| کد مطلب: ۳۲۴۹۶

جبلی: صدا و سیما وظیفه تنظیم‌گری دارد، نه مانع‌تراشی/ ۴۱ درصد مخاطب داریم، رقابت را نباخته‌ایم

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: درباره اینکه صدا و سیما مخاطب میلیونی دارد، بارها این موضوع مطرح شده است. اما اینکه سطح برنامه‌هایی که در پلتفرم‌های دیگر تولید می‌شود با برنامه‌های صدا و سیما متفاوت است و عملاً برای جذب مخاطب، صدا و سیما طی سال‌ها کاری نکرده و رقابت را باخته است، ادعایی است که باید با آمار به آن پاسخ داد.

جبلی: صدا و سیما وظیفه تنظیم‌گری دارد، نه مانع‌تراشی/ ۴۱ درصد مخاطب داریم، رقابت را نباخته‌ایم

پیمان جبلی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی هم‌میهن آنلاین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برخلاف ادعاهای پیشین و آمارهای ارائه شده توسط این سازمان و مدیران آن مبنی بر مخاطب میلیونی رسانه ملی، به نظر می رسد صدا و سیما رقابت را بر دیگر پلتفرم‌ها باخته است، اظهار داشت: درباره اینکه صدا و سیما مخاطب میلیونی دارد، بارها این موضوع مطرح شده است. اما اینکه سطح برنامه‌هایی که در پلتفرم‌های دیگر تولید می‌شود با برنامه‌های صدا و سیما متفاوت است و عملاً برای جذب مخاطب، صدا و سیما طی سال‌ها کاری نکرده و رقابت را باخته است، ادعایی است که باید با آمار به آن پاسخ داد. من ارجاع می‌دهم شما را به سریال‌هایی که در همین سال ۱۴۰۳ پخش شده و میزان مخاطب آن‌ها. سریال‌هایی مانند طوبی، مهیار، سوجان، تانکخورها و سایر تولیدات که پخش شده‌اند.»

وی افزود: «برنامه‌های تلویزیونی هم که در حال حاضر وجود دارد،  نشان می‌دهد که این حجم از مخاطب از کجا می‌آید. وقتی شما ۴۱ درصد مخاطب دارید، این یعنی چه؟ یعنی جمعیت ۱۲ سال به بالای کشور که بیننده تلویزیون هستند، بر اساس آمار مراکز تحقیقاتی به صورت علمی محاسبه شده است. وقتی این درصد را ضرب در تعداد جمعیت هدف نظرسنجی می‌کنند، عدد مشخصی به دست می‌آید. ممکن است بالا و پایین باشد، اما وقتی می‌گوییم ۴۱ درصد از جمعیت تلویزیون دیده‌اند، این یعنی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر. این اعداد و ارقام ۴۱ درصد به بالا یا ۴۰ درصد به بالا همین حدود هستند. بنابراین صدا و سیما دارد کار خودش را انجام می‌دهد.»

جبلی گفت: «ما از اینکه رسانه‌های مختلف موفق باشند، استقبال می‌کنیم. در نهایت، همه ما بخشی از جامعه رسانه‌ای کشور هستیم، هم ما و هم سایر رسانه‌ها. اما آن چیزی که در مورد بعضی از مجموعه‌های نمایش خانگی گفته می‌شود، باید روشن شود. قانون، وظیفه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را بر عهده صدا و سیما گذاشته است. این شامل نمایش خانگی هم می‌شود و تنظیم‌گری و نظارت آن بر عهده صدا و سیماست. این وظیفه‌ای است که قانون به ما محول کرده است.»

جبلی در پاسخ به اینکه صداوسیما به نوعی رقیب دیگر پلتفرم هاست اما برای آنها مانع تراشی می‌کند گفت: «قانون، صدا و سیما را به عنوان تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مشخص کرده است. همه باید تن به قانون بدهند. رقابت در جایی معنا پیدا می‌کند که جلوی فعالیت بخش خصوصی در تولید محتوا گرفته شود. اما وقتی بیش از ۵۰۰ مجوز برای پلتفرم‌ها صادر شده، وقتی ده‌ها سریال مجوز گرفته و روزانه در حال پخش است، وقتی مجوز انتشار محتوا صادر شده، یعنی رقابتی وجود ندارد. در واقع، یک کمک و تسهیل‌گری برای تولید محتوا توسط بخش خصوصی در حال انجام است.»

 

دیدگاه

ویژه سیاست
پربازدیدترین
آخرین اخبار