| کد مطلب: ۱۹۲۲۲

بررسی تحلیل‌های اصول‌گرایان در فضای مجازی درباره ترور اسماعیل هنیه

نفوذ بود؟

نفوذ بود؟

دقایقی پس از اینکه اعلام شد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران ترور شده است، بحث در فضای مجازی پیرامون این موضوع آغاز شد و اظهارنظرهای مختلفی در ارتباط با این ترور صورت گرفت که بخشی از این اظهارنظرها، در فضاهای مختلف مجازی داخلی و خارجی از سوی فعالان مجازی اصول‌گرا بود که نکته‌هایی را درباره ترور اسماعیل هنیه می‌نوشتند که در این میان برخی به‌دنبال معرفی مقصر این ماجرا بودند و برخی دیگر روبه‌روی جریان اول ایستاده‌اند.

آنچه در این گزارش مورد اشاره قرار می‌گیرد، مروری بر تحلیل‌هایی است که اصول‌گرایان در فضای مجازی درباره ترور رئیس دفتر سیاسی حماس مطرح کرده‌اند.

تحلیل علت‌ها از نگاه راست

در بین تحلیل‌هایی که از سوی فعالان مجازی اصول‌گرا درباره علت ترور اسماعیل هنیه بیان شده، برخی تحلیل‌ها پیرامون مقصریابی در این ماجرا بوده و کاربران و فعالان سیاسی راست مقصر این موضوع را از دیدگاه خود معرفی کرده‌اند. بررسی مطالب منتشرشده پیرامون این موضوع نشان می‌دهد که آنچه آنها درباره مقصر‌ها گفته‌اند را می‌توان در چهار دسته طبقه‌بندی کرد:

۱- نفوذ و ضعف سیستم امنیتی و اطلاعاتی:

بیشترین اظهارنظر و به عبارت دیگر اعلام مقصر برای ماجرای ترور، پروژه «نفوذ» بوده است و تعداد زیادی از کاربران اصول‌گرا در نوشته‌های خود اعلام کرده‌اند که نفوذ و ضعف و کم‌کاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی باعث ایجاد باگ امنیتی شده که در نتیجه این باگ، میزبان نتوانسته است جان مهمان را حفظ کند. آنچه در زیر می‌آید، بخشی از نوشته‌هایی است که در این محور ارائه شده است:

محمدصادق کوشکی: ترور دانشمندان هسته‌ای، ترور شهید حسن صیادخدایی، ترور شهید فخری‌زاده، حملات مکرر به مراکز حساس دفاعی، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و امروز ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران! سال‌هاست که خط نفوذ موساد در تهران تاخت و تاز می‌کند و متولیان امنیت تماشاچی بوده‌اند! ترور هنیه در تهران یعنی رجزخوانی و نفس‌کش طلبیدن موساد! یعنی به چالش کشیدن بالا تا پایین ساختار امنیتی، اطلاعاتی و حفاظتی ج.ا.ا! وقت آن نرسیده تا سرانگشتان سرویس‌های تروریست در تهران برای همیشه قطع شود؟ (کانال پس کوچه‌های انقلاب در پیام‌رسان بله)

علی عبدی: چند روزی است عده‌ای راه افتاده‌اند در تلویزیون ایران که: تیم هنیه و شخص خودش با سیم‌کارت قطری و واتساپش لو رفته‌اند... بگذارید ماجرا را ساده کنم: همین الان من از طریق واتساپم ردیابی شدم. آیا این دلیلی است که خون من در خانه‌ی شما ریخته شود، خونم در خانه‌ی امن شما که خانه‌ی خودم است ریخته شود؟ در واقع: او ردیابی شده است اما این هیچ چیز از اصل ماجرا که ناتوانی میزبان در حفظ جان میهمان بوده کم نمی‌کند... وقتی مدام در تلویزیون به عنوان متن قضیه تکرار می‌شود که تیم حفاظتش او را لو داده، یک نفر که در حماس می‌شنود می‌گوید: اینها دارند از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند... بخشی از ماجرا برتری تکنولوژی طرف مقابل بوده است و شکی نیست. اما بخش مهمتر این است: تو باید کاری کنی که او اگر بالاترین سطح از برتری تکنولوژی را هم داشت و میهمان تو تحت دقیق‌ترین رصدش هم بود جرأت نکند خون میهمان شما را در خانه‌ی شما بریزد. (کانال تلگرامی دیده‌بان تحرک کِریا)

کانال خط ولایت: همه چیز بگید فقط حق ندارید بپرسید چرا اسماعیل هنیه را به یک مجتمع مسکونی عادی برای استراحت بردند. در این مملکت می‌شود به همه چیز گیر داد ولی بحث انجام وظیفه اعمال قانون و مطالبه‌گری ممنوع و محکوم است. مسئول مستقیم حفظ جان این شهید عزیز و این میهمان بی‌نظیر کدام نهاد بوده است؟ (بی‌عرضه‌ها/ ایتا)

کانال طاها: اسماعیل هنیه در خاک ایران شهید شد، چون عملیات وعده صادق را به یک استثناء تبدیل کردیم نه یک قاعده و روند جدید سال‌هاست که انفعالِ بخشی از مسئولان سیاسی و نظامی‌ ما این پیام را جا انداخته که: ما فقط سر خاک کشورمان حساسیم نه جان فرماندهان‌مان. اهمیت ترور شهید هنیه در ایران اگر بالاتر از ترور شهید زاهدی در کنسولگری ایران در سوریه نباشد، کمتر نیست. چون هم به خاک‌ ما ضربه زده شده و هم به مهمان ما ضربه زده شده.(ایتا)

کانال مبصر: ضربه بزرگ امنیتی و اطلاعاتی به ایران و آینده حضور و ارتباط با سران مقاومت و حتی هم‌پیمانان مهم نظیر رهبران روسیه و چین در تهران...چنین اتفاقی جدای از نیاز به مشخص شدن ابعاد آن،خاطره تلخ نفوذ و لو رفتن اطلاعات رفت‌وآمد شهید سلیمانی و عدم اعلام نتایج پیگیری‌های مربوط به آن را زنده کرد!... ترور در این سطح آن‌هم در قلب تهران، یعنی هر شخصیت دیگری از مسئولان کشوری و لشکری و مهمانان خارجی ممکن بود به‌جای هنیه انتخاب و ترور شود! (ایتا)

علیرضا پناهی: در عملیاتی مثل ترور اسماعیل هنیه نمیشه براساس اطلاعات مثلاً جاسوس‌افزار روی گوشی و یا مشخص شدن مکان استراحت و خواب با حدس و گمان اقدام کنند چون آنها هیچ جایی برای آزمون و خطا ندارند که بخواهند از پشت دیوار و پنجره از فاصله‌ی مثلاً چندصد متر تا مطمئن نشوند و عامل نفوذی استقرار را تایید نکند عملیات کنند. چه‌بسا گوشی موبایل در اتاقی دیگر و خودشان در طبقه‌ای دیگر باشند!! و یا به لحاظ امنیتی احتمال جابه‌جایی محل استراحت و خواب نیز توسط تیم حفاظت بوده و یا احتمال اینکه آن لحظه برای کاری آن اتاق را ترک کرده باشند. پس بگردید دنبال نفوذی که از حضور ایشان در آن ساعت از شب در آن اتاق مطمئن بوده و با چشم‌های خودش دیده و با اشاره‌ای اعلام کرده الان وقتشه. (ویراستی)

علیرضا مولایی‌راد: ضعف امنیتی و نظامی. نمی‌خواهم نظام رو تخریب کنم. خودم از طرفداران نظام هستم که حتی سعی می‌کنم دیگران رو هم انقلابی کنم ولی قبول کنید در هر صورت برای نظام فاجعه بود. (ویراستی)

عمید شجاعی: وای بر سیستم اطلاعاتی و دستگاه‌های نظارتی ما. اسقاطیل تا قلب تهران نفوذ کرده و شما خوابید. (ویراستی)

علیرضا وفا: ترور شهید اسماعیل هنیه در پایتخت ایران، از نفوذ رژیم صهیونیستی در سیستم اطلاعاتی ایران و ضعف در لایه‌های امنیتی ایران خبر می‌دهد.(ویراستی)

مریم اسدبیگی: عقل سلیم قبول نمی‌کنه در دل تهران رهبر مقاومت فلسطین شهید بشه. بعضی وقت‌ها نمی‌دونیم از قوی بودن اطلاعات دشمن بهراسیم یا از ضعف نیروهای امنیتی داخل. (ویراستی)

رضا مطلبی: آیا ترور تهران نتیجه حضور پررنگ نفوذی‌ها در سازمان‌های امنیتی و ضعف نیروهای پدافند است؟ چطور مختصات دقیق اقامت لو رفت؟ چطور هیچ پدافندی موشک رو رهگیری نکرد؟ آیا با وضع موجود نقطه امن و مصون از حمله در پایتخت وجود داره؟ (ویراستی)

میثم رجبی: چرا حواس‌مون نیست. ماجرای شهادت ‎اسماعیل هنیه فقط ترور ایشان نیست. بلکه باید معلوم شود مسئله ‎نفوذ درچه حدیست. آنها می‌خواهند ایران را هم برای مقاومت ناامن کنند. این پذیرفتنی نیست. (ویراستی)

ابوالفضل عبداللهی: باگ (اختلال) امنیتی در تهران اسماعیل هنیه مهره‌ای کلیدی بود. دوستان امنیتی چگونه گذاشتند ایشان شهید شوند. اینجا که غزه و لبنان نیست، تهران است! این تحقیر امنیتی ایران است. ما وعده صادق را عملی می‌کنیم اما فرمانده‌های مقاومت در خاک ما در خطرند. رئیس‌جمهورمان در ساعتی بد پرواز می‌کند و... (ویراستی)

محمدرضا حدادپورجهرمی: تا زمانی که عامل انسانی که نزدیک هدف است تایید نهایی را ندهد هیچ تروری انجام نمی‌شود. حالا اگر دلتان می‌خواهد همه چیز را گردن واتساپ و پیام‌رسان خارجی بیندازید و محدودیت‌های بیشتری در اینترنت و امثال آن ایجاد کنید، بحثش جداست. اما کلاً حرف آخر در ترور را تأیید عامل انسانی می‌زند. (ویراستی)

سیداحمد صفوی: توان اطلاعاتی موساد خنده‌دار و حرف مفت است! پس داستان چیه؟! داستان اینه که: در این جنگ تمام‌عیار ترکیبی، نظامی و امنیتی، فکری برای باگ‌های امنیتی داخلی باید کرد! (ویراستی)

حسین نوری: این درسته که در برابر این ترور باید جواب نظامی هم بدیم ولی دادن جواب نظامی ضعف در حوزه امنیت اشخاص و مقامات رو برطرف نمی‌کنه،از کجا معلوم اگه ما جواب نظامی دادیم یک مقام بالاتر رو دوباره هدف قرار ندن؟ چون اون جور که معلومه نفوذشون خیلی در کشور زیاد هست. (ویراستی)

روح‌الله تحققی: برخی اکانت‌ها در ایران و لبنان و اسرائیل در حال انتشار این گزاره هستند که هنیه و محافظش از طریق سیگنال موبایل یا واتساپ‌شان ردیابی شده‌اند. به نظر می‌رسد انتشار چنین مطالبی، برای ردگم‌کنی صورت می‌گیرد. هنیه ده‌ها سال تحت تعقیب اسرائیل بود و به خوبی با اصول امنیتی مرتبط با تلفن همراه آشنا بود. نابخردانه است که بپذیریم او این نکته ساده را نمی‌دانست که موبایل قابل ردیابی است. وانگهی از کی تاکنون، موبایل و واتساپ، علاوه بر ساختمان محل اقامت، شماره طبقه و اتاق و ضلع پنجره را نشان می‌دهند؟! (ویراستی)

محمدجواد نبی‌زاده: هر پاسخی داده بشه، شهید هنیه زنده نخواهد شد، اسم ایران در محل شهادت هنیه در فضای عالم پاک نخواهد شد. این یک باگ امنیتی هست و با کشتن صد تا نتانیابو ترمیم نخواهد شد. (ویراستی)

حسنعلی کهریزی: از ترور دانشمندان هسته‌ای، علمی و فرماندهان نخبه نظامی و انتظامی عبرت نگرفتیم. هشدار جبهه انقلاب در خصوص جاسوسی نرم‌افزارهای خارجی گوگل و تلگرام و اینستاگرام را نادیده گرفتیم. پروژه نفوذ را جدی نگرفتیم. دیگر هیچ فرزندی حتی در آغوش باباش هم امنیت نخواهد داشت. (ویراستی)

مهدی فیروزمنش: در اغلب ترورهای قبلی در کشور، نه مقصرین معرفی شدند و نه از مجازات آنها خبری داریم؛ که اگر می‌شد، به این سادگی چنین فاجعه‌ای رقم نمی‌خورد. (ویراستی)

۲- پدافند چه می‌کرد؟  

تعداد دیگری از کاربران مجازی اصول‌گرا در نوشته‌های خود به سمت‌وسوی این مسئله رفته‌اند که در کنار ماجرای نفوذ، باید به این موضوع توجه داشت که ایران در حوزه تکنولوژی ضعف داشته است و در این ماجرا ما شاهد ضعف نیروهای پدافندی ایران بوده‌ایم. برخی از نوشته‌های این کاربران به شرح زیر است:  

محمد عباسی: یک ختم صلواتی هم راه بیاندازیم تا این نیروهای حفاظتی و اطلاعات نسبت به مسئله نفوذ کار عمیق‌تری رو شروع کنند و باگ‌های اطلاعاتی و حفاظتی خودشون رو هم هر چه سریعتر دربیارن. این ترور به کمک نفوذی بوده ضعف ماست. اگر از طریق موشک از بیرون مرزها هم بوده باز هم باید گفت رادارهای قوی نظامیان ما خاموش بودند؟ (ویراستی)

حمید یوسفی: نشانه خوبی نیست که پس از سال‌ها تبلیغ برای انواع پدافند همچون اس ۴۰۰ و پانزده خرداد و باور و دیگر سیستم‌های راداری، در مقابل پرنده‌های دشمن واکنش مطلوبی نداریم! وقتی مهمان مهم امنیتی ما به‌راحتی ترور می‌شود، مسئولان ما در امانند آیا؟! ضعف کجاست؟ آیا کسی هم برای کوتاهی مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد؟ (ویراستی)

امیرحسین قنبرزاده: رژیم صهیونیستی بازی را به سویی کشانده که در آن دست برتر و بالا را دارد. برتری اطلاعاتی و امنیتی رژیم غاصب نسبت به محور مقاومت، چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. سال‌هاست که محور مقاومت از تجدید تکنولوژی‌های امنیتی محروم است. عملیات دیروز در لبنان و امروز در ایران، حاصل همین ضعف است. (ویراستی)

۳- ضعیف در رسانه و روایت اول  

در کنار ماجرای نفوذ و بیان مسائلی پیرامون ضعف در پدافند، بخش دیگری از اصول‌گرایان فعال در فضای مجازی به بحث رسانه اشاره داشتند و معتقد هستند که ما در رسانه و بحث «روایت اول» ضعفی اساسی داریم. برخی از اظهارنظرها در این محور عبارتند از:

محمد موسوی: چرا کسی توضیح نمیده چی شده؟ چرا مردم باید از رسانه‌های خارجی همه چی رو بفهمن؟ مگه این مملکت بی‌صاحبه که اجازه میده همه حرف بزنن الا خودش؟ چرا یه خبری، یه تصویری، یه حرفی از مسئولین به خاطر این خطای امنیتی بیرون نمیاد؟ ضعف رسانه‌ای تا کی؟ (ویراستی)

روح‌الله اژدری: خبررسانی شفاف و به‌موقعی انجام نمی‌پذیرد. لذا روایت‌سازی اول و جانمایی در اذهان مردم و تلاش برای اثبات ضعف و شکاف امنیتی و نظامی نظام اسلامی از اهداف رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی است. متاسفانه بارها و بارها به این نکته تاکید کرده‌ایم اما گوش شنوایی نیست. در قضیه مهسا امینی و هواپیمای اوکراینی این خست خبری خیلی زیانبار بود. کاش از این مسائل عبرت بگیریم. (ویراستی)

کانال نسیم خدمت بروجرد: طرف اومده میگه چرا ایران جزئیات ترور اسماعیل هنیه رو نمیگه و میذاره بقیه روایت اول رو داشته باشند؟ بهش میگم عجب دل خجسته‌ای داری تو... ایران هنوز جزئیات کامل شهادت شهید رئیسی رو اون هم بعد از گذشت دوماه نگفته، اون وقت توقع داری بیاد جزئیات ترور هنیه رو، ۴۸ ساعت نشده بگه؟! تازه جزئیات ترور حاج قاسم و شهید فخری‌زاده و دیگر شهدای هسته‌ای رو هم که سال‌ها ازش گذشته رو هم درست و درمون نگفتن، بیان جزئیات ترور هنیه پیشکش... هر موقع اونها رو گفتن این رو هم میگن... (ایتا)

۴- تقصیر اصلاح‌طلبان، روحانی و ظریف است

اما علاوه بر آنچه پیرامون نفوذ، ضعف در سیستم امنیتی و پدافندی و گله از ضعف رسانه‌ای عنوان شده است؛ برخی دیگر از اصول‌گرایان فعال در فضای مجازی مسئله دیگری را مطرح کردند و معتقد هستند عامل این ترور خیانت‌ها و ضعف اصلاح‌طلبان، دولت حسن روحانی و شخصیتی مانند محمدجواد ظریف است و در همین راستا به مسعود پزشکیان توصیه کرده‌اند که مراقب اصلاح‌طلبان و ظریف باشد. برخی از نوشته‌ها پیرامون این موضوع به شرخ ذیل است:

حمید رسایی: حاج قاسم وقتی ترور شد که فتنه بنزین در داخل کشور شعله‌ور و علی‌رغم عدم تحقق هیچ یک از وعده‌های برجامی و علی‌رغم تشدید تحریم‌ها، حسن روحانی به باقی ماندن در آن اصرار داشت و همین آمریکایی‌ها را جسور کرد تا دست به این اقدام بزنند. اکنون نیز با ترور این مجاهد جبهه مقاومت در تهران و در آستانه تشکیل دولت جدید، هدف اصلی منفعل کردن دولت در برابر نظام سلطه است. در همین راستا هم باید فعال شدن عوامل همسو با صهیونیست‌ها را در برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌های آنها دید. نمونه آن همین بیانیه‌ها و مواضع جریان اصلاحات است که تلاش می‌کند ایران را از پاسخ قاطع منصرف کند. (کانال تلگرامی)

حسین خدابنده‌لو: میدان هزینه میشه اونم بسیار بسیار ناچیز در مقابل دستاورد بزرگ. اما در حوزه دیپلماسی چی؟ سوای ضعف اساسی و ذلت‌باربودنش همه هزینه‌های امنیتی و ریخت و پاش‌هاش هم‌پای ما بود حتی در کشورهای دیگه لااقل نتیجه هم نداشت که دلمون خوش باشه چون از موضع التماس بود و البته خیانت ظریف آمریکایی. (ویراستی)

معصومه سلاجقه: ضمن اینکه قدردان نهادهای امنیتی هستیم ولی خودمون رو گول نزنیم باید ضعف‌ها را گفت تا رفع شوند مشکل نفوذ در کشور جدی است که صدقه‌سری دولت روحانی است. ابزار و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های نهادهای دولتی باید به روز شود. (ویراستی)

سیدمحمود طوسی: نفوذ امنیتی در دوره روحانی و وزیر نقاش اطلاعاتش بیشترین نفوذ بوده. متاسفانه دولت پزشکیان نه‌تنها نخواهند توانست باگ‌های امنیتی را برطرف کنند بلکه ناخواسته ممکن است موجب امکان بروز حفره‌های امنیتی بیشتر هم بشوند. در چند هفته آینده و وزیر امنیتی‌اش و دبیر شورای عالی امنیت که او منصوب می‌کنه بیشتر مصداق دارد. (ویراستی)

رضا جلیلی: به‌نظرتون بن‌حر و بن‌شمیت جمهوری اسلامی ایران چه کسانی‌اند؟ عراقچی شهادت هنیه را ضربه اسرائیل به دولت جدید پزشکیان می‌داند؛ ظریف هم این جنایت را کار نتانیاهو می‌داند! این دشمن‌شناسی آقایان است. (ویراستی)

اکبر محمدی: نتانیاهو گفته بود اصلاح‌طلبان سرمایه‌های ما در ایران هستند! اگر بخواهیم به اسرائیل غاصب و کودک‌کش و تروریست ضربه بزنیم باید سرمایه‌هاشو نابود کنیم، پس اول سرمایه‌هاش رو که در اقتصاد و فرهنگ و امنیت کشور نفوذ دارن ریشه‌اش رو بکنیم، بعد موشک بفرستیم تل‌آویو تا نابودی کامل انجام بگیره و الا... (ویراستی)

محمدرضا حمیدی: قطعاً گریه‌ی رئیس‌جمهور عزیز در سوگ شهید هنیه از سر صدق و صفاست کمااین‌که مسلط کردن ظریف (که با گفتمان مقاومت زاویه‌ی جدی دارد) بر امور دولت از سر باور است. مشکل پزشکیان بی‌صداقتی نیست، او کاملاً صادق است. مشکل او مشکل شناختی است یعنی همان که خودش بارها صادقانه گفت: او نمی‌داند! واقعاً پزشکیان نمی‌داند. (ویراستی)

اصول‌گرایان پاسخ می‌دهند

درحالی‌که بخشی از اصول‌گرایان در حال مقصریابی و معرفی مقصر از دیدگاه خودشان در این موضوع بودند، برخی دیگر از فعالان مجازی اصول‌گرا هم وجود داشتند که در مقام پاسخ‌دهی به دسته اول برآمدند؛ موضوعی که به نوعی باعث شد تا فضایی دوگانه در این ارتباط ایجاد شود. بررسی‌ها پیرامون پاسخی که به دسته اول داده شده، نشان می‌دهد که این جواب‌ها را در دو محور می‌توان مورد بررسی قرار داد:

۱- در زمین دشمن بازی می‌کنند

بیشترین پاسخی که اصول‌گرایان به هم‌طیف‌های سیاسی خود داده‌اند این بوده است که اظهاراتی که آنها مطرح می‌کنند، بازی در زمین دشمنی است که می‌خواهد مردم ایران به جان هم بیفتند. آنها از هم‌فکرهای سیاسی خود می‌خواهند اقدام به خودتحقیری نکنند، به وسط میدان بیایند و بعد ببینند چه خبر است. در این ارتباط برخی از نوشته‌های مهم به شرح ذیل است:  

علی علیزاده: مسلماً ترور هنیه یک شکست برای نهادهای امنیتی ایران است و به وقت خود پرونده‌اش باید باز و خاطیان باید به صورت جدی مجازات شوند. مهمتر اینکه ایران نیازمند یک خانه‌تکانی وسیع برای ریشه‌کن کردن شبکه نفوذ است. اما چگونه و از چه زمانی، ترور، آن‌هم ترور دولتی نماد و نشانه پیروزی یک حکومت است که حالا این ترور را پیروزی اسرائیل می‌دانند؟... یازده سپتامبر هم یک آبروریزی بزرگ امنیتی برای آمریکا بود. ولی آیا روز یازده سپتامبر کسی جرأت داشت دهانش را به نقد نیروهای امنیتی آمریکا یا ضعف دولت جورج بوش باز کند یا برای ماه‌های متمادی جامعه و نخبگان آمریکا در وحدتی بی‌سابقه تنها و تنها از نقش تروریست‌ها در این عملیات ابراز انزجار می‌کردند؟ مراقب باشید. پیوست رسانه‌ای تروریسم دولتی اسرائیل نشوید! (توئیتر)

پرستو علی‌عسگرنژاد: ببینید چه کسانی در داخل، با خودتحقیری و ناله و یا خرده‌فرمایش بی‌تخصص به قوای نظامی، دارند درست در زمین خواسته‌های رژیم[صهیونیستی] بازی می‌کنند! درحالی‌که عده‌ای از هم‌وطنان، با متلک به امنیتی‌ها به خیال خودشان دارند اکت سیاسی می‌کنند، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های صهیون‌ها، مرتب از مردم‌شان می‌خواهند چراغ‌قوه و کنسرو بردارند و خودشان را به پناهگاه‌ها برسانند! (کانال تلگرامی تا کوچ)

علی خداوردی: کاش بعضیا هم بفهمن ترور و مسائل امنیتی مث دریبل کردن بازیکنای فوتبال نیست که انقد ساده بهش نگاه می‌کنن و دستگاه‌های امنیتی رو مدام مقصر میدونن و تحقیر می‌کنن. (ویراستی)

حمید اصفهانی: متهم کردن نظام دفاعی و امنیتی کشور به کوتاهی و سرزنش جبهه خودی، فشار روانی به فرماندهان و رهبران نظام اسلامی چیزی جز حرکت در مسیر دشمن نیست، حال آنکه نظام مقتدر ما مثل همه نظام‌های دیگر در کنار عناصر بازدارنده، نقاط ضعفی هم دارد. آن‌روزی که قهرمان وطن را برای شلیک اشتباه پدافند به هواپیمای اوکراینی به گوشه سرد زندان انداختیم باید فکر آن را می‌کردیم دیگر چه کسی در برابر شرارت دشمن سینه سپر خواهد کرد؟ (ویراستی)

معین غفارزاده: راستی چرا از ترور جان‌اف‌کندی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تا ترور ترامپ هیچ کسی آن را باگ امنیتی تعبیر نکرد؟! آری شما می‌تواند قدرت نظامی منطقه را دارا باشید اما درون سیستم حفاظتی اشکالاتی به‌وجود بیاید. سریع سراغ زیرآب‌زنی سیستم حفاظت و اطلاعات و نظامی کشورمان نرویم. (ویراستی)

احمد برزگر: نقاط ضعف باید بررسی و برطرف شود. اما با این حوادث مجاهدت‌های مردان اطلاعاتی و امنیتی فراموش نمی‌شود. غرغروهای اتوکشیده از پشت میز و رایانه رها شوند و بیایند وسط میدان معرکه تا ببینند چه خبر است؟ (ویراستی)

مسعود نیک‌دل: ترور ترامپ نشون داد حتی اگر بودجه نظامی‌ات بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار باشه، بازم باگ امنیتی و حفاظتی ممکنه. فلذا کمی فکر کنید بعد خودتحقیری. (ویراستی)

علی چاهخورزاده: ‌ترور هنیه در تهران موج جدیدی از درگیری‌ها خواهد بود، قطعاً ایران در سطح و اندازه بزرگتر با این اقدام بزدلانه برخورد خواهد کرد، باید منتظر ماند و از رفتارهای هیجانی پرهیز نمود، باید در همه شرایط حامی پاسداران امنیت ایران باشیم. (توئیتر)

شایان دنیادیده: تخریب و حمله به دولت جدید در شرایط فعلی به هر نیتی که باشد، بازی در زمین اسرائیل است. (توئیتر)

محمد لطفی‌زاده: عزیزی که نیروهای امنیتی رو زیر سوال می‌بری؛ کاش بدونی که این‌همه مراسم میلیونی و حداقل هر هفته ۹۰۰ برنامه ثابت در کشور راحت امنیتش تامین نمیشه‌. حفاظت از شخصیت‌ها که به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر هست. چه‌بسا فردی در جبهه مقاومت خواب آرام نداره چون در یک شب چند بار باید جا عوض کنه! (ویراستی)

امیر قاسمی: هنوز هم می‌گویم،دارای بهترین سیستم اطلاعاتی هستیم،برخی زیر پتو خوابیده‌اند و فکر می‌کنند خنثی کردن عملیات همانند دور کردن مگس است! این حجم از عملیات تروریستی علیه یک کشور در جهان وجود ندارد. در بین چندین برنامه ترور،خطا وجود دارد و ضربه می‌زنند وقتی ما درجریان جزئیات ماجرا نیستیم یأس را تزریق نکنیم. (ویراستی)

محسن نونچی: عاقلانه و منطقی نیست که با یک ترور تمام دستاوردهای بزرگ اطلاعاتی، امنیتی، دفاعی و تهاجمی‌مون را زیر سوال ببریم. بلکه اولاً باید هوشیارتر باشیم و سوراخ‌های احتمالی نفوذ و نفوذی‌ها را ببندیم. بعد یک درس عبرت‌آموز به اسرائیل بدهیم‌ که تا آخر عمر نجس و کوتاهش فراموش نکنند. جنگ زد و خورد دارد. (ویراستی)

محمد رئوف‌پور: صهیونیست‌ها با تمام امکانات سایبری و تمام توان‌شان پای کار آمده‌اند تا پزشکیان و نظامیان و امنیتی‌ها را متهمِ شهادت هنیه قرار دهند؛ این توطئه‌ای است تمام‌عیار برای به جان هم انداختن مردم و مسئولین.لازم است با تمام توان از آنان حمایت کنیم و نقشه‌های اسقاطیل را نقش بر آب کنیم. (ویراستی)

کانال شمال پاتوق: خاصیت جنگ امنیتی همینه؛ زد و خورد داره ولی خودشون میدونن ما ۱۰ به ۲ ازشون جلوییم. یادشون رفته چطور روح‌الله زم رو از دستشون درآوردیم که تا لحظه آخر خودشون آوردن تحویل‌مون دادن و فکر کردن بچه‌های ما نیروهای خودشونند یادشون رفته که چطور ریگی رو‌ از چنگشون درآوردیم ولی ما بلد نیستیم که موفقیت‌هامون رو جار بزنیم چون کاری که برای خدا و حفظ امنیت مردم‌مون باشه برای سربازان گمنام امام زمان (عج) یک وظیفه است. بذارید رک بگم، بچه‌های امنیتی عزیزمون از اینکه تو این عملیات ضربه خوردیم زیاد ناراحت نیستند چون طبیعت کار امنیتی همینه. از این ناراحتند و شرمسار که نتونستن از مهمانی که در خانه داشتیم حفاظت کنند. (ایتا)

۲- باید هزینه داد

اما علاوه بر درخواستی که پیرامون عدم بازی در زمین دشمن وجود داشت، برخی دیگر از فعالان مجازی اصول‌گرا هم وجود دارند که می‌گویند ایران در شرایط جنگی قرار دارد و در چنین شرایطی باید هزینه داد و این موضوع ارتباطی به ضعف نیروهای امنیتی و پدافندی ایران ندارد. برخی از نوشته‌ها در این محور را در زیر می‌خوانید:

حمید اصفهانی: ما باید برای مصون ماندن حیثیت و عزت ملی و انقلابی خودمان تلاش کنیم ولی نباید انتظار داشته باشیم در این شرایط آشوب منطقه، هیچ آسیبی به ما نرسد. هر جهادی هزینه دارد. در این میان احساس ضعف و ترس بزرگترین آسیبی است که موجب تکمیل توطئه خبیثانه دشمن است.(ویراستی)

فاطمه قهرمانی: عده‌ای از دوستان رو می‌بینیم که به نیروهای امنیتی خرده می‌گیرند بزرگواران مسئله شوخی نیست، جنگه و ما در میانه‌ی جنگیم به علت ضربات سنگینی که دشمن از نیروهای حزب‌اللهی خورده و کم آورده؛ در اقدامی ناجوانمردانه اقدام به ترور می‌کند تا به خودش تنفس مصنوعی بدهد. تفسیر به ضعف نکنید تفسیر به قدرت حزب‌الله کنید. (ویراستی)

چه کسی بازیگر است؟

بررسی آنچه اصول‌گرایان فعال در فضای مجازی پیرامون ترور اسماعیل هنیه گفته‌اند نشان می‌دهد که اکثر آنها در کنار اینکه ترور را محکوم کرده‌اند، بر یک محور توافق جمعی دارند. آنها می‌گویند عده‌ای در زمین دشمن بازی کرده‌اند اما درباره نوع بازی در زمین دشمن بین فعالان مجازی اصول‌گرا شکافی گسترده وجود دارد و نوع بازی در زمین دشمن از نگاه دو دسته متفاوت است. یک جریان معتقد است نفوذی‌ها عامل دشمن هستند و آنها با بازی در زمین دشمن زمینه را برای ترور مهیا کرده‌اند اما در مقابل عده دیگری وجود دارند که اعتقادشان بر این است که آنها که از نفوذ می‌گویند؛ مشغول بازی در زمین دشمن هستند و نباید در این فضاسازی اسیر شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی