| کد مطلب: ۱۱۹۳۷

حواشی اولین حراج شمش طلا

اولین حراج شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ ‌دیروز چهارشنبه درحالی آغاز شد که از همان ابتدا با اختلال در سایت مرکز مبادله ارز و طلای ایران ‌روبه‌رو شدیم. اختلالی که ازسوی فعالان بازار که تمایل به حضور به‌صورت آنلاین و خرید شمش را داشتند، شائبه‌برانگیز بود و بعضاً از آن به‌عنوان حراجی پشت درهای بسته یاد کردند. این در حالی بود که مرکز مبادله طلا و ارز اعلام کرد معاملات شمش طلا به‌صورت حضوری در این مرکز در جریان است و هیچ ربطی به اختلال سایت ندارد، اما به‌زودی نسبت به رفع اختلال سایت اقدام خواهند کرد.

معاملات شمش طلا در این مرکز از ساعت ۱۲ ظهر دیروز در تالار حراج به‌صورت حضوری برگزار شد و تا ساعت ۱۶ نیز ادامه داشت. براساس اطلاعیه‌ای که این مرکز پس از معاملات شمش منتشر کرد، تا آخرین لحظه ‌۱۰ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ براساس نرخ‌های کشف‌شده از فرآیند عرضه و تقاضا، مورد معامله قرار گرفت و قرار است این معاملات هر هفته انجام شود. به گفته رئیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تسویه نقدی و تحویل فیزیکی شمش‌های طلا نیز در پایان جلسه انجام شد.

ایسنا در این زمینه نوشته که احتمالاً از هفته‌های بعد امکان شرکت در حراج به‌صورت غیرحضوری و آنلاین نیز فراهم شود.

به گزارش تسنیم، در حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران شمش‌ها به‌صورت یک‌کیلویی عرضه می‌شود و عرضه‌کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود. همچنین وجه‌الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

متقاضیان خرید باید تا ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه مورخ ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت می‌کردند. گفتنی است، مبلغ وجه‌الضمان باید نزد بانک ملی ایران، شعبه بانک کارگشایی مرکز و به شماره حساب مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شود. قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود عرضه و تقاضا است و مبادلات براساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود.

در هر معامله خریداران که شامل فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر، تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر و خرده‌فروشان طلای آب شده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر می‌شوند، می‌توانند حداقل یک کیلوگرم و حداکثر سه کیلوگرم شمش طلا خریداری کنند.

مدارک دریافتی مرکز مبادله ایران از متقاضی خرید شمش طلا نیز شامل «اصل نامه درخواست شرکت در حراج (منتشره در تارنمای رسمی www.ice.ir)»، «اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب و اصل فیش بانکی واریز وجه‌الضمان»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و «آخرین آگهی روزنامه رسمی (ویژه اشخاص حقوقی)» خواهد بود.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز در این رابطه گفت: نگرانی صادرکنندگان درخصوص واردات شمش طلا و محاسبه نرخ آن براساس نرخ ارز مبادله‌ای ناشی از اطلاعات اشتباهی است که در فضای مجازی منتشر شده است؛ نرخ شمش طلا براساس عرضه و تقاضا و نرخ نزدیک به نرخ بازار است و پول ناشی از فروش شمش طلا به حساب صادرکننده واریز می‌شود.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: کسانی که در حوزه مصنوعات طلا فعالیت می‌کنند، خریداران عمده طلا، خرده‌فروشان طلای آب‌شده می‌توانند شمش طلای یک کیلویی را از مرکز مبادله ایران بخرند. با این اقدام مسیر خرید و فروش شمش طلا در یک مسیر شفاف قرار می‌گیرد.  بالسینی تصریح کرد: صادرکنندگان شمش طلای وارداتی را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه می‌کنند و خریداران می‌توانند حداقل یک شمش و حداکثر سه شمش خریداری کنند.

به گزارش مهر، واردات شمش طلا با اختصاص ۵۴/۲ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۹ ماهه سال جاری رتبه چهارم اقلام عمده کالاهای ‌وارداتی کشور را به خود اختصاص داد. هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از ‌طلا برای صنعت است تا حتی اگر خروج طلا صورت می‌گیرد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.‌

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی