| کد مطلب: ۱۲۳۴

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

alaie hosein2

از سرگیری صادرات به عراق

از ۱۴شهریورماه براساس اعلام کشور عراق به دلیل ظرفیت محدود گمرکات این کشور در پذیرش همزمان کامیون‌های تجاری و زائران اربعین حسینی، واردات کالا از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تا ۲۶شهریور ممنوع اعلام شد. دراین‌باره نایب شهلاعموری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «صادرات کالای غیرنفتی به عراق از مرز چذابه از سر گرفته شده و این مرز به روی تجار و صادرکنندگان باز است.» از تاریخ ۱۴شهریورماه امسال، کشور عراق اعلام کرد به دلیل ظرفیت محدود گمرکات این کشور در پذیرش همزمان کامیون‌های تجاری و زائران اربعین حسینی، امکان واردات کالا را ندارد و مرزهای تجاری شلمچه و چذابه بر روی تجار بسته شد. اکنون پس از گذشت دو هفته از توقف روند صادرات، با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی اتاق بازرگانی اهواز و دیگر مسئولان استانی و همچنین رایزنی‌های انجام‌شده با طرف عراقی، صادرات از مرز چذابه از سرگرفته شده است.

foroozan hasan

اثر فساد اداری بر کسب‌و کارها

فعالان و بنگاه‌های اقتصادی با چالش‌های متعددی در روند تولیدات خود مواجه هستند. به‌طوری که چالش‌های موجود باعث شده است که انتظارات نسبت به آینده منفی شود. به اعتقاد ناظران یکی از چالش‌های اثرگذار فساد اداری است که سایه خود را بر محیط کسب و کار انداخته است. حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون قضایی و مبارزه با فساد اقتصادی اتاق تهران اظهار داشت: «چه نهادی بر خروج سرمایه 11هزار نفری که از ایران سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند، نظارت کرد؟ سرمایه‌های نقدی و سرمایه‌های انسانی کشور هر ساله با روند تندتری در حال خروج از کشور هستند. هر ساله میزان فساد اداری در کشورها سنجیده و اطلاع‌رسانی می‌شود و از سوی دیگر دولت‌ها تلاش می‌کنند که با آیتم‌هایی این فساد را تقلیل بدهند.» واقعیت این است که در دو دهه گذشته، فساد اداری در ایران گسترده شده و از سوی دیگر شیوه اطلاع‌رسانی آن همراه با موضوعات سیاسی و محکوم کردن گروه سیاسی بوده است.

Moodsavi

آثار عضویت در شانگهای

امروزه در دنیا معاهده‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. ایران با آغاز دور جدید همکاری با سازمان همکاری‌ شانگهای گام موثری در این زمینه برداشته است. در این باره، سیدمصطفی موسوی، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای باعث توسعه تجارت و رشد اقتصادی می‌شود، گفت: «با توجه به اینکه ایران مسیری ترانزیتی برای رسیدن به غرب محسوب می‌شود، رونق آن ازنظر اقتصادی برای کشور گره‌گشا خواهد بود. با افزایش مناقشات روسیه و اوکراین، اقبال این کشور نسبت به بهره‌مندی از ظرفیت‌های ایران بیش از گذشته است.» وی با تاکید بر اینکه بهره‌مندی روسیه از مسیر ایران، اقتصاد کشور را شکوفا می‌کند، تصریح کرد: «پیمان شانگهای در آغاز یک توافق سیاسی بود و ایجاد امنیت در این کشورها موجب گسترش فعالیت‌های اقتصادی نیز می‌شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی