کمبود شوینده های خارجی در بازار
برندهای شوینده خارجی در بازار کمیاب شده و به صورت عمده از گمرک های شمال کشور خارج می شوند.
به گزارش هم میهن؛ افزایش قیمت ارز کالاهایی که به آنها ارز دولتی قرار می گرفت در راس جدول کالاهای صادراتی قرار گرفت و آن دسته از کالاهایی که ممنوع بود به صورت قاچاق به کشورهای همسایه صادر می شد.
با اتخاذ قوانین و نظارت سختگیرانه با این پدیده قاچاق معکوس برخورد شد اما امروز برخی مواد شوینده با سو استفاده از خلاء قانونی و عدم نظارت شرکت های مادر کالاهای خود را از طریق واسطه ها و عاملین فروش خود در استانهای شمالی به خصوص گرگان و خراسان رضوی و شمالی به کشورهای ترکمنستان ازبکستان و آسیای مرکزی صادر می کنند به طوریکه بازار داخل خالی از این برندها شده است.
لیلا فتحی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص تولید مواد شوینده در کشور گفت: مواد اولیه اصلی شوینده ها اسید سولفوریک است که در پتروشیمی های کشور تولید می شود و به دلیل گاز ارزان، قیمت اسید سولفوریک ایرانی حتی کمتر از چین است. با توجه به بازار ۹۰ میلیونی ایران برنده های خارجی مثل پرسیل، لوکس و یونیلیور در ایران سرمایه گذاری کردند و واحدهای خود را احداث کردند.این واحدها فقط وظیفه تامین بازار ایران را دارند و اجازه صادرات به سایر کشورها را ندارند. این کار بر خلاف توافق نامه با شرکت مادر است زیرا اکثر این شرکت ها بین المللی هستند و در کشورهای دیگر نماینده دارند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به لحاظ قانونی صادرات این برندها ممنوع است اما متاسفانه شاهد هستیم که این برندها هنگام اظهار در گمرک کالای خود را ایرانی ذکر می کنند یا نمونه دیگری می دهند و خیلی راحت از گمرک سرخس، اینچه برون و لطف آباد خارج می شوند در واقع برخی عاملین پخش این شرکتها که وظیفه پخش محصولات در بازار را دارند با هماهنگی شرکت تولید کننده یا راسا خودشان به جای اینکه بازار داخل را تامین کنند سهمیه خود را صادر می کنند.
این صادر کننده برتر افزود: به طور مثال برند تست که کارخانه ان در مشهد است و به صورت سه شیفت تولید می کند هیچ کالایی در بازار داخلی ندارد و یا پرسیل به شدت در بازار کمیاب شده و به صورت سهمیه ای به فروشگاه ها داده می شود در حالیکه این کارخانها مواد اولیه یارانه ای می گیرند اما مصرف کننده ایرانی از آن استفاده نمی کند و در واقع این یارانه برای مصرف کننده ترکمنستان یا ازبکستانی یا سایر کشورها است.
وی در خصوص تاثیر آن بر روی صادرات برندهای ایرانی گفت: شرکت ها و برندهای ایرانی کالای با کیفیت مشابه و حتی بهتر تولید می کنند اما بازار کشورهای حوزه قفقاز چون برندهای خارجی را میشناسد برندهای ایرانی را خریداری نمی کنند در صورتیکه اگر جلوی خروج برندهای خارجی گرفته شود خیلی راحت برندهای ایرانی می توانند با قیمت صادراتی کالای خود را صادر کنند نه اینکه امروز برند خارجی کالای خود را با قیمت یارانه ای داخلی خارج کند.
این اظهارت عضو اتاق بازرگانی تهران در حالی است برخی از شرکت های اصلی(مادر) در پاسخ به استعلام خبرنگار برنا این اقدام را تخلف اعلام کردند و بر نظارت بر واحدهای تولیدی خود در ایران و حفظ منافع نمایندگان خود در سایر کشورها تاکید کردند.
این درحالیست که برندهای ایرانی دانش بنیان سرمایه گذاری زیادی در این حوزه انجام دادند به طوریکه در آینده شیراز تبدیل به قطب شرکت های دانش بنیان در حوزه شوینده خواهد شد.
منبع: برنا