| کد مطلب: ۱۶۹۹۴

مروری بر فضاسازی‌های انتخاباتی و مجادلات داخلی تندروهای اصولگرا

علیه همه؛ برای یک نفر

علیه همه؛ برای یک نفر

سقوط بالگرد سیدابراهیم رئیسی و متعاقب آن، برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، در کنار شوکی زودهنگام که به تشکل‎های سیاسی وارد کرده، باعث شد نوعی دستپاچگی اتفاق افتد؛ این دستپاچگی در میان جریان اصولگرا که طی سال‌های اخیر در قدرت بودند و حالا نگران از تغییرات، ناگهان وارد پروسه انتخابات شده‌اند، بیشتر از سایر جریان‎ها بود؛ چنانچه تعدد ثبت‌نام‌کنندگان از این جریان مصداق قابل تأمل این وضعیت در اردوگاه اصولگرایی است. به عبارتی آنها به فوریت فعالیت‌های خود را برای در دست گرفتن مجدد دولت آغاز کردند.

در این میان، همانطور که پیش از این در گزارشی با عنوان «فرقه ایتا» در تاریخ ۱۳ اردیبهشت اشاره شده بود، یکی از فضاهایی که چهره‌های تندرو اصول‌گرا در آن فعالیت گسترده‌ای دارند، پیام‌رسان ایتا است؛ به‌عبارتی این پیام‌رسان را می‌توان بستری دانست که فرصت بررسی مواضع بخشی از جریان تندرو اصول‌گرا در آن فراهم است.

به بهانه انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، یک‌بار دیگر به سراغ مشهورترین کانال‌های این پیام‌رسان رفتیم و به بررسی آنچه در این کانال‌ها طی روزهای اخیر پیرامون انتخابات پیش‌رو گذشت، پرداخته‌ایم تا مشخص شود نظر ایتایی‌ها پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم که قرار است هشتم تیرماه برگزار شود، چیست؟ آنچه در زیر می‌خوانید مهم‌‌ترین محورهایی است که ایتایی‌ها در متن‌هایی که اکثراً به صورت مشترک در کانال‌های خود بازنشر می‌کنند، نوشته‌‌اند.

چرا شروع زودهنگام؟

به نظر می‌رسد که کانال‌های ایتایی که این روزها بستر فعالیت بخشی از جریان تندرو اصولگرا و اقتدارگرا شده است، فعالیت انتخاباتی خود را در همان روزهای ابتدایی درگذشت سیدابراهیم رئیسی آغاز کردند تا جایی که از سوی مخاطبان خود با یک چرایی روبه‌رو بودند و از آنها پرسیده می‌شد که چرا با این سرعت وارد فضای انتخاباتی شده‌اند.

در همین راستا متنی مشترک در این کانال‌ها مانند کانال «تحلیل سیاسی و جنگ نرم» منتشر شد که در آن آمده بود: «شبهه: چرا هنوز کفن رئیس‌جمهور فقید خشک نشده، دارید حرف از انتخابات می‌زنید؟ جواب: اولاً مگه انتخابات کار زشتی هست؟ مگه شادی هست که بی‌احترامی به شهدای سانحه‌ بالگرد محسوب بشه؟ ثانیاً میخواید تا چهلم عزیزانمون حرف از انتخابات نزنیم؟ خیلی هم عالیه اما فقط مشکلش اینه که حداکثر تا ۵٠ روز باید رئیس‌جمهور انتخاب بشه و ما ۴٠ روز از این ۵٠ روز رو با حرف بی‌پایه و اساس شما از دست می‌دیم! ثالثاً برای بالا بردن دید سیاسی مردم در این فرصت کم، کار رسانه‌ای وسیع نیاز هست که باید از همین الان شروع کنیم!»

نیاز به تکرار رئیسی

از همان روزهای ابتدایی، کانال‌های ایتایی با انتشار متن‌هایی مشترک سعی داشتند تا به مخاطبان خود بگویند که باید فردی رئیس دولت چهاردهم شود که بیشترین شباهت را با سیدابراهیم رئیسی داشته باشد؛ دو متنی که به‌صورت گسترده در کانال‌های ایتا منتشر شد، از تصویر مقام رهبری و شهید رجایی فکت گرفته بود. کانال‌های بسیاری از جمله کانال «خط ولایت» ویدئویی از یکی از سخنرانی‌های رهبری را منتشر کردند و در توضیح آن یک متن مشترک را انتشار دادند که در آن آمده بود: «برای نادان‌هایی که فکر میکنن هر کی آدم خوبیه لزوماً مدیر خوبی هم هست. مقدمه‌ی درس خارج رهبر انقلاب در بحبوحه‌ی ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس سال ۹۸ هست. حدیثی از پیامبر اکرم خطاب به اباذر نقل می‌کنند که «تو بر دو نفر هم امارت نکن!» چون «من تو رو در مدیریت ضعیف می‌بینم» پیداست که «خوب بودن» در کنار «کارآمدی» اهمیت داره؛ مثل ویژگی‌هایی که برای شهید رئیسی بیان کردند.»

یکی دیگر از متن‌های مشترک منتشرشده در این کانال‌ها مانند کانال «مبصر» که تصویر شهید رجایی را داشت، این متن بود: «بعد از شهادت شهید رجایی مردم ۴۰ روز زیارت عاشورا خواندند که رئیس‌جمهور خوب نصیبشون بشه و امام خامنه‌ای شد رئیس‌جمهورشان. حالا تا انتخابات حدوداً ۴۰روز مانده... از امروز روزی یک مرتبه زیارت عاشورا بخوانیم به این نیت که رئیس‌جمهور انقلابی، دلسوز و عزیزی چون شهید رئیسی نصیب مردم و انقلاب بشه.»

اما یکی دیگر از متن‌های منتشرشده در ابعاد وسیع در ایتا، متنی بود که برای اولین بار در کانال «حوزه انقلابی» مشاهده شد؛ متنی که در آن نوشته شد: «برخی از کارشناسان سیاسی جبهه انقلاب اسلامی معتقدند انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو انتخاب اصلح از صالح است و نگرانی از طیف اصلاح‌طلبان در این انتخابات وجود ندارد، چراکه این انتخابات ادامه راه شهید رئیسی عزیز است و مردم به گزینه‌های نزدیک به راه و منش رئیس‌جمهور شهید گذشته رأی خواهند داد. بنابراین از آنجا که رقابت انشاالله بین گزینه‌های صالح خواهد بود، باید تلاش کنیم گزینه‌های صالح به صحنه بیایند مانند دکتر جلیلی، حضرت آیات اعرافی، میرباقری، دکتر جبرائیلی و... چه لزومی دارد حتی در نظرسنجی‌ها یک پای ثابت رقبا را افرادی مانند ظریف و روحانی و...قرار دهید؟!»

علیه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها

این کانال‌ها، در بخشی از برنامه‌‌های اصلی خود این موضوع را قرار داده بودند که به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها حمله کرده، آنها را مقابل ابراهیم رئیسی قرار داده و همچنین نهایت تلاش خود را انجام دهند که علی لاریجانی را با حسن روحانی مقایسه کرده و به مخاطبان خود بگویند در صورت رسیدن لاریجانی به ریاست‌جمهوری، دولت او ادامه دولت روحانی خواهد بود. حمله به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها – در بخشی که مربوط به حمله علیه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها می‌شد، می‌توان پرانتشارترین مطالب در فضای کانال‌های ایتا را این مطالب دانست.

یکی از متن‌هایی که به صورت وسیع در ایتا منتشر شد، تصویری از برخی اصلاح‌طلبان با جمله‌ای کوتاه بود که در برخی کانال‌ها مانند کانال «وقایع انتخاباتی» نوشته شده است: «در این ۴۵ سال تجربه گران‌سنگی به‌دست آورده‌ایم، حواس‌مان باشد دوباره بازی‌مان‌ ندهند...» دو مورد جمله‌های کوتاه در این زمینه هم وجود داشت. در یکی از این موارد که توسط کانال اساتید انقلابی منتشر شد، آمده بود: «چرا در زمان روحانی وضعیت کشور هر روز بدتر از دیروز می‌شد؟ برای بهبود اوضاع کشور به تفکری رای دهیم که در تضاد با رهبری جامعه نباشد!»

همچنین، در همین زمینه تصویر و متن یک توئیت که توسط یکی از طلبه‌های فعال در فضای مجازی با نام محمد محمدی‌تبار نوشته بود، در فضای ایتا دست به دست شد. در این توئیت که تصویری از حسن روحانی و برخی از اصلاح‌طلبان را همراه داشت، نوشته شده بود: «مردم عزیز ایران: اینها را یادتان می‌آید؟ هشدار که ابتلا به چنین طاعونی نزدیک است.»

در همین زیرمجموعه، یادداشت‌ها و متن‌هایی نیز منتشر شد. برای مثال کانال «جهاد تببین» در متنی نوشته بود: «این روزها که جامعه با یک دست‌انداز سیاسی مواجه شده، دارودسته صبح‌جمعه‌ای‌ها به جنب و جوش افتادند تا با گریم و چهره‌ای بازیابی‌شده، در پیچ‌وخم‌های جنگ روانی برای دستیابی به قدرت ازدست‌رفته، خود را منجی جامعه معرفی کنند! حال که انتخابات نزدیک است، باید با درس‌آموزی از تجربه تلخ صبح جمعه آموخت که اهل سیاست نه‌تنها مرد صداقت بلکه مرد میدان باشد و گرنه با دور بودن از میدان و مدیریت پشت میزنشینی باید منتظر بحران‌هایی عمیق‌تر نه‌تنها در صبح جمعه بلکه در همه روزهای هفته بود».

همچنین در یکی از آخرین اقدامات، کانال «مبصر» پس از انتشار بیانیه‌ جدید سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات، یادداشتی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «در سال ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، سیدمحمد خاتمی که با شرکت نکردن در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مرگ سیاسی خود را اعلام کرده بود، در بیانیه خود همان سناریوی آمریکایی سال ۸۸ را پیش گرفت و شرط آینده بهتر ایران را انتخاباتی سالم دانست که از راه مردم انتخاب شود نه حاکمان! این بیانیه نشان می‌دهد جبهه اصلاحات از عدم اقبال مردم نسبت به خود خبر دارند و از همین ابتدا سعی دارند فضای جامعه را متشنج کنند و به سمت دوقطبی شدن هل دهند؛ اقدامی که هوشیاری بیش از پیش مسئولین امنیتی را می‌طلبد تا بار دیگر مانند سال ۸۸ کام ملت عزیز ایران تلخ نشود.»

تقابل اصلاحات و میانه‌روها با رئیسی – در این ارتباط مطالب زیادی منتشر شده است که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. برای مثال در یکی از این متن‌ها، که در کانال‌هایی مانند «مبصر» منتشر شد، به ماجرایی مربوط به صدر اسلام اشاره شد. در این متن آمده بود: «گرگ‌های اصلاح‌طلب و سرحلقه جریان انحرافی با پررویی نجومی جهت کسب اعتماد مردم برای انتخابات و ادامه خیانت‌های قبلی‌شان فعال شده‌اند؟! بر هر ایرانی باشرف واجبه اینو نشر بدن تا اون دنیا شرمنده آیت‌الله رئیسی شهید خادم‌الرضا نباشه. نسناس‌ها دست به کار شدن... هشدار: اهل سقیفه تشکیل جلسه داده».

یکی دیگر از این نمونه‌ها، متنی است که در کانال‌هایی مانند «حیات طیبه سیاسی» منتشر شده و در آن آمده بود: «گرگ‌های اصلاح‌طلب خائن و اصولگرایان منفعت‌طلب و احمدی‌نژاد سرحلقه فرقه ضاله بهاری بهایی اینها کسانی هستند که از سال ۱۳۹۶ تاکنون برای رسیدن به امیال دنیوی و قدرت و ‌چپاول منابع کشور و ملت، به مدیران و مسئولین انقلابی و ولایی و جهادی همچون رئیس‌جمهور شهید رئیسی چه تهمت‌ها و افتراهایی که نزدند، چه تمسخرهایی که نکردند چه توهین‌هایی که نکردند و... حالا با سوءاستفاده از وضع پیش‌آمده و با پررویی نجومی جهت کسب اعتماد مردم برای انتخابات و ادامه خیانت‌های قبلی‌شان فعال شده‌اند؟!»

در همین راستا، می‌توان به یادداشتی اشاره کرد که در کانال «فانوس بصیرت» منتشر شده و در بخشی از آن آمده است: «یادتونه همیشه می‌گفتیم صبر کنید اقدامات زیربنایی دولت آقای رئیسی کم‌کم در چهارسال دوم تاثیر خودش رو در سفره مردم نشون میده؟ این همه داوطلب از جناح اصلاح‌طلب و اعتدالی رو تو این دوره رو اصلاً ساده نگیرید. بدهی‌ها صاف شده، خزانه پُره، نقدینگی کنترل شده، روابط خارجی در بالاترین سطح اقتداره. الان وقت ثمر دادن زحمات دولت آقای رئیسی هست. الان اوضاع مملکت مثل یه اسب سر حال‌ و قبراق می‌مونه که این جماعت برای سواری گرفتن ازش دندون تیز کردند! و جالب‌تر اینجاست به‌عنوان کسانی‌که دولت متبوع‌شان یک ویرانه را در سال ۱۴۰۰ تحویل دولت سیزدهم داده، سعی در منت‌گذاری هم دارند!»

لاریجانی و روحانی – در این ارتباط، می‌توان به دو یادداشت اشاره کرد که به صورت گسترده در کانال‌های ایتایی منتشر شد. در یکی از این متن‌ها که در کانال‌هایی مانند «یالثارات الحسین» منتشر شد، با اشاره به برخی اظهارات علی لاریجانی درباره سیاست خارجی نوشته شده بود: «نگاه قبیله‌ای بعد از شکستِ در انتخاباتِ مجلس، در انتخابات ریاست‌جمهوری هم، مقهور بصیرت مردم خواهد شد. این هجمه‌ها یعنی اینکه حزب غرب‌گرا موسوم به اصلاح‌طلب همان حزب محافظه‌کار موسوم به اصول‌گراست. جریان انقلابی به جای انفعال و پاسخگویی به این حرف‌ها، به دنبال ادامه مسیر تحقق دولت جوان حزب‌اللهی بوده و هست. توقع جریان انقلابی از فقها و حقوق‌دانان شورای محترم نگهبان، به‌عنوان ضامن اسلامیت نظام، مُرّ قانون و ردصلاحیت افراد نااهل و نامحرم است.»

همچنین در متن دیگری که در کانال‌هایی مانند کانال «تحلیل سیاسی و جنگ نرم» منتشر شد، آمده بود: «آرامشی که لاریجانی هدف گرفته... سه سال گذشته چقدر جامعه در آرامش بود از جهت عدم درگیری و بداخلاقی نکردن رؤسای سه قوه در کشور. بیشترین سهم این آرامش را مدیون سعه‌صدر و تواضع شهید رئیسی بودیم. امروز لاریجانی به ما فهماند که چقدر قدر رئیسی را نفهمیدیم... بعضی‌ها نیامده، توهین را کلید زدند: روش‌های منسوخ! هشتگ پر استهزای ارتفاع بگیرم! اهریمنان! سوءاستفاده‌کنان! اقلیت بی‌منطق! یار کمکی و...! انگار روحانی دارد وارد می‌شود! چند قدم با تَکرار دهه نود فاصله داریم!...»

مخالفت با قالیباف

فضایی که در کانال‌های ایتا درباره محمدباقر قالیباف وجود داشت را به سه بخش می‌توان تقسیم کرد. آنها پیش از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس فعالیت کمی علیه او انجام می‌دادند و البته سعی داشتند اینطور تحلیل کنند که قالیباف در حال رایزنی برای نشاندن گزینه مطلوب خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است. برای مثال کانال «سدید» در متنی کوتاه نوشته بود: «تیم رسانه‌ای قالیباف در روزهای اخیر برای حضور محمد مخبر تلاش می‌کنند و این شائبه تقویت شده که شاید اطرافیان قالیباف بر گزینه‌ای به نام مخبر اجماع کرده باشند.»

همچنین کانالی با نام «خبرگزاری عمار» هم در متنی کوتاه نوشت: «آقای قالیباف زمانی که به ‎چهاردرصدی‌ها حمله می‌کرد اسحاق‎ دور دنیا می‌چرخید و دامادش برای سیسمونی به ترکیه رفته بود. وقتی خانواده را نتوانید به سامان برسانید، مملکت را چه می‌کنید؟»

پس از اینکه قالیباف به ریاست مجلس دوازدهم رسید، برای مدتی حمله و نقدها علیه او متوقف شد اما این توقف هم کوتاه‌مدت بود و بعد از ثبت‌نام قالیباف برای انتخابات ریاست‌جمهوری، انتشار متن‌هایی علیه او در فضای مجازی آغاز شد، البته تعداد این متن‌ها کمتر از سایر رقبای احتمالی است. برای نمونه می‌توان به متنی اشاره کرد که کانال «خط ولایت» منتشر کرد و در آن آمده بود: «انتخابات ریاست مجلس گذشت و قالیباف با همه حربه‌های موجود دوباره بر مسند ریاست تکیه زد اما انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری شد و اطرافیان قالیباف در فکر، به نظر من چنانچه قالیباف صندلی بهارستان را بر صندلی پاستور ترجیح دهد بی‌شک، بی‌اخلاق‌ترین نامزد این دوره ریاست‌جمهوری خواهد بود و زیاده‌خواهی وی بر همگان محرز خواهد شد! هرچند رای‌آوری او در تهران مشخص است که اقبال عمومی کمی دارد.»

همچنین کانال «ستاد مجازی دکتر جلیلی» نیز در یادداشتی نوشت: «میگن قالیباف هم مثل شهید رئیسی هست که هی جایگاه‌های بالاتری رفت. بزرگوار! هیچ وقت قالیباف رو با آقای رئیسی مقایسه نکنید. شما دیدید ادب و تواضع شهید رئیسی رو در طول این سال‌ها. دیدید خانه محقر مادرش رو. دیدید که فرزندانش از قدرت پدر کوچک‌ترین سوءاستفاده‌ای نکردند. دیدید که شهید رئیسی چقدر اهل تقوا و نورانی بود. آقای رئیسی حداقل ۳ سال توی هر منصبی بودن نه اینکه ۶ روز بعد از ریاست مجلس برن ریاست‌جمهوری! نه این مقایسه‌ها رو نکنید. پاکدستی و ولایتمداری آقای رئیسی زبانزد بود... ‌پ.ن: به جز کسب قدرت در این اقدام قالیباف هیچ برداشتی نمی‌شود.»

نه به احمدی‌نژاد

از همان روزی که کانال دولت بهار، ویدئویی از محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد که در آن ویدئو، او از «بررسی حضور یا عدم حضور در انتخابات» سخن گفته بود، ایتایی‌ها حمله به رئیس دولت اسبق که البته زمانی برای همین‌ها «معجزه هزاره سوم» بود را آغاز کردند. آنها در متن‌های مشترکی که منتشر کردند، هم سعی در حمله به احمدی‌نژاد داشتند و هم می‌خواستند به موضوع اسرائیل و احمدی‌نژاد اشاره کنند. واکنش به احتمال حضور -  در یکی از این موارد که توسط کانال «وقایع انتخاباتی» منتشر شد، آمده بود: «احمدی‌نژاد می‌گوید در حال بررسی شرایط است تا تصمیم بگیرد که در انتخابات، به‌عنوان نامزد ثبت‌نام کند یا خیر؟! باید حافظه تاریخی مردم را تقویت کرد تا مجدداً دچار فریب احمدی‌نژاد نشود.» و یا کانال «تحلیل سیاسی و جنگ نرم» در این ارتباط نوشته بود: «چرا احمدی‌نژاد قصد داره بیاد؟ خودشم خوب می‌دونه که اگه بیاد مجدداً به دلایل قبلی و فعلی، قطعاً ردصلاحیت خواهد شد؛ اما احتمال قوی خواهد آمد که هزینه‌تراشی کند برای نظام و انتخابات!»

در این زمینه، نمونه قابل اشاره دیگر، متن کوتاهی است که کانال «خاکریز انقلاب» منتشر کرده و در آن آمده است: «به هر حال وقتی فهم و درک سیاسی نباشد، بصیرت نباشد، شمشیر را به‌جای اینکه به روی معاویه بکشی، به روی علی خواهی کشید، احمدی‌نژاد و اطرافیان‌اش دقیقاً در حال بازی کردن نقش خوارج هستند، حالا کی و کجا علنی تیغ از نیام بکشند و نهروان درست کنند خدا عالم است!»

اسرائیل و احمدی‌نژاد – در این ارتباط هم متن‌هایی در ایتا دست به دست شد، برای مثال کانال «تحلیلی ولایت آخرالزمان» هم در این زمینه نوشته بود: «روزی احمدی‌نژاد در نقطه صفر مرزی اسرائیل صحبت از نابودی کامل اسرائیل می‌کرد ولی امروز درحالی‌که از اقصی نقاط دنیا از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان صدای اعتراض مردم بلند شده و آنها را به خیابان‌ها کشانده، آقایون چه شده که مثل کبک سر در برف فرو کرده‌اند و دم بر نمی‌آورند! جا دارد یکی به عجایب ۷ گانه اضافه کنید و من‌بعد عجایب را ۸گانه بخوانید.»

در یکی دیگر از این موارد، کانال «بصیرت‌افزایی» یادداشتی طولانی را منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته شده بود: «احمدی‌نژادی که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش همواره علیه رژیم صهیونیستی موضع می‌گرفت، حتی حاضر نشده در برابر جنایات اسرائیل در کشتار بیش از ۳۵ هزار فلسطینی موضع‌گیری کند؟! آیا او می‌تواند در مقام ریاست‌جمهوری سیاست دفاع از مظلومان عالم و جبهه مقاومت را در پیش بگیرد؟»  

گزینه مطلوب

در کنار حمله‌‌ها و هجمه‌هایی که در کانال‌های ایتایی به رقبا صورت می‌گرفت، ایتایی‌ها که معتقد هستند باید فردی شبیه به سیدابراهیم رئیسی به ریاست دولت چهاردهم برسد، از همان روزهای پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها فعالیت تبلیغاتی به نفع سعید جلیلی را آغاز کردند و با انواع دلایل سعی دارند او را گزینه‌ای مطلوب به کاربران خود معرفی کنند. برای مثال، کانال «خط ولایت» پس از انتشار گزارشی از سوی ایران وایر با تیتر «رایزنی لاریجانی، قالیباف و شمخانی برای جلوگیری از ریاست‌جمهوری جلیلی» با انتشار یادداشتی کوتاه نوشت: «بعد از شهادت رئیس‌جمهور، جریان ضدانقلاب و اصلاحات به شدت از احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی احساس ترس کرده‌اند...  باید پرسید چرا ایران‌وایر که رسانه اصلی فرقه بهائیت است تا این حد علیه جلیلی احساس خطر کرده و در اوج اخبار مختلف، نقطه تخریبش سعید جلیلی شده؟ و اگر هم خبرش راست باشد باید به این مسئله فکر کرد که مگر سعید جلیلی چه ویژگی‌هایی دارد که افرادی مثل شمخانی و لاریجانی از رئیس‌جمهور شدن او می‌ترسند و احساس نگرانی می‌کنند؟ البته کسانی که شخصیت دکتر جلیلی را خوب می‌شناسند، پاسخ این سوال برای‌شان کاملاً روشن است! جلیلی مردی به‌غایت معتقد به انقلاب و رهبری است که هیچگاه به مافیای قدرت‌طلب باج نداده است.»

یکی دیگر از این یادداشت‌ها، در کانال «گفتمان عدالت» منتشر و در سایر کانال‌ها بازنشر شد. در این یادداشت آمده بود: «این روزها بی‌شباهت به اوایل انقلاب نیست، پویش‌های مردمی برای انتخاب رئیس‌جمهور اصلح و تمدنی شکل گرفته، ما برای انتخاب درست و صحیح نیاز به تبیین داریم. دوگانه مقاومت _ سازش دیگر معنا ندارد، دوگانه صالح مقبول _ اصلح نامقبول هم معنا ندارد. اینکه گفته می‌شود فلانی قدرت اجرایی ندارد به علت تصویر ذهنی اشتباهی هست که سال‌های قبل دوست نادان و دشمن باهوش در ذهن‌ها ایجاد کرد. کسی که دستور دستگیری ریگی را می‌دهد و دل مظلومان سیستان و بلوچستانی را شاد می‌کند، کسی که مثل شهید جمهور روستاها را از نزدیک دیده و طرح خودکفایی اجرا کرده قطعاً قدرت اجرایی و مدیریتی بالایی دارد. این ویژگی‌ها را در کسی ندیدم جز دکتر جلیلی.»

همچنین کانال «آنتی‌شبهه» پس از انتشار تصویری از کابینه احتمالی سعید جلیلی و واکنش‌هایی که این کابینه احتمالی همراه داشت، نوشت: «دوباره هراس‌افکنی و همان حربه تکراری سال۹۶؛ بماند که هنوز کسی علناً برای حضور در انتخابات آتی اعلام آمادگی نکرده و دولت ترسناک نیز دولتی بود که در آن، آمار مرگ و میر کرونایی بیداد می‌کرد، قطع مکرر برق طبیعی شده بود، هر روز یک کارخانه تعطیل می‌شد و فروش نفت کشور هم تقریباً صفر شده بود!»

کانال «نسیم خدمت بروجرد» نیز از این قافله جا نماند و در متن کوتاهی که منتشر کرد، آورد: «اینقدر که این اصلاح‌طلبان و ضدانقلاب‌ها از خبر حضور سعید جلیلی در انتخابات ترسیدند و لرزیدند از خبر حضور دیگرانی مثل احمدی‌نژاد و قالیباف نترسیدند... لذا وحشیانه و جنون‌آمیز مشغول تخریب شدید جلیلی شدند ولی در واقع نمی‌فهمند که به حول و قوه الهی این تخریب‌های آنها کمک خوبی برای رای‌آوری جلیلی خواهد شد.»

ایتایی‌ها چه می‌گویند؟

بنابرآنچه در گزارش بالا به آن اشاره شد، با بررسی فضای کانال‌های ایتا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- محوریت این کانال‌ها فعلاً در حمایت از سعید جلیلی و تاکید بر تداوم راه دولت ابراهیم رئیسی است. آنها نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند که این گزینه جانشین ابراهیم رئیسی شود. در واقع فضای کانال‌های ایتا را می‌توان ستاد مجازی برای کاندیدای مورد حمایت این جریان دانست که از روزها قبل فعال شده و فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

۲- این کانال‌ها سه رقیب را برای گزینه مطلوب خود ترسیم کرده‌اند و متن‌هایی را علیه این گروه‌ و یک فرد منتشر می‌کنند: «الف – اصلاح‌طلبان و به‌دنبال آنها میانه‌روها و اصول‌گرایان معتدل چون علی لاریجانی ب- محمود احمدی‌نژاد و ج- محمدباقر قالیباف.»

البته نکته مهم اینجاست که سطح حمله‌ها به موارد «الف و ب» بسیار گسترده‌تر از چیزی است که درباره قالیباف وجود دارد، به‌عبارتی آنها به اصلاح‌طلبان، میانه‌روها، علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد بی‌محابا حمله می‌کنند اما درباره قالیباف نوعی جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند و متن‌هایی که علیه قالیباف منتشر می‌شود، بسیار کمتر از سایرین است. شاید نوعی آینده‌نگری و احتمال رقابت بالا باعث شده تا آنها سعی کنند حداقل در این مقطع تمام پل‌های پشت سر خود را درباره قالیباف خراب نکنند.

عکس: ایرنا

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی