| کد مطلب: ۱۶۷۰۵

چالش نیمکت

بررسی سرنوشت باشگاه‌هایی که با بحران انتخاب مربی روبه‌رو شده‌اند

چالش نیمکت

فوتبال اروپا روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. به یکباره تیم‌های مطرح دنیا با بحران سرمربی روبه‌رو شده‌اند و برای یافتن گزینه جدید با مشکل روبه‌رو هستند. چراکه تعداد مربیانی که بتواند تیمی را در رقابت‌های مهم اروپایی به قهرمانی برساند رو به افول است.

بعد از پایان دراماتیک لیورپول با کسب رتبه سوم و خداحافظی احساسی یورگن کلوپ، این باشگاه سراغ یک مربی هلندی رفت که برای هواداران این باشگاه مثل هندوانه دربسته است. از سوی دیگر باشگاه بایرن نیز با توماس توخل قطع همکاری کرد و شرایط نیمکتش به شکل عجیبی پیش می‌رود. باشگاه بارسلونا و ناپولی و حتی رئال مارید در دوران پساآنجلوتی نامشخص است. در این گزارش قصد داریم آینده کاری مربیان مطرح و تیم‌هایی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم که با چالش انتخاب مربی روبه‌رو شده‌اند.

بارسلونا یادآور دیالوگ متری شیش‌و‌نیم

باشگاه بارسلونا که حدود دو فصل است به دلیل محدودیت‌های شدید مالی آنطور که باید نتوانسته بازیکنان درجه یک اروپایی را خریداری کند و حتی برای درآمدزایی، بخشی از چمن ورزشگاه نیوکمپ را به فروش گذاشته بود، با یک رفتار غیرقابل باور با سرمربی و اسطوره باشگاه خود، هواداران را شوکه کرد.

اواسط فصل بود که ژاوی سرمربی وقت این تیم اعلام کرد در پایان فصل از این تیم جدا می‌شود و به دلیل اینکه دست سران باشگاه را برای انتخاب مربی باز گذاشته باشد این خبر را زودتر از موعد رسانه‌ای کرده است. بعد از این استعفا نتایج بارسا با ژاوی به شکل کم‌نظیری پیش رفت تا جایی که خوان لاپورتا مدیرعامل این تیم جلسات متعددی را با ژاوی برگزار کرد تا رای او را بزند و در بارسلونا بماند. در نهایت دو هفته پیش لاپورتا با حضور ژاوی نشست مطبوعاتی را برگزار کردند و لاپورتا با چشمانی گریان اعلام کرد ژاوی برای یک فصل دیگر در این تیم خواهد ماند و ما توانستیم نظر او را برای آینده عوض کنیم تا اسطوره همچنان بخشی از این باشگاه باقی بماند.

ژاوی اما بعد از شکست مقابل رئال مادرید در نشستی اعلام کرد نباید از این تیم توقع داشت چراکه با بحران مالی‌ای که وجود دارد او نمی‌تواند بازیکنان قابلی را برای تیمش خریداری کند. همین مصاحبه کافی بود که لاپورتا علیه ژاوی موضع بگیرد و سرمربی بارسا وارد بلک لیست هیئت‌مدیره نیز قرار بگیرد تا جایی که در دیدار ماقبل پایانی بارسلونا، لاپورتا و دکو اصلاً با تیم سفر نکردند و ترجیح دادند در شهر بارسلونا بمانند. ژاوی هرچه درخواست ملاقات از لاپورتا کرد، با مخالفت مدیرعامل روبه‌رو شد و در نهایت با معرفی هانسی فلیک آلمانی به‌عنوان سرمربی آتی بارسلونا، ژاوی که خودخواسته استعفایش را به انتهای فصل موکول کرده بود و رای‌ش را زده بودند، از سمت خود اخراج شد.

چنین رفتاری، یادآور دیالوگ «ناصر خاکزاد» در فیلم «متری شیش‌و‌نیم» بود که ناصر خاکزاد با بازی نوید محمدزاده اعلام کرد، «من خودکشی کرده بودم ولی من را نجات دادند تا حکم اعدامم را صادر کنند». موضوعی که هواداران بارسلونا در شبکه‌های اجتماعی نیز به آن پرداختند که ژاوی خودش استعفا کرده بود نیازی نبود لاپورتا او را راضی به ماندن کند و بعد او را اخراج کند. در نهایت هانسی فلیک که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با بایرن را دارد به مدت سه فصل سرمربی آبی و اناری‌ها خواهد شد.

مربیان فراری از بایرن

باشگاه بایرن مونیخ اما یکی از سوژه‌های عجیب این روزهای مطبوعات ورزشی دنیاست؛ باشگاهی که به سبک تیم‌های عربی رفتار می‌کند و اصلاً اجازه نمی‌دهد مربی‌ای بیش از یک فصل نهایت دو فصل در این تیم دوام بیاورد. بعد از رفتن هانسی فلیک از این باشگاه بایرنی‌ها مجموعاً ۶۳ میلیون یورو بابت غرامت یا پرداخت مبلغ رضایت‌نامه برای مربیان مختلف خرج کردند؛ مبلغی که می‌تواند قرارداد سه فصل بزرگترین مربی دنیا در حد گواردیولا باشد.

سال گذشته اولیور کان و حسن‌صالح حمیدزیچ که یولیان ناگلزمن را در اوج نتایج خوبش از هدایت بایرن اخراج کردند نیز خودشان با اکثریت آرا توسط اعضای هیئت‌مدیره از کار برکنار شدند. بایرن به لوپتگی، ژابی آلونسو، اونای امری، هانسی فلیک و حتی خود توماس توخل هم پیشنهاد داد اما همگی این پیشنهادها را رد کردند تا بایرن به یکباره سراغ گزینه غیرقابل تصور برود که در هیچ رسانه‌ای نامی از او به میان نیامده بود.

«وینسنت کمپانی» که فصل گذشته تیم برنلی را از لیگ برتر انگلیس به دسته پایین‌تر فرستاده بود به دلیل تسلط به زبان آلمانی و ارادت به سیستم پپ گواردیولا وارد لیست سران باشگاه بایرن شد. کمپانی در عرض ۵ دقیقه پاسخ مثبتش را به مدیران بایرن داد تا قرارداد او تا سال ۲۰۲۷ نهایی شود. بسیاری از رسانه‌های آلمانی با دید شک به این انتخاب نگاه می‌کنند چون کمپانی ۳۸ساله سابقه خوبی در مربیگری ندارد و مشخص نیست بتواند تیم پرحاشیه بایرن را مدیریت کند یا خیر.

آینده مبهم پپ و کلوپ

یورگن کلوپ بعد از ۹ فصل سرانجام از لیورپول جدا شد. این مربی توانست لیورپول را بعد از ۳۰سال به مقام قهرمانی در لیگ برتر انگلیس برساند و یک جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا نیز برای این تیم به ارمغان بیاورد تا دوباره غرور از دست رفته باشگاه را برای هواداران متعصب‌شان به ارمغان آورده باشد. او که چندماه پیش قراردادش را تا سال ۲۰۲۶ تمدید کرده بود اما اعلام کرد دیگر چیزی برای عرضه ندارد و بهتر است از این تیم در پایان فصل خداحافظی کند.

«آرنه اسلوت» هلندی اما گزینه اصلی مدیران لیورپول نام گرفت بعد از اینکه آلونسو اعلام کرد یک فصل دیگر در بایرلورکوزن می‌ماند. بعد از نتایج خوب اسلوت با تیم‌های آلکمار و به خصوص فاینورد او سرمربی لیورپول و با قراردادی سه‌ساله راهی آنفیلد شد. اما بسیاری دوست دارند بدانند مقصد بعدی کلوپ چه تیمی است. از همین حالا رایزنی‌ها آغاز شده تا شاید او بار دیگر و بعد از ۱۰ سال راهی وستفالن شهر دورتموند شود تا بازهم تیم رویایی را راهی اروپا کند و رقابت با بایرن و شاید لورکوزن را شکل دهد. بسیاری نیز می‌گویند بایرن از قصد با «کمپانی» قرارداد بسته تا دو سال آینده کلوپ را به آلیانتس آره نا بیاورد.

از سوی دیگر پپ گواردیولا نیز یکشنبه اعلام کرد قطعاً بعد از پایان فصل بعد از سیتی جدا می‌شود. پپ یک مصاحبه معروف دارد که در آن مصاحبه گفته بود کار نیمه تمامی در مونیخ دارد که به پایان نرسانده. او در بایرن سه فصل پیاپی این تیم را راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان کرد اما در هر سه دوره مقابل رقبای اسپانیایی حذف شد. او شاید دو سال آینده راهی بایرن شود تا کارش را به پایان برساند. از سوی دیگر آینده ژابی آلونسو بعد از لورکوزن نیز مشخص نیست. او سه پیشنهاد بسیار جدی برای دو سال آینده از بایرن، لیورپل و رئال مادرید دارد و از همین حالا شغل آتی خود را تضمین‌شده خواهد داشت، فقط باید خودش انتخاب کند که به کدام‌یک از این سه تیم قدرتمند اروپایی خواهد رفت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی