| کد مطلب: ۲۵۷۷

سیاستمداران

سیاستمداران

عملیات در سوریه و عراق آغاز شده بازگشت کاسترو به خیابان‌های مسکو ارتقاء روابط آمریکا با فلسطین

recep tayyip erdoğan

عملیات در سوریه و عراق آغاز شده

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه و عراق تازه آغاز کار است و آنکارا مصمم به تامین امنیت مرزهای خود است. آنکارا روز یکشنبه یک عملیات هوایی علیه شاخه سوری حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال سوریه انجام داد؛ حملاتی به شهر کوبانی و همچنین در شمال عراق گزارش شد. اردوغان در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که این کشور «در صورت صلاحدید» عملیات زمینی را در سوریه آغاز خواهد کرد. اردوغان تاکید کرد: «عملیات ما با هواپیما، توپخانه و UCAV (هواپیماهای جنگی بدون سرنشین) تازه آغاز شده است. ما با عملیات زمینی در مناسب‌ترین زمان، تروریست‌ها را به سختی شکست خواهیم داد و اقداماتی اتخاذ خواهیم کرد که وحدت و امنیت هر دو کشور سوریه و ترکیه را تضمین می‌کند. ترکیه به وعده‌های خود در خصوص مرزهای سوریه وفادار مانده است و اگر طرفین ما نتوانند الزامات توافق را انجام دهند، ما حق داریم از خود مراقبت کنیم.»

putin

بازگشت کاسترو به خیابان‌های مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه با همتای کوبایی خود در مسکو دیدار کرد، جایی که این دو از بنای یادبود فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا رونمایی کردند و دوستی سنتی بین کشورهای تحریم‌شده خود را ستودند. پوتین پس از رونمایی از مجسمه فیدل کاسترو که او را رفیق خطاب کرد، گفت: «اتحاد جماهیر شوروی و روسیه همیشه از مردم کوبا در مبارزات‌شان برای استقلال و خودمختاری حمایت کرده‌اند و همچنان از آنها حمایت می‌کنند.» میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا هم گفت: «روسیه همیشه می‌تواند روی کوبا حساب کند.» و یکی از دلایل این پیوند قوی این است که مسکو دشمن دشمن کوباست. او گفت: «روسیه و کوبا هر دو مشمول تحریم‌هایی هستند که از یک دشمن، یعنی امپراتوری یانکی‌ها سرچشمه می‌گیرد.» ولادیمیر پوتین، در این مراسم به ذکر خاطرات خود از رهبر انقلاب کوبا، فیدل کاسترو که بارها با وی ملاقات کرده بود، پرداخت و گفت که او همواره تحت تأثیر تفکر عمیق کاسترو در شرایط حساس جهانی قرار داشته است.

Hadi Amr

ارتقاء روابط آمریکا با فلسطین

دولت آمریکا روابطش را با فلسطین ارتقا داده و نماینده ویژه در امور فلسطین انتخاب کرد. مقامات ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم گرفت، دیپلمات آمریکایی، هادی عمرو را به عنوان نماینده ویژه در امور فلسطین تعیین کند. کاخ سفید، کنگره را در جریان این تصمیم قرار داده که هدف از آن ارتقای سطح روابط میان واشنگتن و تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه تداوم بسته شدن کنسولگری آمریکا در قدس از سال ۲۰۱۹ است، اقدامی که نشان‌دهنده نگرانی شدید واشنگتن از اوضاع کرانه باختری است. وزارت خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد عمرو که تاکنون معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور فلسطین و رژیم صهیونیستی بود، مسئول روابط ایالات متحده با تشکیلات خودگردان و ملت فلسطین خواهد بود. این اولین بار است که ایالات‌متحده یک نماینده ویژه در وزارت خارجه آمریکا را برای تعامل ویژه با طرف فلسطینی تعیین می‌کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی