| کد مطلب: ۱۵۲۶

برخورد امنیتی با سطل‌های تهران

برخورد امنیتی با سطل‌های تهران

در جلسه دیروز شورای شهر بررسی شد:

در جلسه دیروز شورای شهر بررسی شد:

نخستین بار نیست که در تهران و شهرهای دیگر تجمعات اعتراضی برگزار می‌شود و در اکثر این تجمعات برخی معترضان بنا به دلایل مختلف مخازن زباله‌ها را آتش می‌زنند. اما این اولین بار است که شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری مخازن زباله آن‌هم به صورت نامحسوس کرده است. آن‌طور که مدیران شهری اعلام می‌کنند شورای تامین استان دستور جمع‌آوری مخازن زباله را ابلاغ کرده است. دستوری که امنیتی بوده و توجهی به نظافت شهر نداشته است.

مدتی است که در برخی از خیابان‌های شهر خبری از مخازن زباله نیست و زباله‌ها بلاتکلیف روی زمین مانده‌اند؛ مساله‌ای که علاوه بر نمای نامناسب شهری باعث ایجاد آلودگی در سطح شهر شده است. روز گذشته نیز شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر حاضر شد و در ارتباط با جمع‌آوری مخازن زباله در برخی نقاط شهر توضیحاتی در جمع خبرنگاران ارائه کرد. او علت این اقدام را استفاده معترضان از مخازن زباله برای ایجاد راه‌بندان عنوان کرد و گفت:«تمهید شد که در معابر اصلی در برخی نقاط شهر، این مخازن به صورت موقت جمع‌آوری شود ولی به صورتی جدید قطعا در حوزه جمع‌آوری زباله‌ها از آنها استفاده خواهد شد.» زاکانی ناجوانمردانه‌ترین وجه این اتفاقات را وارد کردن خسارت به اموال عمومی ارزیابی کرد و ادامه داد:«لیست همه خسارت‌های وارده به قوه قضائیه ارسال خواهد شد تا از این طریق حقوق شهر ایفا شود.» زاکانی پیش‌تر نگران از آتش زدن بالغ بر ۶۰۰ مخزن زباله در حوادث اخیر گفته بود:«این اقدام در راستای عدم استفاده از مخازن برای ایجاد راه‌بندان و مدیریت رفت‌وآمد انجام شده است.» در بیشتر اعتراضاتی که در سال‌های اخیر رخ داده است، معترضان برای پناه گرفتن، ایجاد سدی آتشین بین خود و نیروهای ضدشورش، مقابله با گاز اشک‌آور و دلایلی از این دست، مخازن زباله را به آتش می‌کشیدند. آن سال‌ها مخازن زباله از جنس پلاستیک فشرده بود و با آتشی که معترضان به دامان مخازن زباله شهرداری می‌انداختند به سرعت از بین می‌رفت. شاید به همین دلیل بود که در دوره حضور قالیباف در شهرداری پایتخت مخازن زباله فلزی شدند تا هزینه کمتری به شهر وارد شود.

شورای تامین دستور داد

سال 1398، افزایش قیمت بنزین و فشارهای اقتصادی آنقدر بر گُرده مردم سنگینی کرد که اعتراضات سراسری را در پی داشت. مردم می‌دانستند با گران شدن بنزین گرانی‌های افسارگسیخته در راه است، برای همین اعتراضات خود را به کف خیابان آوردند. در آن مقطع معترضان مخازن فلزی را به آتش کشیدند، اما سطل‌های زباله از سطح شهر جمع‌آوری نشد و شهرداری مدام سطل‌های زباله جدید جایگزین می‌کرد. اما در اعتراضات اخیر که بعد از مرگ مهسا امینی آغاز شد، عکس و خبری با تیتر «شهرداری، مخازن زباله را جمع کرد!» منتشر شد. هم‌میهن در این خبر نوشت: «در چند شب گذشته تجمعاتی در اعتراض به درگذشت مهسا امینی در سراسر کشور صورت گرفت. تهران نیز از این قاعده مسثتنی نبود. در این تجمعات سطل‌های زباله را هم آتش زدند. معترضان آن را برای مقابله با گاز اشک‌آوری می‌دانند که نیروی امنیتی شلیک می‌کند. شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری سطل‌های زباله کرد. به گفته یکی از کارمندان شهرداری قیمت این مخازن زباله پنج میلیون تومان است و پس از آنکه معترضان آن را آتش می‌زنند، به دلیل کیفیت بد این مخازن اسقاط می‌شود و شهرداری مجبور است آن را تعویض کند. به همین دلیل در مناطقی که تجمعات صورت می‌گیرد، جمع‌آوری سطل‌های آهنی زباله در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.»

پس از انتشار این خبر و گذشت زمان، چهار روز پیش حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری در گفت‌وگو با اکو به این موضوع واکنش نشان داده و تاکید کرد: «این موضوع دلایل امنیتی دارد. وقتی مجموعه امنیتی اعلام کنند که باید مخازن را جمع‌آوری کنید ما به عنوان شهرداری انجام می‌دهیم. شورای تامین دراین خصوص تصمیم‌گیری کرده و شهرداری براساس تصمیمات شورای تأمین حرکت می‌کند.» او درباره بازگشت مخازن زباله به شهر هم توضیحاتی داده و گفت: «شهرداری دخالتی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد و تنها مجری تصمیمات است.» گفتنی است؛ شورای تامین استان نهاد پایین‌دستی شورای امنیت کشور در سطح استانی است که استاندار، ریاست آن بر عهده دارد و مسئولان شش نهاد دیگر نیز اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری نودوششمین جلسه پارلمان شهری پایتخت درباره جمع‌آوری مخازن زباله از سطح شهر به خبرنگاران، گفت: «تهیه مجدد این مخازن زمان می‌برد؛ هرچند هزینه هر مخزن نیز ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. وقتی این مخازن آتش زده می‌شود، چاره‌ای جز جمع‌آوری نیست. این جمع‌آوری مخازن در تمام مناطق شهر نیست و تنها در برخی نقاط است. برنامه‌ریزی برای شیوه جدید جمع‌آوری زباله انجام شده که البته این اقدام ارتباطی با جریانات اخیر ندارد و در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.»

فلسفه جمع‌آوری مخازن را نمی‌دانم!

ناصر امانی، عضو کنونی شورای شهر تهران و معاون قالیباف در گذشته و دوره چهارم مدیریت شهری تهران، در جریان اعتراضات سال 88 و آتش زدن سطل‌های زباله و تغییر جنس مخازن زباله از پلاستیکی به فلزی قرار داشت. او درباره جمع‌آوری مخازن زباله در این دوره از اعتراضات تهران به هم‌میهن تاکید کرد: «من اطلاع کاملی از علت این اقدام ندارم. اما معاون امور مناطق شهرداری در گفت‌وگویی گفته براساس مصوبه شورای تامین استان و شهرستان این اقدام صورت گرفته است. آنها تصمیم گرفتند و به ما ابلاغ کردند، ما هم اجرا کردیم. من اینطور شنیدم.» او در پاسخ به این سوال که در سال 88 که مخازن پلاستیکی بودند و هزینه بیشتری به شهر تحمیل می‌شد، این دستور از شورای تامین استان ابلاغ شد یا خیر؟ بیان کرد: «این موضوع را به خاطر نمی‌آورم، اما شما درست می‌گویید در آن زمان مخازن پلاستیکی بود و آنها را آتش می‌زدند. به دلیل تکرار نشدن این موضوع و حفظ اموال عمومی مخازن فلزی شدند. البته تنها عامل فلزی شدن مخازن، آتش زدن‌شان نبود، بلکه بعضی از این کارگران پیمانکاران در تخلیه زباله‌ها این مخازن را به زمین می‌زدند و آنها می‌شکستند و به شهر هزینه تحمیل می‌شد. تمام این عوامل باعث شد که مخازن از پلاستیکی به فلزی تبدیل شد.» ناصر امانی معتقد است: «در این دوره، معاون امور مناطق گفته که اقدام‌شان براساس مصوبه و دستوری بوده که شهرداری در رابطه با این اقدام صورت داده، اما فلسفه آن را نمی‌دانم.»

اعتراضات این‌بار گسترده‌تر است؟!

سال‌های 1388 و 1398 این دستور صادر نشده است. به گفته برخی از اعضای شورای شهر دوره گذشته (شورای پنجم شهر تهران) اگر شورای تامین استان اصلاح‌طلبان چنین دستوری را به شهرداری می‌دادند، آنها مطلع می‌شدند اما در جریان چنین دستوری نیستند. در حقیقت آنها اذعان دارند که چنین دستوری از سوی شورای تامین استان به شهرداری ابلاغ نشده است.

سیدآرش حسینی‌میلانی، عضو سابق کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در سال 98 دستور جمع‌آوری مخازن زباله صادر شده یا خیر؟ به هم‌میهن گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم چنین دستوری ابلاغ نشده بود. البته دوره زمانی که بحران شکل می‌گیرد هم مهم است. در آن سال (98) این موضوع در مقطعی کوتاه بود و در محدوده خاصی از تهران رخ داد و وسیع نبود. شاید به این دلیل است که در آن سال تصمیم‌گیران ترجیح دادند مخازن زباله جمع‌آوری نشود و اصلا چنین موضوعی مطرح نشد که در افکار عمومی مساله ایجاد کند. شرایط با آن زمان قابل مقایسه نیست!»

به گفته معاون زاکانی شهردار تهران، شهرداری پایتخت مجبور به جمع‌آوری مخازن زباله شده است اما جالب اینجاست که برخی از این مخازن جمع‌آوری شده و مخازنی که همیشه به آتش کشیده می‌شوند هنوز در جای خود پابرجا هستند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی