| کد مطلب: ۲۲۰۴۰

حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است؟

حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی که می‌خواهند برای تسریع روند پرونده حقوقی خود از وکیل کمک بگیرند، هزینه خدمات حقوقی از طریق این افراد متخصص و نحوه پرداخت آن است. حقوق وکیل پایه یک دادگستری هر ساله بر اساس تعرفه قانون، میزان پیچیدگی پرونده، نوع پرونده و موقعیت مکانی وی فرق می‌کند.

در این مقاله همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است؟

امسال حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است؟

در پاسخ به این سوال که حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است، باید گفت امسال نیز مانند سال‌های گذشته حقوق  وکیل پایه یک دادگستری، معمولا در قرارداد منعقد شده بین طرفین، تعین می‌شود. اما چنانچه در قرارداد وکالت، توافقی بر میزان حق‌الوکاله صورت نگرفته باشد، موکل طبق تعرفه قانونی، دستمزد وکیل را پرداخت می‌کند. این تعرفه در دعاوی مالی، دعاوی غیر مالی، امور کیفری، امور حسبی و در قرارهای صادر شده از دادگاه متفاوت است. طبق مقاله منتشر شده در سایت money.usnews.com:

در سال ۲۰۲۲، متوسط حقوق یک وکیل در ماه معادل ۱۳۶۴۸ دلار و در سال معادل ۱۶۳۷۷۰ دلار بود.

حقوق وکلا در دعاوی مالی طبق تعرفه سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • بهای خواسته: تا مبلغ پانصد میلیون ریال (نرخ تعرفه: هشت درصد بهای خواسته)
  •  بهای خواسته: نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال ( نرخ تعرفه: هفت درصد بهای خواسته)
  • بهای خواسته: نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال (نرخ تعرفه: پنج درصد بهای خواسته)
  • بهای خواسته: نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریال (نرخ تعرفه: چهار درصد بهای خواسته)
  • بهای خواسته: از مبلغ سی میلیارد ریال به بالا  (نرخ تعرفه: سه درصد بهای خواسته)

حقوق یک وکیل پایه یک دادگستری بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

حقوق یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران بر اساس چند عامل تعیین می‌شود:

تعرفه‌های قانونی

قوه قضائیه هر چند سال یک‌بار تعرفه‌های حق‌الوکاله را تعیین می‌کند. این تعرفه‌ها بسته به نوع پرونده (حقوقی، کیفری، خانواده و غیره) و مراحل مختلف (بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی) می‌تواند متفاوت باشد.

نوع پرونده

حقوق وکلا بسته به نوع پرونده‌ای که به آن‌ها واگذار می‌شود، متفاوت است. پرونده‌های پیچیده‌تر یا پرونده‌هایی که ارزش مالی بالایی دارند، معمولا حق‌الوکاله بیش‌تری هم دارند.

توافق بین وکیل و موکل

در برخی موارد وکیل و موکل می‌توانند به‌صورت توافقی حق‌الوکاله را تعیین کنند. این توافق می‌تواند کم‌تر یا بیش‌تر از تعرفه‌های رسمی باشد؛ ولی نباید خلاف قوانین و مقررات تعیین شود. 

پرداخت حق‌الوکاله بر اساس تعداد وکیل

در پرونده‌های طلاق توافقی چنانچه هر یک از زوجین با وکیل پایه یک دادگستری به‌صورت مستقل قرارداد منعقد کنند، هر کدام از آن‌ها باید دستمزد وکیل را به طور جداگانه بپردازند. در مواردی که زن  وکالت در طلاق داشته باشد، می‌تواند یک وکیل برای خود و یک وکیل برای همسر خود انتخاب کند که در این حالت باید حق‌الوکاله دو  وکیل را پرداخت کند.

222

سابقه وکیل

وکلای با سابقه بیش‌تر و دارای پرونده‌های موفق مختلف معمولا حق‌الوکاله بالاتری دارند. بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت حقوق وکیل دادگستری چقدر است. در واقع این میزان بسته به مهارت و تخصص وکیل می‌تواند متفاوت باشد.

محل جغرافیایی

حق‌الوکاله‌ها در شهرهای بزرگ معمولا بیش‌تر از شهرهای کوچک و مناطق دور افتاده هستند. در نهایت، میزان حق‌الوکاله می‌تواند با توجه به شرایط مختلف انعطاف‌پذیر باشد؛ ولی باید در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شود. برای مثال اگر از وکیل تهران برای پرونده خود کمک می‌گیرید، قطعا باید هزینه بیش‌تری نسبت به وکلای شهرستان بپردازید.

حقوق وکیل پایه یک دادگستری چگونه افزایش پیدا می‌کند؟

بعد از پاسخ به این سوال که حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است قصد داریم دلایلی را بررسی کنیم که باعث می‌شوند یک وکیل، دستمزد بیش‌تری دریافت کند:

  • افزایش سابقه کاری و تجربه
  • موفقیت در پرونده‌های مهم
  • تخصص در یک حوزه خاص
  • افزایش نرخ تعرفه‌ها
  • گسترش شبکه موکلان و مشتریان
  • فعالیت در شهرهای بزرگ یا مناطق پردرآمد

آیا در صورت به نتیجه نرسیدن پرونده وکیل می‌تواند دستمزد خود را طلب کند؟

پرداخت دستمزد وکیل یک امر توافقی است و باید طی قراردادی که بین طرفین منعقد می‌شود این مسئله که دستمزد وکیل چقدر است و چگونه آن را دریافت می‌کند، قید شود. یک وکیل دادگستری هر چقدر هم در کار خود تجربه و مهارت داشته باشد، نمی‌تواند به طور قطعی نتیجه پرونده را پیش‌بینی یا موفقیت آن را تضمین کند. از طرفی موکل نیز نباید از وکیل خود توقع داشته باشد که دعوای او صد در صد به پیروزی برسد. در واقع حتی اگر نتیجه پیگیری پرونده موفقیت آمیز نباشد، باز هم موکل وظیفه دارد دستمزد وکیل را به‌صورت کامل پرداخت کند. 

در صورتی که وکیل عزل شود شرایط پرداخت دستمزد چگونه است؟

یکی از مباحث مهم درباره عزل وکیل، تکلیف دستمزد اوست. بنیاد وکلا به این پرسش که در صورت عزل وکیل شرایط پرداخت حق‌الوکاله چگونه است، پاسخ داده است. این بنیاد می‌گوید: «اگر در قرارداد وکالت از این موضوع صحبتی نشده باشد، وکیل عزل شده می‌تواند به نسبت کارهایی که تا زمان عزل انجام داده، دستمزد دریافت کند. در وکالت نامه‌های دادگستری نحوه بررسی و حل و فصل این موضوع بیان می‌شود. در وکالت‌نامه‌های عادی نیز چنانچه طرفین بر این موضوع توافق نکرده باشند، مرجع صالح با سپردن موضوع به کارشناسی، تکلیف کار را روشن می‌کند.

333

شرایط پرداخت حق الوکاله وکیل در صورت صلح و سازش چگونه است؟

بر اساس ماده ۲۳ آیین‌نامه تعرفه حق الوکاله، هزینه و حق مشاوره و… در صورت صلح و سازش باید به‌صورت کامل پرداخت شود. مگر اینکه طرفین در قرارداد مربوطه درباره صلح و سازش مفادی را قید کرده باشند. بنابراین در صورت صلح و سازش، وکیل می‌تواند حق الوکاله و دستمزد خود را به طور کامل دریافت کند. البته اجباری برای دریافت حق الوکاله از سوی وکیل وجود ندارد و او می‌تواند در صورت تمایل از گرفتن دستمزد صرف نظر کند.

سخن پایانی

در این مقاله پیرامون موضوع حقوق وکیل چقدر است اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که گفتیم حقوق وکیل پایه یک دادگستری طبق قرارداد وکالت بین طرفین و یا تعرفه قانونی و بر اساس مواردی همچون تجربه و مهارت وکیل و.... تعیین می‌شود. اگرچه حق‌الوکاله میزان معینی ندارد؛ اما باید مطابق با قوانین و مقررات حقوقی باشد و آن را نقض نکند. بنابراین در پاسخ به این سوال که حقوق وکیل پایه یک دادگستری چقدر است، نمی‌توان رقم دقیقی گفت و شما باید از وکیل خود بپرسید. 

سوالات متداول

زمان پرداخت دستمزد وکیل چه موقع است؟

زمان پرداخت و شرایط حق الوکاله وکیل تابع توافق طرفین است. به دلیل متفاوت بودن شرایط واریز دستمزد برای هر وکیل بهتر است که در قرارداد، شرایط و زمان پرداخت آن مشخص شده باشد.

عدم پرداخت به موقع دستمزد وکیل چه عواقبی دارد؟

موکل باید طبق قرارداد خود با وکیل، دستمزد او را به موقع بپردازد. در غیر این صورت وکیل می‌تواند با مراجعه به دادسرا اعلام خسارت کند.

منظور از حق الوکاله مشروطه به نتیجه چیست؟

حق‌الوکاله مشروط به نتیجه نوعی قرارداد بین وکیل و موکل است که در آن پرداخت حق‌الوکاله وابسته به موفقیت در پرونده می‌شود. به این معنا که وکیل تنها در صورتی حق‌الوکاله دریافت می‌کند که پرونده به نفع موکل خاتمه پیدا کند یا نتیجه دلخواه موکل به دست آید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی