاریدو را به‌عنوان سرمربی بعدی پرسپولیس معرفی کرد. مربی‌ای که طی پنج‌‌ سال اخیر شش بار اخراج شده و فقط دو جام‌قهرمانی در تمام دوران مربیگری خودش دارد. او که ستاره ساحلی تونس بود، از لیگ مراکش و مصر هم اخراج شده، اما دو بار هم قهرمانی آورده است. دو قهرمانی گاریدو، با الاهلی مصر در سال ۲۰۱۴ و الرجاء در سال ۲۰۱۸ در مسابقات کنفدراسیون آفریقا بوده که سطح دوم مسابقات باشگاهی آفریقاست و یک‌سطح پایین‌تر از لیگ قهرمانان آفریقاست.

خوان کارلوس گاریدو از فصل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هدایت رجا کازابلانکا را برعهده داشت و با این تیم توانست قهرمان جام حذفی مراکش شود و در جام کنفدراسیون آفریقا در سال ۲۰۱۸ هم عنوان قهرمانی را کسب کرد. گاریدو در فصل ۲۰۲۳ هدایت یواس‌ام الجزایر را برعهده گرفت اما یک بحران سیاسی میان الجزایر و مراکش موجب شد او از هدایت این تیم کناره‌گیری کند.

بهترین نتایج گاریدو در اروپا با ویارئال بوده. او سال ۲۰۰۹ با این تیم در لالیگا، هفتم شد و فصل بعد در رده چهارم قرار گرفت، راهی نیمه‌نهایی لیگ اروپا شد و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم کسب کرد. او فصل بعد اخراج شد. خوان کارلوس گاریدو در سال ۲۰۱۹ سرمربی العین شد و در دو بازی رفت و برگشت مقابل استقلال در آسیا، یک مساوی و یک باخت کسب کرد و همراه با استقلال از گروه حذف شد.

معرفی گاریدو باعث شد تا هواداران پرسپولیس اعتراض خود را به اسپانسر باشگاه اعلام کنند که وقتی شما با رمزِ مربی درجه‌یک توقع را بالا می‌برید، اجازه ندارید مربی درجه‌سه اروپایی را معرفی کنید. باید دید گاریدو اسپانیایی که سال‌ها از قهرمانی دور بوده، می‌تواند پرسپولیس را در مسیر قهرمانی نگه دارد یا خیر.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی