| کد مطلب: ۴۶۱۹

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

اصلاح خرید گندم؛ به‌زودی بی‌توجهی بانک‌ها به نهضت مسکن عدم امکان عرضه بنزین در بورس

imani aligholi

اصلاح خرید گندم؛ به‌زودی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم به‌زودی در شورای قیمت‌گذاری بازنگری می‌شود. علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: «بنابر مکاتبه‌ای که با کمیسیون کشاورزی مبنی بر آنالیز هزینه‌های تولید و شورای قیمت‌گذاری داشتیم، اصلاح قیمت خرید در دستور کار شورا قرار می‌گیرد تا پس از بررسی در کمیته‌های کارشناسی، نرخ منطقی متناسب با هزینه‌های تولید اعلام شود.» او افزود: «گرچه در ابتدای فصل، کشاورزان با مشکل تأمین کود روبه‌رو بودند، اما با تلاش‌های شرکت خدمات حمایتی، کود را از بنادر به‌صورت فله‌ای به استان‌ها آوردند و اکنون هم در بحث کود سرک هیچ مشکلی نداریم به‌طوری‌که به ازای هر هکتار ۳۰۰ کیلو کود توزیع می‌شود. هم‌اکنون وضعیت مزارع گندم در جنوب، برخی مناطق غربی و قسمت‌های شرقی کشور مناسب است که با استمرار پراکنش بارش‌های مناسب پیش‌بینی می‌شود که نیازی به واردات گندم برای تأمین نان مردم نداشته باشیم.»

mortazavi mohammad

بی‌توجهی بانک‌ها به نهضت مسکن

بانک‌ها به تکالیف قانونی خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل نمی‌کنند. محمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: «مقاومت بانک‌ها در ارتباط با پرداخت تسهیلات و از سوی دیگر سیاست آنها مبنی بر اینکه در بازپرداخت‌های بلندمدت وارد عمل نشوند، سبب شد تا تکالیف تعیین شده خود را در این بخش اجرا نکنند.» او افزود: «فقط بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن فعال است و مشارکت دارد، با توجه به تورم ایجاد شده نیاز است تا روش‌های تغییر پرداخت تسهیلات تغییر کند و در کنار صلاحیت‌سنجی و اعتبارسنجی علاوه بر اینکه مراقب منابع باشیم، فرآیندهای تأمین منابع مالی نیز سرعت بگیرند.» مرتضوی گفت: «در ازای دریافت زمین، بخش خصوصی ۲۰ تا ۵۰ درصد منابع مالی پروژه را تأمین و پرداخت می‌کند، در کنار آن نیاز است که در شیوه‌های تأمین منابع مالی بانک‌ها نیز بازنگری‌هایی صورت بگیرد.»

naghavi ali boors

عدم امکان عرضه بنزین در بورس

تا زمانی که تراز تولید و مصرف کشور به این صورت باشد، شاهد عرضه بنزین در بورس انرژی نخواهیم بود.علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی درمورد آخرین وضعیت عرضه بنزین در بورس انرژی عنوان کرد: «با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور و لزوم تامین نیاز داخلی توسط شرکت ملی پالایش و پخش، فعلا امکان عرضه بنزین در بورس انرژی وجود ندارد و اخیرا نیز عرضه‌ای صورت نگرفته است. در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۸ میلیون تن بنزین به ارزش بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن بنزین به ارزش بالغ بر ۸۵۵میلیارد تومان در رینگ صادراتی بورس انرژی معامله شد. این عرضه‌ها هم زمینی و هم دریایی و مقاصد آن برخی کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر بود. بر این اساس از خردادماه سال ۱۴۰۰ دیگر عرضه بنزین در بورس انرژی صورت نگرفته است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی