| کد مطلب: ۱۷۷۵۰

مرحله حذفی مسابقات یورو درحالی از شنبه آغاز می‌شود که قدرت‌های برتر دنیا در یک سمت جدول قرار دارند

جام شگفتی‌ها؟

جام شگفتی‌ها؟

مسابقات یورو ۲۰۲۴ در دور گروهی به پایان رسید و برخلاف تصور، مدعیان آنطور که باید با صلابت به میدان نرفتند‌. ایتالیا تا ثانیه‌های پایانی حذف شده بزرگ مسابقات بود. آلمان نیز تا دقیقه ۹۲ به‌عنوان تیم دوم صعود کرده بود و فرانسه نیز با تساوی مقابل لهستان فقط با یک پیروزی راهی دور بعد شد. پرتغال نیز با حضور فعال رونالدو با شکست مقابل گرجستان، با کسب ۶ امتیاز به دور حذفی رسید. در این جام، گرجستان اولین حضور و صعود خود را به دور حذفی جشن گرفت. ترک‌ها با همان شور و اشتیاق مثال‌زدنی و درخشش بازیکن باتجربه خود یعنی هاکان به دور حذفی رفتند و حالا شرایط فراهم است تا رقابت‌های دور بعدی آغاز شود. از بین آلمان، اسپانیا، پرتغال و فرانسه فقط یک تیم فینالیست می‌شود، چون تمام این تیم‌ها در یک سمت جدول قرار گرفته‌اند.

آلمان قصد شکست داشت!

تیم‌ملی آلمان که دو دیدار نخست خود را به راحتی پیروز شده بود و با شش امتیاز صعود خود را قطعی کرده بود، اگر مقابل سوئیس شکست می‌خورد به‌عنوان تیم دوم صعود می‌کرد. با این حال بعد از دریافت گل توسط سوئیسی‌ها، این تصور در ورزشگاه مطرح شد که آلمان‌ها از قصد مقابل سوئیس شکست می‌خورند تا در مرحله یک‌چهارم نهایی تقابلی با اسپانیا نداشته باشند. اما این اتفاق رخ نداد و فولکروگ در دقیقه ۹۴ گل تساوی را وارد دروازه سوئیس کرد تا با تساوی در این مسابقه، آلمان بار دیگر سرگروه شود.

ازسوی‌دیگر اسپانیا نیز با پیروزی مقابل آلبانی سرگروه شد تا درصورت پیروزی آلمان مقابل دانمارک و اسپانیا مقابل گرجستان، تقابل جذاب آلمان و اسپانیا که یادآور فینال ۲۰۰۸ هست تکرار شود.

انگلیسی‌های خواب‌آور

پیش از شروع مسابقات یورو، تیم‌ملی انگلیس یکی از اصلی‌ترین مدعیان جام لقب گرفته بود. باتوجه به درخشش ستارگان این تیم در رده باشگاهی ازجمله هری کین در بایرن مونیخ، فیل فودن و گریلیش در منچسترسیتی و بلینگام در رئال مادرید این تصور شکل گرفته بود که انگلیس می‌تواند در خاک آلمان دشمن دیرینه خود برای اولین‌بار قهرمان یورو شود اما هرچه مسابقات پیش رفت ثابت شد، انگلیس همان مشکل بنیادین را دارد و درواقع ترک عادت نکرده است. انگلیسی‌ها با ۱ برد و ۲ تساوی و فقط کسب ۵ امتیاز راهی دور حذفی شدند. هرچند به‌عنوان سرگروه به دور بعدی رفتند اما بازی‌های به‌شدت بی‌کیفیت و کسالت‌آور باعث شد تا صدای کارشناسان انگلیسی هم بلند شود.

ریو فردیناند می‌گوید، انگلیسی‌ها هیچ عرقی به پیراهن انگلیس ندارند و فقط برای باشگاه‌هایشان می‌جنگند. آلن شیرر هم گفت، باید بار دیگر برای حذف زودهنگام انگلیس در یورو آماده شویم.

ترک‌ها میزبان یورو

در کشور آلمان حدود ۵ میلیون ساکن ترکیه حضور دارد. بیشتر این جمعیت در شهر برلین و هامبورگ حضور دارند که دست بر قضا ترکیه و جمهوری چک در سومین دیدار خود در شهر هامبورگ به مصاف هم رفتند. ترک‌ها با پیروزی مقابل چک، چهار امتیازی شدند و به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شدند. هربار ترکیه مسابقه دارد اکثر شهرهای آلمان در تسخیر مردم ترکیه درمی‌آید؛ به‌طوری‌که انگار آلمان‌ها مهمان تر‌ک‌ها هستند. بعد از پیروزی ترکیه و صعود این تیم به دور حذفی، آن‌ها در اکثر میادین شهرهای آلمان به جشن و پایکوبی پرداختند و ترافیک شدیدی را ایجاد کردند که باعث شد قطارهای روی زمین نیز با تأخیر بسیار زیاد به مقصد برسند.

سازماندهی ژرمن‌ها

آلمان‌ها به سازماندهی بسیار مطلوب در هر زمینه‌ای مشهور هستند. میزبانی جام‌جهانی ۲۰۰۶ در کشور آلمان در کنار پیشرفت اقتصادی و ساخت ورزشگاه‌های مدرن به آنها کمک کرد تا چند پله به‌لحاظ مدیریت در امر باشگاه‌داری و سازماندهی هواداری پیشرفت کنند. میزبانی مسابقات یورو ۲۰۲۴ اما برای ژرمن‌ها صرفاً یک دست‌گرمی است، چراکه آنها هیچ ورزشگاه جدیدی را مختص این بازی‌ها افتتاح نکردند. ورزشگاه‌های مدرن در آلمان باعث شد حداقل در این بخش هزینه یا بودجه بخصوصی تخصیص داده نشود.

از دیگر سازماندهی‌های مهمی که یوفا با همکاری کشور آلمان درنظر گرفته، بلیت‌های رایگان مترو است که به خبرنگاران سراسر دنیا تعلق گرفته تا آنها با کمترین هزینه ممکن در شهرهای مختلف مسابقات تردد کنند. هرچند بعد از مسابقه به‌دلیل ازدحام شدید تماشاگران، قطارها با تاخیر بسیار به مقصد می‌رسد اما در هر صورت آن نظمی که مختص ژرمن‌ها است از بین نرفته و خدشه‌دار نشده است.

حضور پرتعداد نماینده‌های یوفا و مسئولین برگزاری مسابقات در هر ورزشگاه باعث شده تا تماشاگری که آشنایی خاصی به زبان آلمانی ندارد هم بدون مشکل به ورزشگاه مورد نظر برسد. تمام نمایندگان یوفا به دو زبان آلمانی و انگلیسی در اطراف ورزشگاه پاسخگوی تماشاگران و خبرنگاران هستند. بیشتر این افراد، دانشجویانی هستند که داوطلبانه در این زمینه کمک‌حال کشورشان هستند.

فرانسه و ایتالیای لرزان

تیم‌ملی فرانسه همچنان آنطور که باید، نتوانسته خودی نشان دهد. عملکرد نه‌چندان مطلوب آن‌ها و تساوی مقابل لهستان و هلند باعث شد تا فرانسه نیز مثل انگلیس با ۵ امتیاز راهی دور بعد شود. هلند نیز با شکست مقابل اتریش کار را برای خودش در دور حذفی سخت کرد. ازسوی‌دیگر ایتالیا نیز تا دقیقه ۹۰ با شکست مقابل کرواسی حذف‌شده‌ی بزرگ این رقابت‌ها لقب گرفته بود که با گل ثانیه‌های پایانی از شکست و حذف گریخت و صعود کرد. درحال حاضر آلمان و اسپانیا مدعیان اصلی قهرمانی هستند، اما چه حیف که احتمال فراوان این فینال زودرس را در یک‌چهارم‌ نهایی خواهیم دید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی