سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاحطلب: امیدواریم وفاق ملی فانتزی نباشد
سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتوگو با هممیهن با اشاره به انتقاداتی که نسبت به انتصابهای اخیر استاندار تهران وجود دارد معتقد است نهتنها در استان تهران بلکه در بسیاری از استانها استانداران اصلاحطلب و کارکشتهای وجود داشتند که دولت میتوانست از آنها استفاده کند اما موانع دیگری وجود دارد که در این زمینه دست آقای پزشکیان را میبندد.
سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتوگو با هممیهن با اشاره به انتقاداتی که نسبت به انتصابهای اخیر استاندار تهران وجود دارد معتقد است نهتنها در استان تهران بلکه در بسیاری از استانها استانداران اصلاحطلب و کارکشتهای وجود داشتند که دولت میتوانست از آنها استفاده کند اما موانع دیگری وجود دارد که در این زمینه دست آقای پزشکیان را میبندد.
نظر شما درباره انتخاب استاندار جدید تهران از سوی دولت چهاردهم و عملکردی که در این مدت در پیش گرفتند چیست؟
آقای معتمدیان جزو استاندارهای باسابقه کابینه در دولت چهاردهم است. ایشان در تمام دولتهای قبل بهویژه دولت آقای روحانی و رئیسی هم استاندار بودند و از جهاتی در استانهای مختلف تجربههای مدیریت کشوری را دارند. منتها ایشان گزینهای بودند که از فرایندهایی که نظر مشورتی و دیدگاه همراهان و حامیان و تشکیلات حامی آقای پزشکیان را در همه استانها در حال اجرا بود عبور نکرده و گزینهای خارج از این روال بودند که به عنوان استاندار تعیین شدند. فعالان سیاسی حامی آقای پزشکیان بهویژه فعالان ستادی در استان تهران چندان از این انتخاب خشنود نیستند.
هرچند که آقای معتمدیان در این مدت تلاش کردند که با نیروهای سیاسی، احزاب و جبهه اصلاحات ارتباط برقرار کنند اما انتصاباتی که در هفتههای اخیر در فرمانداریهای استان تهران انجام شد موجب ناخشنودی فعالان حزبی و اعضای ستاد آقای پزشکیان شده است و از این جهت ایشان یک چالش جدی در این زمینه خواهند داشت. مسئله استان تهران ابعاد گستردهای دارد؛ استانی که سهم بزرگی در اقتصاد ملی، جمعیت و مسائل و مشکلات عمومی جامعه در آن رخ میدهد، در نتیجه استاندار تهران در مدیریت این استان کار دشواری دارد. تنوع زیست بوم استان و ترکیب جمعیتی حاکم در این استان و گرایشهای سیاسی متنوع موجود در آن، جبهه و پیشانی اصلی سیاست در کشور است و مسائل پیچیده و گسترده امنیتی برعهده استاندار و فرماندارانی است که منصوب میکنند.
از آن مهمتر، ما رویداد سیاسی انتخابات شوراها را در پیش داریم که استانداریها و فرمانداریها در آن نقش اساسی دارند و فرمانداران دولت آقای پزشکیان در استان تهران مجری انتخابات شوراها هستند. از همینرو، توجه فعالان سیاسی به عمکرد و یا گرایشهای سیاسی آنها بسیار حائز اهمیت است. تا اینجای کار آقای معتمدیان آنچنان که باید و شاید رضایت حامیان حزبی آقای پزشکیان را فراهم نکرده است. شما شاهد بودید که در هفته گذشته فعالان ستادی آقای پزشکیان در استان تهران بهویژه غرب استان بیانیهای دادند و به عملکرد استاندار و انتصاباتی که انجام داده و عدم مشورت با فعالان سیاسی و کسب نظر فعالان ستادی آقای پزشکیان موضعگیری کردند.
در حال حاضر چند نکته درباه استان تهران وجود دارد؛ عدهای معتقدند که استاندار تهران از ابتدا بهطور خاصی انتخاب میشود درحالیکه برای نمونه در دوره آقای روحانی با وجود آنکه ایشان چهره سیاسی میانهرویی بودند اما استاندارانی که انتخاب کردند، همگی اصلاحطلب بودند. حال این سوال مطرح است که چرا در دولت آقای پزشکیان چند استان مهم و اساسی از جمله تهران، استاندار چهره سیاسی اصولگرا و بهویژه با سابقه امنیتی و اطلاعاتی است؟
از نظر بنده نهتنها در استان تهران بلکه در بسیاری از استانها استانداران اصلاحطلب و کارکشتهای وجود داشتند که دولت میتوانست از آنها استفاده کند اما موانع دیگری وجود دارد که در این زمینه دست آقای پزشکیان را میبندد.
البته این را تاکید کنم که آقای معتمدیان با نظر شخص آقای پزشکیان انتخاب شدند و اگر سوابق کاری ایشان را هم لحاظ کنیم، در زمان آقای خاتمی مدیرکل اطلاعات در یکی از استانها بودند و جزو مدیران امنیتی دولت اصلاحات است و بعد مدیرکل اطلاعات آذربایجان غربی و استاندار استانهایی در دولت آقایان روحانی و رئیسی هم بوده است و این سوابق نشان میدهد که ایشان بیش از آنکه یک چهره سیاسی به معنی داشتن وابستگیهای حزبی و جناحی باشد، یک نیروی تکنوکرات مدیریتی در سطح مدیریت امنیتی و مدیریت کشوری است. نمیشود به ضرس قاطع گفت که آقای معتمدیان یک چهره اصولگرای حزبی و تشکیلاتی هستند و مواضع ضداصلاحات داشته است. براساس سوابق ایشان چندان فکت و شاهدی نداریم که رفتار جناحی و اصولگرایی عملی داشته باشند.
اما در انتخاب فرمانداران دو شهرستان قدس و بهارستان ایشان از افرادی با چهرههای جناحی خاص برای دو شهر خاص استفاده کردند...
بله، ما بهعنوان نیروهای سیاسی طرفدار آقای پزشکیان و اصلاحطلب نسبت به انتصابات آقای معتمدیان گلایهمند هستیم و اعتراضات جدی هم شده است اما مسئله این است که وزارت کشور محدودیتی لحاظ کرده و به همه استانداران ابلاغ کرده است مبنی بر اینکه از نیروهای داخل وزارت کشور در انتصابات استفاده کنند و در واقع در این زمینه استانداران را با موانعی مواجه کرد. این موضوع سبب شده است که دست استانداران برای جابهجایی نیروها بسته باشد. از طرفی قانون استعلامات مشاغل حساس نیز مطرح است که باید استعلامهایی از قوه قضائیه و اطلاعات سپاه گرفته شود و این رویه دست استانداران را برای انتصاب نیروهای اصلاحطلب میبندد.
عملکرد ایشان را در کارگروه آلودگی هوا که در استانداری برگزار میشود نسبت به دورههای قبل چطور ارزیابی میکنید؟
ایشان رئیس شورای تامین استان نیز هست و اتخاذ تصمیماتی از این دست با امضای ایشان اخذ میشود لذا در این زمینه مسئولیت دارد البته که مسئله تعطیلیها در هفته اخیر در تهران ملی است و چندان به استانداران برنمیگردد و تصمیمی است که در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده است و در این تعطیلات اخیر استاندار تهران را محل رجوع نمیدانم و نقدی هم به ایشان وارد نیست. البته در میانمدت و بلندمدت استاندار تهران نقش مهمی در این زمینه دارد.
فکر میکنید گفتمان وفاق با این انتخاب در استان تهران محقق شده است؟
امیدواریم که وفاق ملی خیلی فانتزی نباشد و انتصابات در درجه دوم و سوم اهمیت باشد. آنچه که نشاندهنده وفاق خواهد بود، رضایتمندی مردم است. ما زمانی میتوانیم مدعی وفاق باشیم که رضایت مردم را کسب کنیم و این نظر آقای پزشکیان هم هست. اگر آقای معتمدیان در چند ماه آینده کارنامه قابل ارزیابی داشتند و مشاهده شد که مردم استان تهران از عملکردها رضایت دارند، آن زمان میتوان گفت وفاق تامین شده است، در غیر اینصورت حتی با چینش نیروهای اصلاحطلب و اصولگرا در صورتی که رضایت مردم کسب نشود، وفاق محقق نشده است.