| کد مطلب: ۵۲۶۴

شگفتی‌‏ساز شدیم؛ انتظار حمایت بیشتر داریم

شگفتی‌‏ساز شدیم؛ انتظار حمایت بیشتر داریم

زهرا قنبری کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان در گفت‌وگو با هم‌میهن:

زهرا قنبری کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان در گفت‌وگو با هم‌میهن:

تیم ملی فوتبال زنان ایران با برتری در دو دیدار رفت‌وبرگشت مقابل میانمار توانست به جمع 12تیم برتر آسیا راه پیدا کند. این اتفاق یک شگفتی بزرگ محسوب می‌شود چراکه میانمار به‌مراتب به‌لحاظ تدارک اردوی آماده‌سازی و هم، رتبه در جدول رده‌بندی فیفا از شاگردان مریم آزمون بالاتر بود. حالا تیم ملی فوتبال زنان ایران هفت‌ماه فرصت دارند تا با یک آماده‌سازی مناسب، کار نیمه‌تمام‌شان را به پایان برسانند. زهرا قنبری، کاپیتان و بهترین بازیکن تیم ملی زنان ایران نیز از شرایط سختی که پیش از شروع این بازی‌ها و همزمان با دور اول انتخابی المپیک پشت‌سر گذاشتند با ما صحبت کرد.

شگفتی همراه با شکستن طلسم

بعد از پیروزی ایران مقابل میانمار، اما رسانه‌ها از این موضوع تحت‌عنوان شگفتی بزرگ یاد کردند. علت اینکه تیم ملی فوتبال زنان ایران در رتبه 67 جهان قرار دارد و میانمار در رتبه 43 برترین تیم‌های زنان جهان ایستاده است. همین می‌تواند یکی از دلایل برتری میانمار روی کاغذ باشد.

زهرا قنبری، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان و بهترین بازیکن بازی دوم ایران و میانمار در گفت‌وگو با «هم‌میهن» درخصوص صعود به جمع 12تیم برتر آسیا و خلق این شگفتی گفت: «تیم ملی میانمار واقعاً به‌لحاظ فنی بسیار قدرتمند بودند و بسیاری از کارشناسان و حتی دوستان من پیش از شروع این مسابقات شانس زیادی برای ما قائل نبودند، اما بچه‌ها و کادر فنی واقعاً همت کردند تا از سد این تیم عبور کنیم.»

دلیل دیگری که شانس شاگردان مریم آزمون را کمتر از تیم ملی زنان میانمار قلمداد می‌کرد، مربوط به آماده‌سازی دو تیم پیش از شروع این مسابقات بود. تیم ملی ایران تنها یک اردوی 17روزه در کمپ تیم‌های ملی برگزار کرد و هیچ دیدار تدارکاتی‌ای برای آماده‌سازی بهتر و حضور قدرتمندتر در این مسابقات نداشت، اما میانماری‌ها در روزهای منتهی به این تورنمنت مهم، سه دیدار تدارکاتی برگزار کردند تا آماده صف‌آرایی برابر ایران شوند. قنبری دراین‌باره و برگزار نکردن دیدارهای تدارکاتی پیش از این مسابقات گفت: «آخرین دیدار دوستانه‌ای که ما برگزار کردیم، مربوط به تقابل تیم ملی با بلاروس در آبان‌ماه سال گذشته بود. درواقع ما شش‌ماه اخیر حتی یک بازی دوستانه نداشتیم که بتوانیم در کنار هم، به هماهنگی بالایی برسیم.»

نکته بعدی مربوط به تاریخچه مسابقات این دو تیم برابر یکدیگر می‌شود. درواقع پیروزی ایران برابر میانمار در دیدار روز چهارشنبه، نخستین پیروزی تاریخ دختران ایرانی برابر این تیم بود و در سه دیدار گذشته که این دو کشور به مصاف یکدیگر رفتند، ایران سه بار با نتیجه دو بر صفر نتیجه را به این تیم واگذار کرده بود.

پاداش‌ها کمتر از فوتبال مردان؟

موضوعی که اصولاً بازیکنان تیم ملی زنان به‌عنوان یک دغدغه از آن یاد می‌کنند، نادیده گرفتن یا توجه کمتر به فوتبال زنان در قیاس با فوتبال مردان است. به‌عنوان مثال؛ بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران در جام‌جهانی 2022 قطر با پیروزی مقابل یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های قاره اروپا یعنی ولز، نفری 15هزار دلار پاداش دریافت کردند. گفتنی است این 15هزار دلار پاداش، جدای از پولی است که فدراسیون فوتبال به‌صورت روزانه به بازیکنان پرداخت می‌کرد تا بدون مشکل طی 15روز اقامت‌شان، در قطر حضور داشته باشند. اما آیا بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان نیز چنین شرایطی داشتند؟ زهرا قنبری می‌گوید؛ فعلاً پاداشی به آنها تعلق نگرفته و اصلاً صحبت از رقم بخصوصی نیز نشده است: «فعلاً مقام‌های مسئول پاداشی به اعضای تیم ملی زنان نداده‌اند و اصلاً صحبت از رقم خاصی هم پیش از این بازی‌ها نبود، اما طبعاً توقع داریم نسبت به تلاشی که کردیم، پاداشی هم تعلق بگیرد. همان میزان که مردها در فوتبال تلاش می‌کنند، ما نیز وقت می‌گذاریم و زحمت می‌کشیم. ضمن اینکه در این راستا ما سختی‌های به‌مراتب بیشتری را تحمل می‌کنیم و امکاناتی که داریم نیز اصلاً قابل‌قیاس نیست. البته مطمئنم آقای تاج، زحمت بچه‌ها را می‌بیند و نسبت به پاداش اقدام خواهد کرد».

یکی دیگر از اختلاف‌های فاحش فوتبال زنان با مردان، میزان قراردادی است که با بازیکنان و حتی مربیان بسته می‌شود. دیگر بر کسی پوشیده نیست که بازیکنان لیگ برتر ایران در پایین‌ترین حالت ممکن، سه تا چهار میلیارد تومان و در بیشترین حالت ممکن، بین 10 تا 15میلیارد تومان با باشگاه‌های‌شان قرارداد می‌بندند. زهرا قنبری درخصوص قرارداد بازیکنان زن در لیگ‌برتر زنان می‌گوید؛ قرارداد بازیکنان در فوتبال ایران به یک میلیارد تومان نمی‌رسد و در بیشترین حالت بین 700 تا 900میلیون تومان است که با توجه به تورم موجود و سختی‌هایی که وجود دارد، اختلاف زیادی با فوتبال مردان دارد.

تقابل با بزرگان آسیا

تیم ملی فوتبال زنان ایران با یکدلی و اتحادی که داشتند، توانستند از سد میانمار عبور کنند اما برای حضوری موفقیت‌آمیز در مرحله‌ی دوم نمی‌توان صرفاً با یکدلی مقابل تیم‌هایی چون کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی که از قدرت‌های فوتبال زنان هستند، به پیروزی رسید. موضوعی که زهرا قنبری نیز آن را تائید می‌کند: «از فدراسیون فوتبال تقاضا داریم در فاصله هفت‌ماه تا شروع مسابقات مرحله دوم انتخابی المپیک، تدارک مناسبی برای تیم ملی ببینند که بتوانیم سرانجام راهی المپیک شویم. بازهم عرض می‌کنم در مرحله نخست، ما اردوی آماده‌سازی مناسبی نداشتیم و فقط چند روز قبل از شروع مسابقات، اردویی برگزار کردیم و راهی مسابقات شدیم. نکته بسیار مهم که باید به آن اشاره کنم این است که با توجه به رطوبت 80درصدی که در شهر محل برگزاری مسابقه وجود داشت، ما بازیکنان واقعاً اذیت شدیم و سختی زیادی کشیدیم درصورتی‌که بازیکنان میانمار با توجه به میزبان بودن‌شان، اشراف و آشنایی کاملی نسبت به این موضوع داشتند. ما اگر اردوهای آماده‌سازی مناسبی داشتیم، می‌توانستیم چنین موضوعی را نیز شبیه‌سازی کنیم. البته این نکات می‌تواند برای مرحله دوم انجام شود تا با یک آمادگی کامل به مصاف با بزرگ‌های آسیا برویم و دل مردم ایران را شاد کنیم.»

گفتنی است؛ مرحله دوم انتخابی المپیک با حضور پنج تیم ژاپن، چین، کره‌ جنوبی، استرالیا و کره‌ شمالی و هفت تیمی که از دور اول صعود کرده‌اند در سه‌گروه چهارتیمی برگزار می‌شود و در دور سوم که دور نهایی مرحله مقدماتی برای حضور در المپیک پاریس است، سه‌تیم برتر دور قبل به‌همراه بهترین تیم دوم، با هم مسابقه می‌دهند و درنهایت فقط دو تیم برتر راهی مسابقات المپیک پاریس خواهند شد. مسیر سختی که با یک برنامه‌ریزی مناسب و اردوهای آماده‌سازی دقیق می‌توان خوشبین بود تا این شگفتی، درنهایت با صعود به المپیک برای اولین‌بار، تکمیل شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی