| کد مطلب: ۴۵۹۶

مبارک عرب‏‌ها ...

مبارک عرب‏‌ها ...

خب، بالاخره خانواده گلیزر بعد از دو دهه حضور در رأس باشگاه فوتبال منچستریونایتد، تصمیم به فروش این باشگاه گرفتند.

talebi

پیمان طالبی

روزنامه‌نگار

خب، بالاخره خانواده گلیزر بعد از دو دهه حضور در رأس باشگاه فوتبال منچستریونایتد، تصمیم به فروش این باشگاه گرفتند. از مدت‌ها پیش هواداران این باشگاه پرطرفدار انگلیسی بارها اعتراض‌شان را به نحوه مدیریت باشگاه توسط گلیزرها اعلام کرده بودند و گویا بالاخره این اعتراض‌ها توانسته آنها را به تصمیم‌شان نزدیک‌ کند. به‌هرحال روزهای حضور گلیزرها در اولدترافورد به پایان رسیده اما خبر مهم‌تر از فروش منچستریونایتد، خرید منچستریونایتد است!
ماجرا این است که شیخ جاسم‌بن حمدبن جابر آل‌ثانی، پسر نخست‌وزیر سابق قطر، به تازگی پیشنهادش برای خرید 100درصد سهام منچستریونایتد را اعلام کرده و گفته که قصد دارد شکوه گذشته شیاطین سرخ در داخل و خارج زمین را به آنها برگرداند. شنیده‌ها حاکی از این است که در حال حاضر یک گروه قطری آماده خرید باشگاه منچستریونایتد با پیشنهادی به ارزش 5میلیارد دلار هستند. شیخ جاسم پیش از این هم اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در منچستریونایتد خواهد کرد و به هزینه او نوسازی قابل‌توجهی در امکانات تمرینی باشگاه و همین‌طور ورزشگاه اولدترافورد صورت خواهد گرفت. همه اینها درحالی‌است که منچستریونایتد این روزها به دوران اوج خود بازگشته و با درخشش مهاجم جوانش، مارکوس رشفورد، حریفان را یکی پس از دیگری پشت‌سر می‌گذارد. البته، قطر در این معامله، رقیبی نیز دارد که او سر جیم رادکلیف، ثروتمندترین مرد بریتانیا و مالک باشگاه‌های لوزان سوئیس و نیس فرانسه است. بد نیست بدانید که قطری‌ها سال‌هاست که باشگاه منچسترسیتی انگلیس را هم خریده‌اند و در حال حاضر مالک این باشگاه منصور بن زاید آل نهیان، یک شاهزاده اماراتی و نایب‌‌رئیس مجلس وزیران امارات‌متحده عربی است. از‌آن‌سو باشگاه نیوکاسل نیز سال گذشته با یک پیشنهاد 300میلیون‌پوندی به تملک عربستان سعودی درآمد و با این قیمت نیوکاسل در صدر جدول ثروتمندترین مالکان باشگاه‌های فوتبال جهان قرار گرفت؛ مالکانی با ثروت 320میلیاردپوندی و بیش از 10برابر مالکان منچسترسیتی! به همه اینها اضافه کنید این نکته را که در سال ۲۰۰۶ میلادی، هواپیمایی امارات با پرداخت ۳۹۰میلیون پوند با باشگاه آرسنال، دیگر باشگاه خوش‌سابقه انگلیسی، قراردادی منعقد کرد که به موجب آن ورزشگاه جدید آرسنال به‌نام «امارات» نامگذاری شود. این مبلغ همچنین شامل حک شدن آرم شرکت هواپیمایی امارات روی پیراهن تیم آرسنال نیز هست. حالا شرکت هواپیمایی امارات دیگر چیست؟ یک شرکت هواپیمایی متعلق به امارات‌متحده عربی که دفتر مرکزی آن در شهر دوبی قرار دارد!
می‌دانم شاید تحمل دانستن این چیزها برای بعضی‌ها سخت باشد ولی بگذارید یک نکته مهم دیگر را هم بگویم. می‌دانستید در لیست مالکان ثروتمند فوتبال جهان، سه نامی که بر صدر نشسته‌اند هرسه عرب هستند؟
اول: «صندوق سرمایه‌گذاری‌ عمومی ‌عربستان» که از طرف حکومت عربستان حمایت می‌شود و 320میلیارد پوند سرمایه دارد.
دوم: «نهاد سرمایه‌گذاری قطر» که 22 میلیارد پوند سرمایه دارد. ناصر الخلایفی، یک تاجر و تنیسور قطری با امیر قطر، شیخ تمیم که رئیس صندوق سرمایه‌گذاری ‌دولتی قطر است، طرح رفاقت ریخت و شعبه‌ای از این صندوق، در سال 2011 باشگاه پاری‌سن‌ژرمن را خریداری کرد.
سوم: «شیخ منصور» با ثروتی 21میلیارد پوندی که بالاتر گفتم مالک باشگاه منچسترسیتی است.
شکی نیست که در این فعل و انفعالات تجاری - ورزشی، پول و سرمایه حرف اول را می‌زند و نمی‌توان نقش کتمان‌ناپذیر بشکه‌های نفت را در فربه‌تر کردن باشگاه‌های مطرح فوتبال جهان نادیده گرفت. اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن هم هدفمندی در سرمایه‌گذاری و باز کردن درهای تعامل با صنوف مختلف در کشورهای غیرهمجوار است که این‌یکی دیگر فارغ از ثروتمند بودن یا نبودن یک کشور است. شیوه اتخاذشده در کشورهای عربی برای طی کردن مسیر پیشرفت، بدون شک در درجه اول با پشتوانه سرمایه در پیش گرفته شده اما چشمانی که مشغول رصد دقیق پریمیر لیگ و سایر لیگ‌های مهم فوتبال جهان و اساسا هر رقابت ورزشی مهم در جهان است، به پشتوانه همان سرمایه، بهترین تصمیمات را خواهد گرفت. در تازه‌ترین اخبار پیرامون خرید و فروش باشگاه منچستریونایتد، اعلام شده که سرمایه‌گذاران عربستانی هم آمادگی خود را برای خرید یونایتد اعلام کرده‌اند! روزنامه «تلگراف» اعلام کرده که شرکت‌های خصوصی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، پرس‌وجوهای رسمی را انجام داده‌اند و حالا جدی‌ترین رقیب قطر در این معامله بزرگ هستند. می‌بینید چه نمایش مضحکی است؟ همه این اخبار عمدا دارد بعد از جام‌جهانی فوتبال مخابره می‌شود که طرفداران حرفه‌ای فوتبال به‌خوبی به‌خاطر دارند کمک‌های عربستان به قطر تا چه‌اندازه در برگزاری این رقابت‌ها اثرگذار بوده است. درحقیقت این رقابت صوری برای خرید یونایتد، قرار است پیام رونمایی از قدرت‌های تجاری، تبلیغاتی و رسانه‌ای جدید جهان را به چهارگوشه عالم مخابره کند و ارزش حقیقی دیگری ندارد! چنان‌که جام‌جهانی قطر نیز، یک آورده مهم برای عربستانی‌ها داشت و آن بستن گران‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال جهان با یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ، کریستیانو رونالدو بود. در این میان، ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی