| کد مطلب: ۱۸۴۹

انتصاب ابهام‌برانگیز معاون سیاسی در بسیج شهرداری

انتصاب ابهام‌برانگیز معاون سیاسی در بسیج شهرداری

سیدحسن رسولی/ عضو سابق شورای شهر تهران:ورود بسیج به سیاست ممنوع است

سیدحسن رسولی/ عضو سابق شورای شهر تهران:ورود بسیج به سیاست ممنوع است

دو روز پیش خبری مبنی بر انتصاب معاونت سیاسی بسیج شهرداری تهران منتشر شد. طی این خبر نعمت‌الله صابری‌نیا نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج شهرداری تهران، طی حکمی حسن لطفی را به عنوان معاون سیاسی سازمان بسیج شهرداری تهران منصوب کرد. با این انتصاب این سوال ایجاد شد که بسیج شهرداری تهران چرا نیاز به معاونت سیاسی دارد؟ مگر بسیج شهرداری، استانداری تهران است یا وزارت کشور؟ چرا مانند زیرمجموعه دولت عمل می‌کند؟ ناصر امانی، رئیس کمیته نیروی انسانی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال به خبرنگار هم‌میهن گفت: «ظاهرا در سازمان بسیج شهرداری تهران، حوزه نمایندگی ولی‌فقیه وجود دارد که این حوزه چند معاونت دارد و یکی از آنها معاونت سیاسی است که احتمالا در حوزه بسیج فعالیت می‌کند.»

او در پاسخ به این سوال که وظیفه و مسئولیت معاونت سیاسی بسیج شهرداری تهران چیست؟ تاکید کرد: «من هم نمی‌دانم و اخیرا عنوان این حکم را دیدم. به نظر می‌آید این معاونت وظیفه تحلیل، توجیه و هدایت سیاسی اعضای بسیج شهرداری را بر عهده دارد.»

شهردار تهران هنوز دنبال دولت است؟

معاونت‌های سیاسی بیشتر در دولت فعال است و به نظر می‌رسد علیرضا زاکانی، شهردار تهران هنوز از حال و هوای ریاست‌جمهوری بیرون نیامده و سودای ریاست‌جمهوری حتی با ورود به حوزه‌های اجتماعی، مسکن و... هم فروکش نکرده است. شاید به همین دلیل است که شخصا در جلسه رای‌گیری و دو جلسه بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران در شورای شهر تهران حاضر شد و تمام‌قد از این سازمان دفاع کرد؛ سازمانی که پربیراه نیست اگر آن را تشکیل دولتی کوچک در شهرداری تهران بنامیم. چرا که صادرات و واردات (وزارت صمت)، استقراض از بانک‌های خارجی (بانک مرکزی)، دیپلماسی خارجی (وزارت امور خارجه) و... در دل این سازمان گنجانده‌اند. ناصر امانی درباره فعالیت این سازمان به خبرنگار ما گفت: «ما از فربه بودن این سازمان کاستیم. در حقیقت با اصلاحاتی که انجام دادیم، حداکثر اختیاراتی که در نظر گرفته بودند و باعث ایجاد تداخل با سایر سازمان‌ها و معاونت‌ها می‌شد را از این سازمان سلب کردیم. از سوی دیگر وظایف و اختیارات این سازمان را محدود به حوزه مدیریت شهری و شهرداری تهران کردیم.»

او با تاکید بر اینکه در واقع سعی کردیم حداکثر اختیار را تعدیل کنیم، افزود: «ولی در این امر کامل موفق نبودیم و به نظر می‌رسد اگر متن مصوب اجرایی شود، حتما با برخی از سایر معاونت‌ها و سازمان فناوری تداخل خواهد داشت.»

حسن رسولی، رئیس سابق کمیته نیروی انسانی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در زمان اصلاح‌طلبان پست سازمانی معاونت سیاسی در بسیج شهرداری وجود داشت؟ تاکید کرد: «من طی چهار سالی که عضو شورای شهر تهران بودم و دو مسئول بسیج جابه‌جا شدند، درباره چنین پست سازمانی چیزی نشنیدم. با این وجود نمی‌دانم این پست جدید است یا قدیمی، چون انتصابات در بسیج شهرداری با نیروی مقاومت بسیج است ولی من به عنوان خزانه‌دار و مسئول کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران در کمیسیون برنامه و بودجه طی چهار سال چنین عنوان سازمانی و مدیریتی به گوشم نخورده است.»

او در پاسخ به این سوال که در شهرداری که یک نهاد عمومی و خدماتی است، آیا بسیج نیازی به چنین پست سازمانی دارد؟ گفت: «براساس وصیت‌نامه حضرت‌امام(ره) سپاه، بسیج و کل نیروهای مسلح از ورود به احزاب و دسته‌های سیاسی منع شده‌اند. وقتی در سطح بالای سپاه و بسیج چنین فتوایی از حضرت امام(ره) وجود دارد، -که سند آن موجود است - استفاده از این عناوین آن‌هم در یک نهاد عمومی غیردولتی غیرمتعارف است. شهرداری تهران نهاد دولتی نیست، بلکه یک نهاد غیردولتی، فرهنگی، خدماتی و عمرانی است که نباید نسبتی با سیاست داشته باشد.»

رسولی با اشاره به اینکه شهرداری و مدیران شهری نباید وارد سیاست شوند، تاکید کرد: «بارها در شورای شهر سابق تهران در این مورد گفته‌ام که در مقاطعی شهرداران وقت برای پروژه‌های سیاسی سوءاستفاده‌هایی از امکانات شهرداری کردند و به‌نوعی بدون اجازه از جیب شهروندان تهرانی برداشت ‌کردند. به نظر من این عنوان (معاون سیاسی بسیج شهرداری تهران) غیرمتعارف به نظر می‌رسد.»

براساس این گزارش؛ بیشترین فعالیت حسن لطفی در حوزه خبررسانی بوده و دبیرکل جبهه حامیان قانون، مدیر پایگاه خبری تهران جدید، مدیر پایگاه خبری اخبار مجلس در رزومه او ثبت شده است. او ریاست شورای سیاستگذاری مدیران متخصص شهر تهران را هم بر عهده دارد که در انتخابات دوره ششم مدیریت شهری لیستی منتشر کرد که خود سرلیست بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی