| کد مطلب: ۱۲۹۴۱

انتقاد از رویکرد کنفرانس امنیتی مونیخ

انتقاد از رویکرد کنفرانس امنیتی مونیخ

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ما قطعاً نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و نگران اهدافی هستیم که بنیانگذاران آن برای این کنفرانس تعریف کردند. آنچه روشن است متاسفانه مجریان این کنفرانس برخلاف اهداف و منویات بنیانگذاران آن در مسیر غلط حرکت می‌کنند و سازوکار این کنفرانس را به جایگاهی تبدیل می‌کنند که دیدگاه‌های غیرسازنده خود را در آنجا مطرح کنند. انتخاب گزینشی کشورها و محروم کردن برخی کشورها که نقش مؤثر و سازنده‌ای در امنیت و ثبات منطقه دارند و دعوت از کشورها و مقامات جنایتکاری که سابقه مجرمانه و فعالیت‌های جنایتکارانه آنها در مقابل دیدگان ملت‌های جهان است، نشان می‌دهد مدیران و برگزارکنندگان این کنفرانس در مسیر غلطی هستند. بیش از اینکه نگران حضور خود باشیم نگران این کنفرانس و سرنوشتی هستیم که این کنفرانس ممکن است به آن دچار شود.» وی گفت: «ای کاش این کنفرانس در رویکردی مسئؤلانه این نشست را فرصتی قرار می‌داد که همه آنهایی که نسبت به امنیت بین‌المللی نگاه صادقانه دارند، می‌آمدند و مواضع خود را بیان می‌کردند. ‌ای کاش به جای دعوت از رژیم صهیونیستی و مقامات جنایتکار این رژیم از نمایندگان بحق ملت فلسطین دعوت می‌کردند که در این کنفرانس حضور یابند. ‌ای‌کاش توجه حقیقی می‌کردند که آنچه مخل صلح و امنیت بین‌المللی است مسئله اشغالگری است نه مسئله مقاومت فلسطین. نگران حال و روز و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رافائل گروسی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران شفاف نیست و طرح اتهاماتی که علیه ایران زده بود، بیان کرد: «ایران همانطور که بارها اعلام کرده و در ۱۵ گزارش آژانس تصریح شده فعالیت هسته‌ای آن صلح‌آمیز و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان در حال انجام است. ایران فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خودش را در این چارچوب و در چارچوب حقوق و تعهدات ادامه خواهد داد.» وی گفت: «موضع صریح و شفافی داریم. دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ‌گونه جایگاهی ندارد. فتوای مقام معظم رهبری در این خصوص واضح و روشن است. از حقوق مصرح خود برای استمرار فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود استفاده خواهیم کرد.» کنعانی افزود: «به مدیرکل آژانس توصیه می‌کنیم از ابراز نظرهای سیاسی خارج از چارچوب وظایف حقوقی خود پرهیز کند و اجازه ندهد آژانس محلی برای طرح مباحث سیاسی شود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انگلیس و آمریکا علیه یمن گفت:‌ «این اقدامات نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل است. یک اقدام متجاوزانه، خودسرانه و یک ماجراجویی آشکار است که مرتکب شدند. اینگونه اقدامات غیرقانونی و یکجانبه نشانگر آن است که کشورهای مرتکب اینگونه تجاوزات هیچ اعتقادی به اهمیت قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی ندارند. آنچه در مورد یمن انجام دادند نشانگر آن است که آنها با اقدامات خود به دنبال توسعه دامنه جنگ و بی‌ثباتی و گسترش جنگ از جغرافیای فلسطین به دیگر کشورهای منطقه هستند. این اقدامات غیرقابل قبول و این حملات محکوم است و هیچ کمکی به صلح و امنیت بین‌المللی نمی‌کند.» کنعانی بیان کرد: «آنچه در دریای سرخ و دیگر جغرافیای منطقه می‌گذرد معلول شرایطی است که در غزه می‌گذرد. توقف جنگ و جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه به تحکیم ثبات در منطقه کمک خواهد کرد. ایران موضع صریح خود را اعلام کرده و از طریق واسطه‌ها به دولت آمریکا این موضوع را منتقل کرده است.» کنعانی از اقدام دولت آفریقای‌جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری قدردانی کرد و افزود: «معتقدیم دیوان در معرض یک آزمون جدی قرار دارد که چه میزان از عهده مسئولیتی که برای آن تعریف شده، بر خواهد آمد. گمان می‌کنیم قراره صادره اولیه دیوان مسئولیت جدی برای رژیم اشغالگر فلسطین ایجاد کرد تا همه اقدامات جنایات‌آمیز خود را که از مصادیق بارز نسل‌کشی علیه ملت فلسطین است، متوقف کند.» وی در پاسخ به سوالی بیان کرد: «آنچه مشخص است رژیم صهیونیستی مایل به برقراری آتش‌بس نیست و نخست‌وزیر این رژیم منافع خود را در تداوم جنگ‌افروزی و دامن زدن به توسعه ناامنی در منطقه جست‌وجو می‌کند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی