| کد مطلب: ۱۷۸۴۵

بررسی حواشی مسابقات یورو ۲۰۲۴ که با حذف ایتالیا و صعود ژرمن‌ها ادامه یافت

داوری که جان بازیکن‌ها را خرید

داوری که جان بازیکن‌ها را خرید

مسابقات یورو ۲۰۲۴ به میانه‌ی راه رسیده و کم‌کم تیم‌ها باید خودشان را برای مرحله یک‌چهارم پایانی آماده کنند. در این دوره از رقابت‌ها اتفاقات عجیبی رخ داد؛ از صاعقه‌ای که می‌توانست منجر به مرگ چند بازیکن درون زمین شود، تا تصمیمات داور VAR که یک نتیجه مسابقه را به‌طور ۱۸۰ درجه‌ای برعکس کرد. اگر می‌خواهید با حال و هوای مسابقات یورو ۲۰۲۴ در کشور آلمان همزادپنداری کنید این گزارش را از دست ندهید.

مسابقات یورو ۲۰۲۴ به میانه‌ی راه رسیده و کم‌کم تیم‌ها باید خودشان را برای مرحله یک‌چهارم پایانی آماده کنند. تمرکز رسانه‌های دنیا نیز به مسابقات یورو است، چراکه نحوه برگزاری این مسابقات در ورزشگاه‌های مدرن آلمان و سازماندهی این کشور برای هرچه بهتر نشان‌ دادن کیفیت بازی‌ها باعث شده تا چهره‌های سرشناس بیشتری در قیاس با دوره‌های قبل به آلمان سفر کنند تا مسابقات را از نزدیک تماشا کنند.

در این دوره از رقابت‌ها اتفاقات عجیبی رخ داد؛ از صاعقه‌ای که می‌توانست منجر به مرگ چند بازیکن درون زمین شود، تا تصمیمات داور VAR  که یک نتیجه مسابقه را به‌طور ۱۸۰ درجه‌ای برعکس کرد. اگر می‌خواهید با حال و هوای مسابقات یورو ۲۰۲۴ در کشور آلمان همزادپنداری کنید این گزارش را از دست ندهید.

مدیاسنتر؛ رویای ورزشگاه‌های ایران

در تمام ورزشگاه‌های مدرن دنیا در هر کشوری، در فاصله اندک از ورزشگاه‌ها یک ساختمان به اسم مدیا سنتر/مدیا هاب قرار دارد تا خبرنگارها بتوانند گزارش‌های خود را برای رسانه‌های خود ارسال کنند. مدیا سنتر سالنی چندطبقه است که این فرصت را به خبرنگارها و عکاس‌ها می‌دهد تا به دور از هیاهوی هواداری کار خود را پیش یا بعد از شروع مسابقه انجام دهند. پذیرایی از خبرنگاران نیز در این محدوده از سوی یوفا انجام می‌شود. نکته‌ای که برای خبرنگاران ورزشی در ایران کاملاً یک رویاست و آن‌ها تقریباً در تمام ورزشگاه‌های ایران با چنین مشکلی روبه‌رو هستند. اینترنت پرسرعت که هیچ، اینترنت معمولی هم در اغلب ورزشگاه‌های ایران با اختلال شدید مواجه می‌شود و خبرنگارها نمی‌توانند مطالب خود را به‌راحتی ارسال کنند.

ترکیه‌ای‌ها میزبان واقعی

تیم‌ملی ترکیه موفق شد با پیروزی مقابل جمهوری چک به دور یک‌هشتم پایانی یورو ۲۰۲۴ صعود کند. حدود شش میلیون ترکیه‌ای در کشور آلمان زندگی می‌کنند که اکثراً به صورت پناهندگی وارد این کشور شدند. یکی از نکات عجیب و قابل توجه این است که طبق اعلام رسمی سایت یوفا تا این لحظه ۱۳۵ هزار ترکیه‌ای از سه مسابقه این تیم در کشور آلمان در سه ورزشگاه مجزا دیدن کردند. این آمار درحالی‌است که تماشاگران آلمانی در سه مسابقه ۱۲۰ هزار نفر به‌صورت مجزا بودند. درواقع ترک‌ها میزبان واقعی یورو هستند که باعث شده شور و اشتیاق عجیبی قبل و بعد از هر مسابقه در کشور آلمان ایجاد شود.

در روزهایی که ترکیه بازی دارد، حتی قطارهای شهری نیز با تاخیر به مقصد می‌رسند چون هواداران ترکیه‌ای چنان زیاد هستند که با خودرو و پای پیاده، در خیابان‌ها شادی می‌کنند و بسیاری از سیستم‌های حمل‌ونقل شهری نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. وینچنزو مونتلای ایتالیایی که انتخاب مهدی تاج برای مربیگری تیم‌ملی ایران بود، حالا به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ترکیه رویاهای به‌مراتب بزرگتری دارد؛ ازجمله سرشاخ‌شدن با بزرگان اروپا. این تیم در مرحله یک‌هشتم پایانی با اتریشی مصاف خواهد کرد که موفق شد با پیروزی مقابل هلند، شگفتی‌ساز شود.

شب ترسناک وست‌فالن

قدیمی‌ها به ورزشگاه خانگی باشگاه دورتموند، وست‌فالن می‌گویند. حالا نام این ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک شده که میزبان دیدار حساس آلمان و دانمارک از مرحله یک‌هشتم پایانی نیز بود. مشاهدات عینی خبرنگار روزنامه هم‌میهن از این مسابقه حاکی از آن بود که طبق انتظار، با نظم خاصی هواداران فوتبال راهی ورزشگاه شدند. قطارها بدون یک‌ثانیه تاخیر از مبدأ حرکت و به مقصد می‌رسید. همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه در دقیقه ۳۴ مسابقه، صاعقه شدید و بعد از آن بارش باران باعث توقف بازی شد. بسیاری در ابتدا تصور کردند شدت باران باعث شده تا داور سریعاً بازیکنان را به رختکن بفرستد اما اطلاعات بالای داور مسابقه از قوانین آب‌وهوایی باعث شد تا بهترین و سریع‌ترین تصمیم را در لحظه بگیرد.

خبرنگار هم‌میهن در گفت‌وگو با گزارشگر شبکه ARD آلمان، دلیل قطع مسابقه را پرسید که با پاسخ این خبرنگار آلمانی همراه شد: «تعطیلی بازی آلمان و دانمارک در دقیقه ۳۴، به‌خاطر وجود قانون ٣٠-٣٠ در فوتبال و در موقع رعدوبرق بود. درواقع اگر فاصله نور و صدای رعدو‌برق کمتر از ٣٠ ثانیه در فضا باشد، داور موظف است بازی را قطع و بازیکنان را به فضای بسته بفرستد و تا ٣٠ دقیقه بعد از آخرین رعدوبرق می‌تواند بازی را آغاز کند. دلیل این تصمیم مهم داور، جلوگیری از صاعقه و خطر جانی برای بازیکنان درون زمین بود.»

بحران یا تمرین برای شرایط سخت؟

چنین اتفاقی بارها در ورزشگاه‌های شمالی ایران رخ داده بود که باعث اعتراض مربیان فوتبال شده بود که کیفیت زمین پاسخگوی ارائه‌ی یک بازی تماشاگرپسند نیست. تصور من به‌عنوان خبرنگار ایرانی نیز چنین بود که این بازی (آلمان و دانمارک) دیگر برگزار نمی‌شود و به روز دیگری موکول می‌شود، اما خبرنگاران آلمانی با قاطعیت گفتند اصلاً مشکل خاصی نیست و این بازی به راحتی بعد از ۳۰ دقیقه از سر گرفته خواهد شد. همین اتفاق نیز رخ داد و بعد از پایان ۳۰ دقیقه بحران شدید که حتی باعث شد برخی تماشاگران سکوهای خود را ترک کنند، داور سوت مجدد بازی را به‌صدا درآورد.

کیفیت زمین چمن ورزشگاه بدون تغییر، برای ادامه بازی فراهم شد و تمام ارکان مسابقه نیز به سر جای خود برگشتند تا مسابقه بدون مشکل ادامه یابد. سازماندهی ۸۰ هزار نفر بعد از پایان مسابقه، آن‌هم ساعت ۱۱ شب اگر با برنامه‌ریزی همراه نباشد، می‌تواند زمینه‌ساز یک بحران اجتماعی موقت در هر شهری باشد اما تعدد متروها، قطارها و دسترسی قابل‌ملاحظه برای این جمعیت باعث می‌شود تا در عرض کمتر از ۶۰ دقیقه کل این تماشاگرها از محیط ورزشگاه خارج شده باشند. نکته قابل‌توجه برخلاف فوتبال ایران این است که هواداران فوتبال در آلمان ترجیح می‌دهند با قطار به ورزشگاه بیایند تا اینکه سوخت بیشتری با خودروی شخصی مصرف کنند.

عکس: GettyImages

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی