| کد مطلب: ۴۴۵۲

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

صندوق مسکن برای خانه‌دار شدن مردم علت افزایش قیمت آیفون سبد معیشت تعیین نشد

poorhajat farshid

صندوق مسکن برای خانه‌دار شدن مردم

ساختار صندوق ساختمان و مسکن برای بخش خصوصی فراهم نیست، درحالی‌که با این صندوق‌ها می‌توان اقشار متوسط را خانه‌دار کرد. فرشید پورحاجت، عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: «صندوق‌های ساختمان و مسکن ساختار مناسبی برای تولید مسکن دارند، اما شرایط استفاده از آنها برای بخش خصوصی سخت است.» وی با بیان اینکه بانک مسکن با استفاده از منابع مالی خود در قالب این صندوق‌ها مسکن تولید می‌کند، ادامه داد: «ابزار تولید مسکن این صندوق‌ها با ساختار تامین مالی بانک همخوانی دارد.» وی افزود: «بایستی شرایط به‌گونه‌ای تعریف شود تا بخش خصوصی بتواند در قالب پروژه‌های کوچک‌تر از این فرصت برای تولید مسکن استفاده کند. بنگاه‌های بخش خصوصی می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم از ظرفیت نظام بانکی برای تولید مسکن استفاده کنند. واقعیت آن است که ساختار صندوق‌های ساختمان و مسکن برای پروژه‌های بزرگ تعریف شده و مثلاً برای پروژه‌های 30 و 40 واحدی کارایی ندارد.»

Abghari mehdi

علت افزایش قیمت آیفون

افزایش قیمت آیفون به‌خاطر کاهش تولید است و ربطی به خبر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از رویه مسافری ندارد. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم‌جانبی به ایسنا گفت: «موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار در برگیرنده کل مدل‌های اپل و ۷ یا ۸ مدل دیگر از برندهاست که هیچ محدودیتی برای واردات این موبایل‌ها وجود ندارد، اما آیفون ۱۴ مجوز واردات نگرفته است.» او با بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به شکل مسافری موضوع جدیدی نیست، تصریح کرد: «این موضوع قبلا هم در مبادی ورودی اعلام می‌شد. تنها تفاوت این است که ابلاغ‌های قبلی زمان داشت و تمدید می‌شد، اما این بار اعلام شده تا اطلاع ثانوی ممنوعیت ادامه دارد.» عبقری در پاسخ به اینکه آیا خبر ممنوعیت واردات آیفون مسافری بر قیمت‌ سایر مدل‌های آیفون تاثیر داشته؟ تصریح کرد: «این موضوع تاثیری بر قیمت موبایل نداشته است.»

tajik ohamadreza

سبد معیشت تعیین نشد

در دومین جلسه کمیته تخصصی مزد هم سبد معیشت خانوار کارگری تعیین نشد. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار به فارس گفت: «دومین جلسه کمیته تخصصی مزد ذیل شورای عالی کار در روز سه‌شنبه 25 بهمن برگزار شد، اما هنوز سبد معیشت خانوار کارگری تعیین نشده است.» وی افزود: «براساس تبصره دو ماده 41 قانون کار حداقل دستمزد کارگران باید براساس محاسبه هزینه زندگی یک خانوار کارگری براساس اقلام مهم خوراکی و غیرخوراکی و بعد خانوار و همچنین نرخ تورم تعیین شود.» به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، در این جلسه آمارهایی از سوی مراجع رسمی از نظر میانگین جمعیت خانوار کارگری و اطلاعات اقلام خوراکی و غیرخوراکی با حضور نماینده معاونت رفاه وزارت کار، انستیتو تغذیه ایران، مرکز آمار و نماینده اقتصاد برگزار شد تا اطلاعات مربوط به تعیین سبد معیشت خانوار ارائه شود، اما سبد معیشت خانوار در این جلسه هم تعیین نشد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی