| کد مطلب: ۴۷۶۳

ورود دولت به بحران مسمومیت

بررسی دستور رئیس جمهوری و اظهارات وزیر کشور درباره حملات بیولوژیک به دانش آموزان

بررسی دستور رئیس جمهوری و اظهارات وزیر کشور درباره حملات بیولوژیک به دانش آموزان

موضوع مسمومیت دانش‌آموزان دختر از قم و بروجرد به شهرهای کرمانشاه، ‌اردبیل، البرز و پایتخت رسید. وزارت بهداشت تا‌کنون در این‌باره آماری ارائه نداده اما سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره مسمومیت در مدارس قم و بروجرد گزارشی تکان‌دهنده ارائه داده است. گسترش دامنه این حوادث در حالی است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور مدت‌هاست به این موضوع ورود کرده‌اند. سریال مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس به نظر می‌رسد بنای پایان گرفتن ندارد و هر روز نیز دامنه آن گسترده‌تر می‌شود. ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان از سه ماه پیش و از قم شروع شد. مسمومیت‌هایی که البته بیش از همه دانش‌آموزان دختر دبیرستانی را نشانه گرفته بود. وخامت شرایط به حدی بود که والدین در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. 18 بهمن‌ماه بود که احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم در مجلس از ورود دستگاه‌های امنیتی به این ماجرا خبر داد. با این حال موج مسمومیت‌ها در مدارس ادامه داشت و دامنه آن به بروجرد کشیده شد. برخی آمار حکایت از مسمومیت 107 دانش‌آموز در بروجرد داشت که ساعاتی بعد از انتشار آن تکذیب شد. محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور در واکنش به وقایع نگران‌کننده در مدارس دو شهر قم و بروجرد روز هشتم اسفند‌ماه گفت: «از همان روز اول، دادستانی قم و بروجرد ورود کردند و همچنین دستگاه قضائی کشور، اطلاعات و آموزش و پرورش و دانشکده علوم پزشکی ورود کرده‌اند. آزمایشات انجام‌شده، اگرچه احتمالاتی وجود دارد اما نمی‌شود بر اساس احتمالات تصمیم‌گیری کرد.» با وجود پیگیری‌های دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی اما ورود موج مسمومیت به مدارس تهران، البرز،‌ اردبیل،‌کرمانشاه و اصفهان این آتش را شعله‌ورتر کرد. روز گذشته چهارشنبه 10 اسفند‌ماه، علی محبوبی‌پور، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل از مسمومیت دانش‌آموزان دختر در هشت مدرسه دین و دانش، طیبه، سما، عفاف، خلبان ذاکر، بهاران، معراج شاهد، دادمان، فرزانگان 2 و اندیشه این شهر خبر داد. به گفته محبی‌پور، دانش‌آموزان با استشمام بوی نامطبوع، احساس سوزش در گلو و سستی داشتند و به مراکز درمانی انتقال یافتند. او تعداد دانش‌آموزان دچار مسمومیت را 108 نفر اعلام کرد و از بازگشت شرایط جسمی آنها به حالت عادی خبر داد. در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، صبح روز گذشته اخباری مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در دبیرستان‌های دخترانه‌ 13 آبان، هاجر، یارجانی، امت، عصمت، امام حسن، مدرس، زراوند، جاجرودی، مهدیه در تهران منتشر شد. ماجرای مسمومیت‌ها اما به استان البرز هم رسید و تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه رضوان در شهرک ارم فردیس با مسمومیت مواجه و به بیمارستان کوثر کرج منتقل شدند. حال این دانش‌آموزان نیز خوشبختانه خوب اعلام شده است.

ماجرای مسمومیت مشکوک این روزها رد پای شوم خود را در مدارس کرمانشاه نیز بر جای گذاشت که قربانی یکی از مدارس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بودند و به علت مسمومیت و استنشاق گاز اشک‌آور به بیمارستان منتقل شدند. حال این کودکان نیز مساعد اعلام شده است. نام دو مدرسه‌ای که در کرمانشاه دانش‌آموزان آن دچار مسمومیت شده‌اند مدارس دخترانه مصباح و آیت‌الله عنوان شده است. روز گذشته همچنین تصاویری از حضور اورژانس در مدرسه‌ای در شاهین‌شهراصفهان و انتقال دانش‌آموزان به بیمارستان منتشر شد‌. با این حال مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش اصفهان علت این ماجرا را رفتار یکی از دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: «ظهر امروز در دبیرستان دخترانه ۲۲ بهمن شاهین‌شهر، دانش‌آموزی به‌وسیله اسپری فضای کلاس را آلوده می‌کند و بلافاصله با پیگیری عوامل مدرسه دانش‌آموز ذکرشده شناسایی شده و هفت نفر از دانش‌آموزان که مشکلات کمی پیدا کرده بودند توسط اورژانس به بیمارستان انتقال پیدا می‌کنند.» با این حال اخباری از مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه دانشگاه صنعتی در اصفهان نیز گزارش شده است.

واکنش نمایندگان مجلس به سریال مسمومیت‌ها

به‌دنبال تسلسل این حوادث همایون سامه نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وقایع رخ‌داده در قم و بروجرد را عمدی خواند و یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در نشست خبری اعلام کرد: «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان دختر در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.» علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اما روز هشتم اسفند‌ماه خبر مهم‌تری را اعلام کرد، او گفت: «بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که گاز (N2) در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشرشده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی براثر این مسمومیت نداشته‌ایم. هفته آینده رئیس شورای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی دعوت شده‌اند تا نتایج بررسی‌های خود در این رابطه را بیان کنند.» جلال رشیدی‌کوچی، دیگر نماینده مجلس نیز این ماجرا را دارای ابعاد امنیتی خواند و تاکید کرد: «نهادهای امنیتی به سرنخ‌هایی رسیده‌اند اما از لحاظ ابعاد امنیتی این اطلاعات را رسانه‌ای نکرده‌اند.» حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی و نزدیک به جبهه پایداری نیز این ماجرا را از بعد دیگری مورد توجه قرار داد و گفت: «ابهام بسیار وجود دارد! اصلا چرا فقط دختران را انتخاب می‌کنند؟ این سوال مهمی است و نشان می‌دهد نقشه‌ای وجود دارد و به‌دنبال سناریو هستند. چرا به مدارس پسرانه نمی‌روند؟ چرا فقط دختران دانش‌آموز را انتخاب می‌کنند؟! به نظرم این طراحی برای سناریو بزرگتر روزهای بعد است که بگویند اینها با تحصیل و حقوق زنان مخالف هستند.»

آمارهای ضد و نقیض از دانش‌آموزان مسموم‌شده

درحالیکه شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مسموم شدن حدود ۹۰۰ دانش‌آموز در استان‌های مختلف کشور خبر داده است اما زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت درخصوص آمار دانش‌آموزان مسموم‌شده گفته است: «تا هشتم اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که امروز در جلسه مطرح شد از دوم تا نهم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.» با این حال وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت آمار دقیقی در این‌باره ارائه نداده‌اند.

دستور ویژه رئیس‌جمهوری

واکنش شدید جامعه نسبت به این ماجرا و تنش و نگرانی برای سلامت دانش‌آموزان سرانجام باعث شد که پس از سه ماه رئیس‌جمهور به موضوع ورود کند. او روز گذشته به احمد وحیدی، ‌وزیر کشور ماموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر‌چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. او تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

دستگیری در این رابطه نداشته‌ایم

اما و اگرها درباره علت و ریشه این ماجرا ادامه داشته و خبری مبنی بر ارتباط این ماجرا با گروه تندروی هزاره‌گرا منتشر شد. ادعایی که البته مورد تکذیب قرار گرفت. با این حال سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی اعلام کرده است که هنوز فردی در این پرونده دستگیر نشده و پلیس درحال شناسایی مظنونین احتمالی است. صحبتی که مورد تایید احمد وحیدی، وزیر کشور نیز قرار گرفت.
بعد از ماموریت ویژه وزیر کشور برای رسیدگی به ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، وحیدی در نشست خبری روز گذشته خود گفت: «پیرو حوادث اخیر در مورد مسمومیت دانش‌آموزان، در خدمت برخی مسئولان بودیم. درصد بالایی از آنچه که تحت عنوان عارضه مطرح شده بود بالای نود درصد مربوط به عوامل خارجی نبوده است و بیشتر نگرانی‌هایی که بوده، بر اثر طرح این موضوع پیش آمده است. کسانی هم که علایمی مثل سردرد داشتند و به بیمارستان رفتند غالب آنها در ساعات اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند و تعدادی نیز حدود ۱۰ نفر که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند برای حصول اطمینان خاطر بیشتر، زمان بیشتری در بیمارستان نگه داشته و پس از آن مرخص شدند.» وحیدی در مورد عوامل این ماجرا بیان کرد: «بر اساس بررسی‌ها عامل خاصی را هنوز پیدا نکرده‌ایم که بگوییم ماده خاصی بوده که در نتیجه آن چنین اتفاقاتی افتاده است. در مورد اینکه ماجراجویی شخصی یا داخلی بوده است معلوم کردن عوامل موثر از بیرون مدرسه تحت بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی است که نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر قطعی کرد. مواردی هم پیدا نشده است تا براساس آن بتوانیم قاطعانه بگوییم عامل مشخصی باعث این اتفاق شده است. ولی همچنان دستگاه‌های اطلاعاتی در حال کار هستند. دشمنان ما خیلی علاقه داشتند و دارند که کشور را با عملیات‌های مختلف دچار مشکل کنند. این‌بار هم خباثت خودشان را نشان دادند تا با روح و روان عزیزان و دلبندان ما بازی کنند و آنها را دچار‌هراس کنند. این مسئله را در رسانه‌های خارجی و گروه‌های مزدور می‌بینم.»
او افزود: «برخی هم بعضاً موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که قرین به صحت نیست. چون اطلاعات دقیقی ندارند. این افراد اظهار‌نظرهای متفاوتی می‌کنند که باید مراقبت کنند و بی‌جهت هراس‌افکنی نکنند. نباید دانش‌آموزان عزیز ما را دچار نگرانی کنند. باید از این مسئله مراقبت کرد. به‌هرحال کار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در حال پیگیری است. وزیر آموزش و پرورش کاملا در میدان هستند و وزارت بهداشت کار را دنبال می‌کنند. سایر دستگاه‌ها مثل پدافند غیر‌عامل نیز در میدان هستند. ان‌شاالله جزئیات جدید هم اگر مشخص شد اطلاع‌رسانی می‌شود. باید از هراس‌افکنی و یا تلاش برای تعطیلی مدارس که بیگانگان مایلند،‌ پرهیز شود. همه مسائل توسط دوستان اطلاعاتی ما و افراد تخصصی ما دنبال می‌شود تا به جزئیات بیشتری دست یابند و به اطلاع ملت برسانند.»
وزیر کشور در مورد ادعاها در مورد دستگیری‌ها در این موضوع گفت: «نه، خبرهای مختلفی در این موضوع داده می‌شود که کذب هستند. در برخی از این اخبار گفته شد که یکی از دانش‌آموزان فلج شده که چنین چیزی صحت ندارد. تا حالا در این رابطه دستگیری نداشته‌ایم ولی دستگاه‌های اطلاعاتی دنبال می‌کنند و در صورت شناسایی افراد موثر به اطلاع ملت می‌رسد ولی چنین سرنخی نداریم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی