| کد مطلب: ۱۱۰۴۳

منطقه زاهدان کمبود گاز مایع ندارد

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ‌در واکنش به گزارش ‌«سرگردانی در نقطه صفر مرزی» به نکاتی اشاره کرد که در ادامه عیناً منعکس می‌شود.

روزنامه هم‌میهن روز پنج‌شنبه، ۹ آذرماه سال جاری در گزارشی با عنوان «سرگردانی در نقطه صفر مرزی»  در گفت‌وگو با حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان و نیز احمدعلی تابان‌خواه، رئیس اتحادیه صنف نانوایان زابل ادعاهایی را مبنی بر قطعی و یا کاهش سهمیه نفت سفید مناطق روستایی و یا تأخیر در اعلام کالابرگ نفت سفید، خروج نانوائی‌های منطقه از چرخه کسب‌وکار به دلیل عدم دریافت گاز مایع و نیز عدم توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت منطقه مطرح کرده است که در این باره توضیحات زیر به نظر ضروری می‌رسد:

۱

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان از ابتدای سال 1402 در دومرحله (01/04/1402 و 29/06/1402) برای خانوارهایی که به گاز شهری دسترسی ندارند، کالابرگ نفت سفید اعلام کرده و از این طریق‌ به هر خانوار حدود600  (ششصد) لیتر نفت سفید جهت ذخیره‌سازی زمستانی اختصاص یافته است. ضمناً مانده سهمیه از سال قبل نیز به میزان 200(دویست) لیتر تا تاریخ 31/03/1402 دارای اعتبار بوده است.

۲

 

در مورد ادعای این نشریه مبنی بر تعطیلی نانوایی‌های استان به دلیل عدم دسترسی به گاز مایع و یا افزایش قیمت آن به اطلاع می‌رساند نظارت بر توزیع گاز مایع برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بوده و توزیع آن نیز توسط شرکت‌های موزع گاز مایع انجام می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها از درب پالایشگاه‌های چندگانه گاز مایع (‌ال‌پی‌جی) را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. از طرفی به نظر می‌رسد ادعاهای مطرح‌شده درباره عدم دسترسی نانوایی‌ها به گاز مایع موردنیاز مربوط به نانوایی‌های سنتی منطقه زاهدان و روستاهای اطراف است که مجوز فعالیت نداشته و بنابراین امکان ثبت‌نام در سامانه درخواست‌ فرآورده‌های نفتی (سدف) برای این صنف مقدور نیست، بنابراین لازم است که مالکان این نانوایی‌ها به سازمان متولی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) مراجعه کرده و پس از کسب مجوز فعالیت، نسبت به ثبت‌نام در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) اقدام کنند تا سوخت یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار گیرد. شایان ذکر است از نیمه آذرماه سال جاری به مدت دوماه، برابر هماهنگی‌های انجام شده در سطح استان، امکان دریافت گازمایع جهت نانوایی‌های سنتی فاقد شناسه صنفی از بستر سامانه سدف فراهم آمده است تا طی مهلت تعیین‌شده نسبت به اخذ پروانه صنفی اقدام نمایند.

۳

 

لازم به ذکر است شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تلاش کرده است تا نهایت حمایت از اقشار و صنوف مختلف و حتی خانوارهایی که به دلیل عدم اجرای لوله‌کشی داخلی به شبکه گاز شهری دسترسی ندارند، به عمل آورده و با درجه گزینه «من در شرایط ویژه هستم» گاز مایع موردنیاز این اقشار را نیز تا ساماندهی نهایی تامین کند. این اقدام در شرایطی اتفاق افتاده است که طبق مصوبه قانون بودجه سال 1402 مجلس شورای اسلامی این شرکت مکلف است گاز مایع را تنها در بستر سامانه الکترونیکی توزیع کرده و گاز مایع یارانه‌ای را تنها در اختیار خانوار و صنوف بدون دسترسی به گاز شهری بگذارد و در چنین شرایطی در صورت تایید اشخاص در سامانه از سوی وزارت صمت، این شرکت نسبت به توزیع گاز مایع یارانه‌ای اقدام خواهد کرد.

۴

 

همچنین درباره انتقاد این گزارش درباره کمبود و محدودیت گاز مایع در منطقه زاهدان، قابل ذکر است که سه شرکت پرسی ایران گاز، اتان گاز و الیاس گاز عمده توزیع گاز مایع در منطقه زاهدان را برعهده دارند که بیش از 80 درصد توزیع برعهده شرکت پرسی ایران گاز است و هیچ کمبودی در این باره وجود ندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گاز مایع موردنیاز را به هر میزان در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهد داد. اما متاسفانه موارد استفاده از گاز مایع به‌عنوان سوخت خودروها و نیز به‌عنوان گرمایش در بخاری‌های گازی مواردی خارج از عرف و خطر‌آفرین است که در این منطقه آمار آن به وفور افزایش یافته است. در پایان خاطرنشان می‌سازد هم‌اکنون توزیع سیلندرهای گاز مایع از بستر سامانه سدف در سطح شهرستان زاهدان از طریق 5 باب تأسیسات سیلندرپرکنی با ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از 1600 تن انجام می‌شود و هیچ‌گونه کمبودی در این خصوص وجود ندارد. ضمناً توزیع گاز مایع درمنطقه زاهدان در هشت‌ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14درصد افزایش داشته است.

 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی